آیا مصرف برنج و ماکارونی در شب ممکن است؟

به گزارش لیتن، باور متداولی که در مباحث تغذیه وجود دارد می گوید مصرف برنج و ماکارونی در شب انتخاب درستی نیست چرا که باعث افزایش وزن می گردد و برای سلامتی نیز مضر است. در واقع این مواد غذایی را می توانید در هر زمانی از روز مصرف کنید ولی در خصوص مصرف این مواد غذایی در وعده شام به اطلاعات بیشتری نیازمند هستید که شاید در خصوص آنها کمتر خوانده یا شنیده باشید.

آیا مصرف برنج و ماکارونی در شب ممکن است؟

اولین نکته مهم در خصوص مصرف برنج و ماکارونی، پر انرژی بودن آنهاست. این مواد غذایی در تأمین انرژی و یاری به بازیابی بدن بعد از سوزاندن انرژی نقش مهمی ایفا می نمایند. پس به غیر از طعم محبوب و پر هوادار آنها باید به دلیل این اثرات نیز مورد مصرف قرار گیرند.

سبکتو: چطور انرژی روزانه خود را افزایش دهیم؟

مصرف برنج و ماکارونی در چه صورتی از شب مجاز است؟

اگر در طول روز مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف نکرده و فعالیت بدنی زیادی انجام داده اید (به خصوص در ساعت های بعد از ظهر)، می توانید برنج و ماکارونی را حتی در وعده شام هم مصرف کنید. همان طور که گفته شد وظیفه اصلی این مواد غذایی یاری به بازیابی بدن است. به همین دلیل به ذخیره گلیکوژن عضلات و کبد یاری می نماید.

کربوهیدرات چیست و چرا به آن احتیاج داریم؟

اگر مصرف برنج و ماکارونی را در برنامه غذایی خود قرار ندهید و صبح روز بعد ورزش شدیدی داشته باشید، در این شرایط خطر آسیب دیدگی عضلات افزایش می یابد. بنابراین ضروری است قبل از انجام تمرینات شدید فیزیکی و ورزشی مطمئن شوید که سطح گلوکز و گلیکوژن ماهیچه ای در شرایط مناسبی قرار گرفته باشد.

البته اگر قصد دارید وزنتان را کم کنید، یکی از راه چاره های ممکن برای لاغری حذف کربوهیدرات وعده شام و انجام ورزش در حالت ناشتا است. اگر قصد دارید ورزش صبحگاهی انجام دهید، باید حرکات ملایم تری را انتخاب کنید تا خطرات و آسیب ها را به حداقل برسانید.

با این 5 صبحانه رژیمی لاغر شوید

مصرف برنج و ماکارونی در شب عملکرد انرژی زایی دارد و معمولا برای ورزشکارانی که تمرینات هوازی انجام می دهند، توصیه می گردد. این افراد به میزان زیادی از این دو ماده خوراکی احتیاج دارند و مصرف آنها به بخش مهم و اساسی در تقویت کارایی این ورزشکاران تبدیل می گردد.

تمام آنچه باید درباره ایروبیک و انواع تمرینات هوازی بدانید

ورزشکارانی که تمرینات هوازی انجام می دهند، در زمان های قبل از مسابقه که با تمرینات بیشتر، گلیکوژن زیادتری مصرف می نمایند، احتیاجمند کربوهیدرات بیشتری نیز هستند. در این شرایط ابتدا رسوبات عضلانی و کبدی در طی 24 تا 48 ساعت تخلیه می شوند. سپس مقدار زیادی از ذخایر را انباشته می نمایند و در نهایت در فعالیت های فیزیکی، از حضور گلیکوژن استفاده می گردد.

راهنمای جامع تغذیه برای ورزشکاران

این استراتژی ها در تمرینات قدرتی، دسته بندی وزنی یا ورزش های استقامتی غیر هوازی معمول و رایج هستند. پس مصرف برنج و ماکارونی به مقدار زیاد حتی در وعده شام نیز برای این دسته از تمرینات مجاز است.

در چه صورتی نباید برنج و ماکارونی را در وعده شام خورد؟

مصرف کربوهیدرات در ساعات شب برای افرادی که تحرک کمتری دارند و به طور منظم ورزش نمی نمایند، کارایی ندارد. مصرف برنج و ماکارونی برای این افراد در وعده های اولیه روز اهمیت پیدا می نماید و خصوصا اگر هدفشان کاهش اشتها باشد باید به این نکته دقت بیشتری داشته باشند.

آیا واقعا برنج قهوه ای از برنج سفید بهتر است؟

در این شرایط توصیه می گردد از خوردن برنج و ماکارونی در شب پرهیز کنید و به جای آن به سراغ پروتئین و سبزیجات بروید. بنابراین بهتر است برای وعده شام حجم زیادی از انواع مواد غذایی را بخورید که مقدار انرژی کمتری دارند تا بتوانید با احساس سیری به تخت خواب بروید و به راحتی بخوابید. این وعده نباید حاوی گلوکز باشد تا هم بدن آن را استفاده نکند و هم به شکل گلیکوژن در بدن ذخیره نگردد.

با افزایش سن، مصرف کربوهیدرات ضرورت کمتری پیدا می نمایند. برخلاف آن احتیاج به پروتئین افزایش می یابد تا از آسیب و تخریب ماهیچه و عضلات جلوگیری گردد. به همین دلیل مصرف برنج و ماکارونی در شب و در هر ساعت از روز به اولویت های بعد از پروتئین و چرب تبدیل می گردد و در دسته غذاهای نه چندان ضروری رژیم غذایی قرار می گیرد.

8 میان وعده سالم با پروتئین بالا

مصرف برنج و ماکارونی برای افراد دیابتی چگونه است؟

در این مورد باید بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و نوع دو را از هم تفکیک کرد. افراد مبتلا به دیابت نوع اول باید یک وعده کربوهیدرات را در زمان شب مصرف نمایند تا منحنی گلوکز خونشان کنترل گردد. ولی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بهتر است کربوهیدرات و حتی بعضی از چربی های خاص را از وعده شام خود حذف نمایند. در این صورت وزن بدنشان کاهش پیدا می نماید، کنترل گلوکز خونشان بهتر می گردد، در نتیجه علائم بیماری بهبود پیدا می نماید و عوارض ناشی از آن هم کاهش می یابد.

[اینفوگرافیک] 10 حقیقت درباره دیابت

نتیجه گیری

شما زمانی می توانید مصرف برنج و ماکارونی را در برنامه غذایی شام خود قرار دهید که اهداف ورزشی داشته باشید. در خصوص افراد کم تحرک تر یا کسانی که قصد لاغری دارند، بهترین راه چاره کاهش مصرف کربوهیدرات تا حد امکان است. ساده ترین روش در این حالت نخوردن این ماده غذایی در زمان شب است زیرا در حین خواب کمتر دچار گرسنگی می شوید. به همین دلیل کاهش کالری مصرفی قابل تحمل تر می گردد.

منبع: Step To Health

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 859

به "آیا مصرف برنج و ماکارونی در شب ممکن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف برنج و ماکارونی در شب ممکن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید