بازسازی آپارتمان: تخت جمشید به وسیله ایتالیایی ها بازسازی می گردد

به گزارش لیتن، پروژه بازسازی تخت جمشید

تخت جمشید یا پرسپولیس یکی از شهرهای ایران باستان است که امروزه ویرانه های باشکوه آن هنوز در 10 کیلومتری شمال شهر مرودشت و 57 کیلومتری شیراز قرار گرفته است. خوشبختانه مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در گفتگویی از بازسازی تخت جمشید خبر داده است. قرار است تیم بازسازی گران و کارشناسان ایتالیایی وارد ایران شوند و پروژه بازسازی تخت جمشید را انجام بدهند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص خبر بازسازی شاهکار امپراتوری هخامنشیان صحبت کنیم.

بازسازی آپارتمان: تخت جمشید به وسیله ایتالیایی ها بازسازی می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

همکاری تیم بازسازی گران ایتالیایی

آقای حمید فدایی، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید خبر بازسازی تخت جمشید به وسیله تیم بازسازی گران ایتالیایی را اعلام نموده است. به گزارش خبرگزاری ایرنا و به نقل از روابط عمومی مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، تیم بازسازی گران ایتالیایی قرار است از 7 اردیبهشت تا 17 خرداد برای انجام پروژه بازسازی تخت جمشید در ایران حضور پیدا نمایند. این تیم ایتالیایی برای شروع این پروژه به زودی وارد ایران می شوند.

حمید فدایی در خصوص جزئیات این پروژه اظهار کرد: برطبق تفاهم نامه ای که بین پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و پژوهشکده حفاظت و بازسازی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با تیم بازسازی گران بدون مرز ایتالیایی انجام شده است قرار است تعداد از این بازسازی گران برای انجام این پروژه روز هفتم اردیبهشت وارد ایران بشوند. از جمله بخش هایی که احتیاج به بازسازی و تعمیر دارند بخش هایی از پلکان جنوبی تجر و کاخ شورا هستند که در این نیم فصل در دستور کار تیم بازسازی گران ایتالیایی قرار می گیرند.

تخت جمشید، شاهکار امپراتوری هخامنشیان

تخت جمشید یا پارسه یا پرسپولیس، مرکز باشکوه و شاهکار امپراتوری و پادشاهی هخامنشیان بوده است. امروزه در این منطقه و شهر باستانی، کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در زمان پادشاهی داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول ساخته شده است و برای مدتی مدید، بیش از 200 سال آباد بوده است. بر طبق اسناد تاریخی، در نخستین روز سال نو گروه های زیادی از کشورهای مختلف جهان به نمایندگی از ساتراپی ها در تخت جمشید گردهم جمع می شدند و هدایا و پیشکش هایی را به پادشاه امپراتوری هخامنشیان ارائه می کردند. علاوه بر سه پادشاهی که نقش مهمی در ساخت این شاهکار داشته اند، اردشیر سوم نیز تعمیرات و تغییراتی در این بنای باشکوه انجام داده است. آرامگاه های اردشیر دوم و اردشیر سوم امروزه در کوهپایه شرقی تخت جمشید در دل کوه قرار گرفته است.

این شهر باستانی در سال 518 قبل از میلاد به عنوان مرکز امپراتوری هخامنشیان انتخاب شد. در سرتاسر این منطقه باستانی سنگ نبشته ها، گل نوشته ها و لوحه های مختلفی وجود دارند که مطالب مختلف روی آن ها نوشته شده است. در واقع، بخش اعظم اطلاعاتی که در خصوص امپراتوری هخامنشیان و استقرار آن ها در تخت جمشید وجود دارد از همین منابع استخراج شده اند. گفته می گردد که در دوران امپراتوری هخامنشیان در این دشت 43600 نفر ساکن بوده و زندگی می نموده اند. با این حال، به اعتقاد بسیاری از مورخان، اسکندر مقدونی در سال 330 پیش از میلاد به ایران حمله کرد و متاسفانه این شاهکار شاهنشاهی را به آتش کشید. بخش زیادی از کتب، اسناد و مدارک و فرهنگ و هنر امپراتوری هخامنشیان با این کار از بین رفته و نابود شده است.

تخت جمشید از سال 1979 میلادی در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و یکی از شاهکار های جهانی باستان به شمار می رود. بازسازی تخت جمشید به وسیله تیم ایتالیایی خبر راضی نماینده ای است که در جهت حفظ و پاسداری از این بنای ارزشمند صورت می گیرد.

منبع: الی گشت
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2018

به "بازسازی آپارتمان: تخت جمشید به وسیله ایتالیایی ها بازسازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی آپارتمان: تخت جمشید به وسیله ایتالیایی ها بازسازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید