درمان شپش سر با روش های اصولی و موثر خانگی

به گزارش لیتن، کندن تخم های شپش از مو و شانه زدن موها با شانه ضدشپش (شانه نیت) بسیار مفید است. اما این روش ها معمولا زمان بر هستند و هنگامی واقعا مؤثر واقع می شوند که در همان مراحل ابتدایی شپش سر متوجه آن شوید.

درمان شپش سر با روش های اصولی و موثر خانگی

درمان خانگی برای برطرف شپش موی سر

اگر تمایلی به استفاده از دارو ندارید؛ می توانید درمان های جایگزین خانگی را امتحان کنید. لازم است توجه داشته باشید که هیچ گونه شواهد علمی دال بر موثر بودن این روش ها وجود ندارد.

کندن تخم های شپش از مو و شانه زدن موها با شانه ضدشپش (شانه نیت) بسیار مفید است. اما این روش ها معمولا زمان بر هستند و هنگامی واقعا مؤثر واقع می شوند که در همان مراحل ابتدایی شپش سر متوجه آن شوید.

درمان خانگی شپش موی سر با شانه کردن مو به صورت خیس

شانه کردن مو با شانه ای که دندانه های مناسب دارد، می تواند برخی از شپش ها و تخم های آن را از سر فرد جدا کند. با این همه پژوهشگران نمی توانند کارایی صد در صدی این روش را تایید کنند. موها باید قبل از شانه زدن خیس شده و با ماده نرم کننده مو هم آغشته شوند. بعد از آن مو باید از کف سر تا انتهای ساقه با دقت شانه شود. هر سه الی 4 ساعت باید این کار تکرار شود. حداقل دو هفته بعد دیگر نشانی از شپش موی سر نخواهد بود.

درمان گیاهی برای شپش موی سر

برخی پژوهش ها نشان می دهد که درمان خانگی شپش موی سر با استفاده از اسانس ها و روغن های گیاهی طبیعی می تواند اثر سمی بر روی شپش ها و تخم های آن ها داشته باشد، این ترکیبات شامل:

* روغن درخت چای (Tea tree oil)

* روغن بادیان کوهی (Anise oil)

* روغن درخت کانانگا (Ylang ylang oil)

* نرولیدول (Nerolidol)، ترکیبی شیمیایی که در بسکمک از روغن های گیاهی وجود دارد.

این مواد از طریق سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده اند. در صورتی که درباره درمان شپش موی سر پرسشی دارید می توانید در قسمت پایین همین مقاله سوالات خود را بپرسید تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده شود.

درمان شپش موی سر با سس مایونز

بسکمک از مواد معمول موجود در خانه برای درمان شپش موی سر استفاده می شوند. در واقع این مواد رسیدن هوا به شپش موی سر را غیر ممکن کرده و به این ترتیب باعث کشته شدن آن ها خواهند شد. این مواد را باید بر روی مو قرار داد، سپس از یک پوشش بر روی آن استفاده کرد و اجازه داد تا در طول شب بر روی مو باقی بماند.

این مواد شامل:

* مایونز

* روغن زیتون

* کره

* ژله پترولیوم (Petroleum jelly) یا به عبارتی دیگر وازلین

یک پژوهش آزمایشگاهی این چند ماده را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که تنها وازلین در کشتن شپش موثر واقع می شود.

درمان شپش مو با نعناع و سرو کوهی

25 گرم نعناع را با 25 گرم میوه سرو کوهی و 10 عدد میخک و 10 عدد برگ عرعر را به مدت 20 دقیقه در سرکه بجوشانید و بعد از ولرم شدن از صافی رد کنید و موهایتان را به ان آغشته سازید و اجازه دهید تا 1 ساعت بر روی موهایتان بماند و سپس موها را شانه بزنید.

درمان شپش مو با پیاز

پیاز نیز یکی از موادی است که در از سالهای دور تا کنون برای درمان شپش موی سر استفاده می شود که روش آن را در ادامه این بخش از نمناک برایتان خواهیم گفت. چهار یا پنج عدد پیاز را در مخلوط کن بریزید تا به شکل خمیر درآید ، خمیر حاصله را در صافی بریزید و با پشت قاشق فشار بدهید تا آب آن خارج شود حالا پوست سرتان را با آب پیاز ماساژ بدهید و آن را با کلاه حمام بپوشانید و اجازه بدهید حداقل دو ساعت روی سرتان بماند بعد از مدت زمان مناسب موها را با شامپو و آب ولرم بشویید و سپس حتما موها را خشک کنید و برای جدا کردن شپش ها از یک شانه ضدشپش استفاده کنید.

از قلم نیاندازید که این درمان را سه روز متوالی تکرار کنید و سپس برای ریشه کن کردن کامل شپش سر، آن را هفته ای یک بار به مدت دو ماه تکرار کنید.

درمان شپش موی سر با روش قطعی و سریع اسپند

یکی از بهترین و مشهورترین و البته و بی خطرترین روش ها برای درمان شپش اسپند است. توصیه می شود از این روش برای همه بچه هایی که به مدرسه می فرایند استفاده شود حتی اگر موهای آن ها سالم است و شپش ندارد. برای این روش درمان باید یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. این میزان برای موهای بلند را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. سپس کل موها را به این ترکیب آغشته کرده و اجازه دهید تا 45 دقیقه روی موها باقی بماند. برای اثربخشی بهتر می توانید موها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید. سپس موها را با آب گرم آبکشی نمایید.

درمان شپش به روش دی هیدراته کردن مو

با کمک سشواری مخصوص که هوای گرم را به جریان می اندازد، می توان مو و کف سر را دی هیدراته کرد و از بین رفتن آب راهی برای از بین رفتن شپش های مو سر و تخم های آن هاست. این وسیله تنها در برخی از مراکز درمانی وجود دارد و دسترسی همه به آن ممکن نیست.

این سشوار مخصوص هوایی خنک تر از سشوارهای معمولی را ایجاد می کند ولی در عوض شدت جریان هوای تولیدی آن بیش تر است. سشوار معمولی نباید به این منظور استفاده شود، چرا که خیلی داغ بوده و باعث سوختن پوست کف سر می شود.

موادی که استفاده از آن ها خطرناک است، موادی که شعله ور می شوند، هم چون نفت و گازوئیل برای از بین بردن شپش موی سر توصیه نمی شوند.

درمان شپش با سرکه و نمک

ترکیب نمک و سرکه روی پوست سر یکی از درمان های خانگی شپش موی سر است. به این دلیل که نمک شپش سر را دهیدراته می کند و در همان حال سرکه شپش های نو و رشک ها را از بین می برد. اگرچه باید دانست که این کار شپش موی بزرگسالان را از بین نمی برد. سرکه می تواند چسبندگی شپش را به موی سر از بین ببرد.

بهترین روش برای استفاده از سرکه، اسپری کردن آن به موها 3 دقیقه قبل از شانه کردن رشک هاست. البته ذکر این نکته الزامیست که تحقیقات زیادی در خصوص استفاده از سرکه برای درمان شپش موی سر انجام نشده است.

درمان شپش سر به روش شرینک رَپ یا لفافپیچی کاهشی

برخلاف نامی که این روش دارد، منظور آن لفافپبچی سر با پلاستیک نیست. این کار استفاده از ماده ای غیرسمی برای خشک کردن موها، شانه کردن زیاد موها و خشک کردن موهاست. این کار باید سه بار در طول یک هفته تکرار شود.

در یک آزمایشی که روی افراد انجام شد، 96 درصد افراد با این روش درمان شدند و شپش موی سرشان از بین رفت.

درمان شپش با رنگ مو

مطالعات دقیقی درخصوص این که رنگ مو بتواند شپش موی سر را برطرف کند وجو ندارد. اما در این زمینه تجربیاتی وجود دارد که نشان می دهد رنگ مو می تواند تسکینی بر این فرایند باشد. با این حال باز هم باید گفت که رنگ مو رشک ها را از بین نمی برد.

درمان شپش سر با شانه های مخصوص شپش

شانه های دندانه دار ظریف و نازک استانداردترین وسیله برای از بین بردن شپش موی سر هستند. این کار را همیشه در کنار تمامی درمان هایی که انتخاب می کنید باید به صورت مرتب انجام دهید. برای انجام این کار موی خود را به دسته های جدا تقسیم کنید و هر دسته را جداگانه شانه بزنید و رشک ها را خارج کنید.

درمان شپش موی سر با حنا

برای درمان شپش موی سر با حنا، روی سر خود حنا گذاشته و آن را با پلاستیک ببندید؛ پس از 4 ساعت پلاستیک را برداشته و موی خود را با شامپو بشویید تا تمامی شپش ها و رشک ها از موی شما خارج شوند.

درمان شپش با روغن نارگیل

روغن نارگیل بهترین درمان برای پوست و موهای خشک است. در سال 2010، براساس تحقیقاتی که محققان برزیلی انجام دادند دریافتند که روغن نارگیل خالص درمان موثری است. با آزمایشی معین شد که استفاده از روغن نارگیل روی مو به مدت 4 ساعت می تواند 80 درصد از شپش های سر را از بین ببرد.

تاثیر نظافت وسایل شخصی در درمان شپش

شپش موی سر یک روز هم نمی تواند بدون تغذیه از خون کف سر زنده بماند، از طرفی اگر تخم ها در نزدیکی کف سر قرار نداشته باشند، از درجه حرارت لازم برای به عمل آمدن محروم خواهند ماند. بنابراین شانس زنده ماندن شپش بر روی این وسایل بسیار کم است.

شستن وسایل به کمک آب گرم: تشک و ملافه ها، وسایلی که حیوانات خانگی با آن ها تماس دارند و لباس ها در آب گرم 54 درجه و خشک کردن آن ها با حرارت زیاد .

تمیز کردن وسایلی که با سر تماس دارند: تمیز کردن شانه ها، برس ها، گیره ها و تل های مو با آب و صابون

مهر و موم کردن وسایل در کیسه های پلاستیکی: موادی که امکان شستشوی آن ها وجود ندارد، باید در پلاستیک به مدت دو هفته قرار داده شوند.

جارو کردن: فرش و روکش های مبل باید به دقت جارو شوند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای، یک ماده حشره کُش طبیعی است که می تواند شپش های سر را به طور مؤثری از بین ببرد و به تسکین خارش کمک کند.

هر 30 گرم شامپو را با سه تا پنج قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. موها را با این مخلوط شامپو کنید و سپس آب بکشید. وقتی موها خشک شدند، آنها را با یک شانه ضدشپش شانه بزنید تا شپش ها از موهایتان جدا شوند. از این شامپوی مخلوط حداقل دو ماه استفاده کنید؛

روش دیگر: سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق چای خوری روغن درخت چای را با هم مخلوط کنید. می توانید یک قاشق چای خوری روغن اکالیپتوس نیز به آن اضافه کنید. این محلول را به طور کامل روی مو و پوست سرتان بمالید. اجازه بدهید 20 تا 30 دقیقه بماند و سپس موها را شامپو کنید. این درمان را دو بار در هفته به مدت یک تا دو ماه ادامه بدهید.

توجه: در هنگام استفاده از روغن درخت چای مراقب باشید، چون بسیار قوی است.

آب لیمو

آب لیمو ترش به دلیل ماهیت اسیدی اش به جدا کردن شپش ها و تخم های شپش از پوست سر کمک می کند. اگر مسئولین مدرسه یا مهدکودک به شما اطلاع دادند که روی سر سایر بچه ها شپش دیده شده است، می توانید با آب لیمو از سرایت شپش به سرکودک تان جلوگیری کنید.

آب لیموی تازه را بگیرید و آن را روی پوست سر بمالید. اجازه بدهید 30 دقیقه بماند و سپس آن را با سرکه و بعد با آب گرم آبکشی کنید. برای جلوگیری از ابتلا به شپش، این درمان را یک بار در هفته انجام بدهید؛

برای از بین بردن شپش ها چهار حبه سیر بزرگ را له کنید تا به شکل خمیر نرم درآید و سپس یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی پوست سرتان بمالید و کاملا ماساژ بدهید. یک حوله ضخیم دور سر و موهایتان بپیچید و اجازه بدهید نیم ساعت بماند، سپس آن را با آب بشویید و شامپو کنید. برای از بین بردن شپش های سر این درمان را پنج روز متوالی تکرار کنید.

نیم

نیم که به یاس بنفش هندی نیز معروف است، یک حشره کُش طبیعی است که در درمان شپش سر بسیار مؤثر است و سوزش پوست سر ناشی از خاراندن مداوم را تسکین می دهد. به علاوه دارای خواص مرطوب کنندگی است بنابراین پوست سر را خشک نخواهد کرد.

برگ های نیم را له کنید تا به شکل خمیر درآید. این خمیر را روی مو و پوست سرتان بمالید. اجازه بدهید خشک شود و سپس موهایتان را آبکشی کنید. این درمان را حداقل دو بار در هفته به مدت دو ماه تکرار کنید.

روش دیگر: میزانی روغن نیم خالص را روی مو و پوست سرتان ماساژ بدهید. اجازه بدهید حداقل یک ساعت روی سرتان بماند و سپس با شامپو بشویید. وقتی موهایتان خشک شد، از یک شانه ضدشپش برای جدا کردن شپش و تخم های آن استفاده کنید. این درمان را سه بار در هفته به مدت یک تا دو ماه تکرار کنید.

همچنین می توانید دانه های نیم را آسیاب کنید تا کاملا پودر شوند. یک قاشق غذاخوری از این پودر را با میزان کافی روغن بادام زمینی مخلوط کنید تا خمیر غلیظی درست شود. این خمیر را روی پوست سرتان بمالید و اجازه دهید در تمام طول شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد آن را بشویید. این کار را یک بار در هفته به مدت دو ماه تکرار کنید.

الکل مالشی

الکل مالشی، یک حلال حاوی 70٪ ایزوپروپیل یا الکل مطلق است که می تواند شپش ها و تخم های شپش را به طور موثری از بین ببرد. استفاده از این ضدعفونی کننده قدرتمند، خطری ایجاد نمی کند.
  1. روی یک وان یا سینک خم شوید و کمی الکل مالشی روی موهایتان بریزید.
  2. با استفاده از انگشتان، الکل مالشی را روی پوست سر و موهایتان پخش کنید.
  3. اجازه بدهید چند دقیقه روی سرتان بماند.
  4. حالا میزانی نرم کننده روی پوست سرتان بمالید.
  5. موها را با یک شانه دندانه بلند شانه کنید.
  6. سپس آنها را با شامپو بشویید.
  7. از این درمان به مدت یک یا دو ماه، یک بار در هفته استفاده کنید.

بادام درختی

با توجه به طب آیورودا، بادام درختی یکی از مؤثرترین درمان های خانگی برای از بین بردن شپش هاست.
  1. ده عدد بادام درختی را یک شب در آب بخیسانید.
  2. صبح روز بعد پوست بادام ها را جدا و آنها را آسیاب کنید تا به شکل خمیر درآیند.
  3. سه قاشق غذاخوری آب لیمو به این مخلوط اضافه کنید.
  4. این مخلوط را به طور کامل روی پوست سرتان بمالید.
  5. اجازه بدهید دو ساعت روی پوست سرتان بماند.
  6. سپس آن را با آب سرد کاملا بشویید.
  7. از این درمان یک بار در هفته به مدت دو ماه استفاده کنید.

با صبر و پشتکار می توانید به راحتی از شر شپش سر خلاص شوید. راهنمایی های زیر از توسعه شپش جلوگیری می کنند:

* از هیچ یک از وسایل متعلق به فرد مبتلا استفاده نکنید؛

* شانه ها و برس های فرد مبتلا را از شانه و برس دیگران جدا کنید؛

* پس از درمان شپش، تمام لباس ها و ملافه های فرد مبتلا را در آب داغ بشویید؛

* تمام وسایل غیرقابل شست وشوی فرد مبتلا را به مدت یک هفته در کیسه های پلاستیکی قرار بدهید و سر آن را محکم ببندید؛

* روی تمام مبل ها، تشک ها و فرش ها را جاروبرقی بکشید؛

* گاهی اوقات موهایتان را با یک شانه ضدشپش شانه بزنید.

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

اگر مشکوک هستید که کودک با شپش موی سر آلوده شده، حتماً به پزشک مراجعه کنید. بهترین راهی که می توان تشخیص داد که کودک به آلودگی شپش موی سر مبتلا شده، این است که در پی نیمف زنده یا شپش موی سر بالغ باشیم. پزشک موی کودک را بررسی کرده و در صورت لزوم نمونه حشرات را در زیر میکروسکوپ بررسی خواهد کرد.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت نمناک

سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1931

به "درمان شپش سر با روش های اصولی و موثر خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان شپش سر با روش های اصولی و موثر خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید