12 توصیه کاربردی برای مراقبت از موی بلند که باید بدانید

به گزارش لیتن، بسیاری از ما دوست داریم موی بلند داشته باشیم، اما از آنجا که مراقبت از موی بلند کار سختی به نظر می رسد اغلب از این خواسته چشم پوشی می کنیم. موی بلند بیشتر از مدل های کوتاه تر مو مستعد آسیب است. بعلاوه به مراقبت و تغذیه بیشتری احتیاج دارد. اگر می خواهید راهی برای تحقق رویای خود بیابید، این مقاله از خبرنگاران مگ را تا سرانجام بخوانید. در این مقاله به این سوال که چگونه از موی بلند مراقبت کنیم پاسخ می دهیم و نکات مهمی را درباره راه های حفظ سلامت و نرمی موها با شما به اشتراک می گذاریم.

12 توصیه کاربردی برای مراقبت از موی بلند که باید بدانید

راه های مراقبت از موی بلند

با رعایت نکات زیر می توانید به حفظ سلامت و زیبایی موهای بلند خود یاری کنید و از وجود آن ها نهایت لذت را ببرید:

1. مراقبت از پوست سر را از قلم نیاندازید

همه چیز از پوست سر شما آغاز می گردد. پوست سر سالم محیط مساعدی را برای رشد موها ایجاد می نماید و روی سلامت و مقدار بلندی آن ها تاثیر می گذارد. مراقبت از پوست سر به رسیدن خون و مواد مغذی ضروری به فولیکول های مو یاری می نماید. درنتیجه، موهای تقویت می شوند و کمتر می ریزند.

پوست سر خود را با شامپوهای ملایم بشویید تا از شر چربی، آلودگی روی آن خلاص شوید. توصیه می گردد برای افزایش جریان خون و تحریک فولیکول های مو، حتما پوست سر خود را هنگام شست وشو ماساژ دهید. می توانید این کار را خارج از حمام هم انجام دهید.

محققان در یک مطالعه که روی 340 شرکت نماینده انجام شد، نقش ماساژ را در حفظ سلامت پوست سر آنالیز کردند. در این مطالعه که تقریبا هفت ماه طول کشید، 68/9 درصد کسانی که پوست سر خود را هر روز به مدت 11 تا 20 دقیقه ماساژ داده بودند، کنترل ریزش مو یا رشد مجدد مو را گزارش کردند. با توجه به این گزارش ها تعیین شد که شرکت نمایندگان تقریبا بعد از 36 ساعت ماساژ متوجه این نتایج مشهود شده اند.

2. هفته ای 2 بار به موهایتان روغن بزنید

ماساژ پوست سر با روغن گرم یکی از برترین راه حل های خانگی برای مراقبت از موی بلند است. این کار نه تنها باعث آرامش شما می گردد، بلکه ضخامت مو را افزایش می دهد. روغن به تغذیه ریشه مو یاری می نماید، سرعت رشد و استحکام مو را افزایش می دهد و باعث جوانسازی ساقه ی مو می گردد.

شما می توانید از روغن نارگیل، اسطوخودوس یا بادام برای ماساژ پوست سر و تقویت رشد مو بهره ببرید. این کار را طبق دستورالعمل زیر انجام دهید:

  • روغن گرم را روی پوست سر بمالید و آن را به آرامی با نوک انگشتان خود ماساژ دهید.
  • روی ساقه موها هم روغن بزنید.
  • برای جذب بهتر روغن، یک حوله گرم را به مدت 10 دقیقه دور سر خود بپیچید و بگذارید یک تا 2 ساعت بماند.
  • موهای خود را با آب سرد و شامپوی ملایم بشویید.

3. دفعات استفاده از شامپو را کاهش دهید

شامپو برای از بین بردن آلودگی ها از روی مو و پوست سر فراوری می گردد. اما استفاده روزانه از آن می تواند موها را خشک، وز و شنماینده کند. بیشتر شامپوها حاوی سولفات هستند و استفاده زیاد از آن ها ممکن است به موهای شما آسیب برساند. بنابراین بهتر است شامپوی بدون سولفات را بر اساس احتیاج و نوع موی خود انتخاب کنید. بعلاوه مطمئن شوید که شامپوی مورد نظر شما به قدری ملایم است که روغن طبیعی مو را از بین نمی برد.

ابتدا شامپو را روی پوست سرتان بزنید و سپس اجازه دهید کف روی ساقه موها بریزید. موهای خود را به آرامی با شامپو بشویید. چون مو هنگام خیس شدن نرم تر می گردد و مالش شدید شامپو روی آن می تواند باعث آسیب و شکستگی گردد.

توجه: از نرم نماینده غافل نشوید. استفاده از نرم نماینده کلید حفظ سلامت مو است. چون این محصول مواد مغذی مورد احتیاج مو را فراهم می نماید، باعث حفظ رطوبت در مو می گردد، جلوی خشکی بیش از حد مو را می گیرد و از مو در برابر آلودگی ها محافظت می نماید.

4. موهای خود را به آرامی خشک کنید

محکم خشک کردن موها با حوله احتمال شکستگی آن ها را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است از یک حوله نرم یا یک تی شرت قدیمی برای این کار بهره ببرید.

موهای خود را با حوله حمام خشک نکنید. چون موهای شما را زبر می نماید و باعث گره خوردن یا وز شدن آن ها می گردد. در عوض، از حوله میکروفایبری بهره ببرید که نازک است و می تواند آب را به خوبی جذب کند. بعلاوه زمان خشک شدن موهای شما را کاهش می دهد.

توجه: موهای خود را با جریان هوا خشک کنید تا از آسیب حرارتی ناشی از سشوار جلوگیری گردد. باد گرم سشوار رطوبت مو را تبخیر می نماید و باعث ایجاد موخوره می گردد.

5. از شانه ای که دندانه های پهن دارد، بهره ببرید

انتخاب شانه مناسب یکی از مهم ترین اصول مراقبت از موی بلند است. موی بلند به سرعت گره می خورد، اما خوشبختانه این مشکل با شانه کردن روزانه آن حل می گردد. هنگامی که مو خشک است، از یک شانه با دندانه های پهن برای مرتب کردن آن بهره ببرید. ابتدا پایین ساقه های مو را شانه بزنید و سپس به تدریج به سمت بالا بروید. با این کار گره ها باز می شوند و احتمال آسیب دیدگی مو یا ریزش آن به حداقل می رسد.

موهای خیس بیشتر از موهای خشک مستعد کشیده شدن هستند و به همین علت به راحتی می شنمایند. بنابراین وقتی مو خیس است از شانه کردن آن خودداری کنید. اگر می خواهید گره های موی خیس را باز کنید، این کار را به آرامی و با انگشتان خود انجام دهید.

6. نوک موهایتان را به طور منظم کوتاه کنید

اگرچه ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما کوتاه کردن نوک موها در فواصل زمانی منظم می تواند از ایجاد موخوره و شکستگی که باعث می گردد مو کدر، زبر و نازک به نظر برسد جلوگیری کند. بنابراین موهای خود را هر 6 تا هشت هفته یک بار نوک گیری کنید تا مقدار آسیب دیدگی آن را به حداقل برسانید.

7. روبالشی نخی خود را کنار بگذارید

استفاده از روبالشی نخی یکی از دلایل نامرتب بودن موها و گره خوردن آن ها هنگام بیدار شدن از خواب است. بهتر است به جای این نوع روبالشی از پارچه های ساتن و ابریشم بهره ببرید که نرم هستند و اصطکاک کمتری ایجاد می نمایند. درنتیجه، موها به هم گره نمی خورند یا دچار موخوره نمی شوند.

علاوه بر این، به یاد داشته باشید که پارچه های نخی نسبت به ابریشم دارای منافذ بیشتری هستند و رطوبت را جذب می نمایند که این باعث خشکی بیش از حد مو می گردد. در مقابل، روبالشی های ابریشمی رطوبت موها را از بین نمی برند و مدل آن ها را برای مدت طولانی حفظ می نمایند.

8. استفاده از ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو را کاهش دهید

استفاده بیش از حد از ابزارهای حرارتی مانند اتو یا دستگاه فرنماینده مو می تواند به موهای شما آسیب برساند. این ابزارها ضخامت و درخشندگی موها را کاهش می دهند و آن ها را کدر و خشک می نمایند. بنابراین توصیه می گردد استفاده از ابزارهای حرارتی را کاهش دهید. در عوض، موهای خیس خود را در یک حوله بپیچید تا بدون استفاده از حرارت، آن ها را فر کنید.

اگر نمی توانید به طور کامل ابزارهای حرارتی را کنار بگذارید، از محصولات محافظ حرارتی مو بهره ببرید. این محصولات یک سد محافظ روی ساقه های مو ایجاد می نمایند تا از آسیب دیدگی آن ها جلوگیری گردد. درنتیجه، موها نرم و ابریشمی باقی می مانند و وز نمی شوند.

9. مدل موی خود را تغییر دهید

هنگام آنالیز راه های مراقبت از موی بلند باید به نقش مدل مو هم اشاره نمود. مدل موی دم اسبی و مدل های مشابه آن بسیار مجذوب کننده به نظر می رسند، اما فشار زیادی به ریشه مو وارد می نمایند و باعث شکستگی مو می شوند. به همین علت، بهتر است مدل های آزادتر را امتحان کنید تا موها تحت فشار قرار نگیرند.

10. از محصولات تقویت نماینده مو بهره ببرید

موهای بلند به مواد مغذی خاصی احتیاج دارند. شامپوها، نرم نماینده ها، حالت دهنده ها و سایر محصولات حاوی مواد شیمیایی می توانند در درازمدت اثرات نامطلوبی روی موها داشته باشند. تماس طولانی مدت با مواد شیمیایی مختلف و تجمع آن ها روی پوست سر برای سلامت موها مضر است. برای جلوگیری از این مشکل باید شامپوها و نرم نماینده های ملایم و سبک را برای آبرسانی به موها انتخاب کنید. بعلاوه قبل از سشوار کشیدن موها یا حالت دادن آن ها از اسپری محافظ حرارتی بهره ببرید تا بین مو و ابزار حرارتی یک سد دفاعی ایجاد گردد.

11. رژیم غذایی مناسب داشته باشید

مراقبت از موی بلند زنانه و مردانه فقط به انتخاب محصولات مناسب محدود نمی گردد. چون غذاهای مصرفی شما هم می توانند به همان مقدار مهم باشند. برای داشتن موهای سالم و زیبا باید مواد مغذی زیر را به مقدار کافی دریافت کنید:

  • پروتئین: فولیکول های مو از پروتئین ساخته شده اند، بنابراین کمبود این درشت مغذی در رژیم غذایی می تواند به ریزش مو منجر گردد. پروتئین در بسیاری از غذاها از جمله حبوبات، تخم مرغ، ماهی و ماست به وفور یافت می گردد.
  • ویتامین ها: برخی از ویتامین ها مثل ویتامین E، ویتامین D، ویتامین C و ویتامین های گروه B از ریزش مو و سفید شدن آن در سنین پایین جلوگیری می نمایند. از این رو توصیه می گردد سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، مرکبات، آووکادو، تخمه آفتابگردان، بادام و زرده تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • امگا 3: اسید چرب امگا 3 باعث رشد مو می گردد و از ریزش آن جلوگیری می نماید. چون مواد مغذی ضروری را برای مو فراهم می نماید و پوست سر را هیدراته نگه می دارد. ماهی های چرب (مانند سالمون)، دانه بزرک، دانه چیا، دانه کدو حلوایی، گردو و آووکادو از برترین منابع این اسید چرب مهم هستند.

12. به مقدار کافی آب بنوشید

کم آبی ممکن است به خشکی پوست سر منجر گردد و موهای شما را شنماینده و وز کند. آب آشامیدنی حاوی عناصر مهمی مانند روی، مس، آهن و کلسیم است که روی سلامت مو تاثیر می گذارند. مصرف آب بعلاوه ریشه موها را تقویت می نماید و مانع شکستگی آن ها می گردد.

نکته: نوشیدن حداقل 2 لیتر آب در روز می تواند ریشه مو را هیدراته نگه دارد و به رشد مو یاری کند.

پاسخ به چند سوال رایج درباره روتین مراقبت از موی بلند

1. چگونه با موهای بلند بخوابیم؟

موهایتان را شانه بزنید و یک روسری ابریشمی را دور سرتان بپیچید. بعلاوه می توانید از یک کش موی ساتن یا ابریشمی بهره ببرید. از باز گذاشتن موها خودداری کنید، چون ممکن است در هنگام خواب به هم گره بخورند و در طول شب به علت اصطکاک بشنمایند.

2. آیا داشتن موی بلند باعث ریزش مو می گردد؟

خیر. بلند نگه داشتن موها باعث ریزش مو نمی گردد. اما مراقبت از موی بلند با روش نادرست ممکن است به آن ها آسیب برساند، ریشه موها را تحت تاثیر قرار دهد و در نهایت باعث ریزش مو گردد.

3. آیا بلند بودن موها باعث ایجاد جوش می گردد؟

خیر، موهای بلند به طور مستقیم باعث ایجاد جوش نمی شوند. با این حال، اگر از محصولات حالت دهنده مو بهره ببرید و تعریق زیادی داشته باشید، ممکن است تجمع روغن های طبیعی و محصولات مختلف باعث بسته شدن منافذ گردد و احتمال ایجاد جوش را در امتداد خط مو و پوست سر افزایش دهد.

کلام پایانی

موهای بلند برای اینکه سالم بمانند به مراقبت و توجه ویژه احتیاج دارند. توجه به سلامت پوست سر، استفاده از محصولات مناسب و داشتن رژیم غذایی متعادل و متنوع از اصول اولیه مراقبت از موی بلند مردانه و زنانه است.

نکاتی را که در این مقاله به آن ها اشاره نمودیم رعایت کنید تا موهای براق و ابریشمی داشته باشید. با این حال، اگر فکر می کنید موهای شما به شدت آسیب دیده اند و با راه حلهای خانگی بهبود نمی یابند، به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات آسیب دیدگی شدید مو یا ریزش بیش از حد آن از مسائل سلامتی ناشی می گردد و به درمان پزشکی احتیاج دارد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: stylecraze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1403 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2361

به "12 توصیه کاربردی برای مراقبت از موی بلند که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 توصیه کاربردی برای مراقبت از موی بلند که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید