گیاهان بیشتری بخورید و حیوانات کمتر

به گزارش لیتن، علم به ما بارها و بارها نشان داده است که هرچقدر مصرف گوشت بالاتر رود، ریسک ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و سکته نیز بالاتر می رود. برعکس هرچقدر که میوه و سبزیجات بیشتری بخوریم، ریسک ابتلا به این بیماری ها و شاخص توده بدنی(BMI) ما پایین می آید.

گیاهان بیشتری بخورید و حیوانات کمتر

چرا خوردن گوشت بد است؟ یک تحقیق کیفیت بالا نشان داده است که گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) و گوشت های فرآوری شده (سوسیس و کالباس و بیکن و …) به بعضی سموم متابولیزم می شوند که باعث آسیب به رگ های خونی و دیگر ارگان های بدن می گردد. این فرآیند سمی شدن با بیماری های قلبی و دیابت همراه است.

آیا باید همه ما گیاهخوار شویم؟

نه لزوما. شاید کسی 100 درصد گیاهخوار باشد اما هنوز هم رژیم غذایی ناسالم داشته باشد. بسیاری از غذاها که از حیوان ها بدست نمی آید نیز ممکن است ناسالم باشند. به آب نبات، نوشابه، پاستا و محصولات سرخ شده و محصولات پخته شده با آرد تصفیه شده یا جوش شیرین فکر کنید.

بعلاوه نوشیدنی های پر قند و حبوبات و دانه های فرآوری و تصفیه شده نیز برای بدن سمی هستند و با خطرات قابل توجه سلامتی همراه اند.

یک رویکرد نو، رژیم بر پایه گیاهان است. این به معنی مصرف بالای میوه و سبزیجات، شامل لوبیا، انواع حبوبات، آجیل و دانه ها و غلات کامل است. یک رژیم بر پایه گیاهی با ریسک پایین تر دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، سکته و مرگ به هر دلیلی مرتبط است.

تقریبا 90 درصد جمعیت استان متحده همه چیز می خورند و تنها تعداد کمی هستند که قصد گوشت خوردن ندارند. خبر خوب این است که، آنها نیاز ندارند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که مصرف تنها 3 درصد کمتر پورتئین حیوانی و جایگزینی آن با گیاهان پروتئینی با 19 درصد کاهش خطر ابتلا به مرگ به هر دلیلی همراه است.

نه تنها این، بلکه یک رژیم گیاهی می تواند از ما هنگامی که گاه و بیگاه گوشت می خوریم، محافظت کند. میوه ها و سبزیجات دارای مواد مغذی مخصوص گیاهی هستند که سموم را خنثی می نمایند. اینها آنتی اکسیدان ها هستند که واقعا برای سلامتی ما خوب هستند. اما این آنتی اکسیدان ها نمی توانند جدا شوند و به یک کپسول یا قرص تبدیل شوند - در واقع مکمل ها در این موضوع کار نمی نمایند بلکه یک رژیم متعادل حاوی طیف گسترده ای از میوه ها و سبزی های رنگارنگ، چیزی است که کار می نماید. گیاهان را بیشتر از هر چیز بخورید و سعی کنید مصرف گوشت خود را به حداقل برسانید. با اینکار لطف بزرگی در حق بدن خود نموده اید.

پروتئین مورد نیازم را چگونه تامن کنم؟

پروتئین به معنای گوشت نیست. به عنوان یک حقیقت، بسیاری از غذاهای گیاهی منبع عالی پروتئین هستند. دانه سویا، لوبیاها، عدس، نخود و نخود فرنگی حاوی پروتئین زیادی هستند. بعلاوه آجیل و کره بادام زمینی، دانه ها و تمام حبوبات حاوی اندازه کافی پروتیئن هستند.

آیا در پیش بینی وعده های غذایی بدون گوشت مشکل دارید؟ شما می توانید از همان وعده های غذایی قدیمی لذت ببرید، فقط پروتئین گیاهی را جایگزین پروتئین حیوانی کنید. مثلا:

می توانید به جای گوشت در غذا، عدس را جایگزین آن کنید.

بعلاوه به جای گوشت چرخ نموده می توانید از تکه های قارچ بهره ببرید.

بسیاری از غذاهای گوشتی به راحتی با جایگزین کردن سویا، قارچ یا هر چیز دیگری می توانند به غذاهای سالم گیاهی تبدیل شوند. حتی اگر غذای شما حاوی گوشت است، سعی کنید در کنار آن سبزیجات زیادی مصرف کنید.

رفتن به سمت رژیم غذایی بر پایه گیاه به معنی خوردن صرفا گیاه نیست. تنها سعی کنید غذاهای گیاهی و سالم بیشتری مصرف کنید و بر روی تمام مواد مغذی تمرکز داشته باشید. با اینکار خطرات سلامتی به طور قابل ملاحظه ای پایین می آید. حتی اندازه کمی پیشرفت در مصرف غذاهای سالم می تواند نتایج بزرگی به همراه داشته باشد.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2173

به "گیاهان بیشتری بخورید و حیوانات کمتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهان بیشتری بخورید و حیوانات کمتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید