تدوین 6 استاندارد ملی نو در حوزه فناوری نانو شروع شد

به گزارش لیتن، دومین جلسه کمیته برنامه ریزی تدوین استاندارد های فناوری نانو در سال 1400 برگزار گردید و در نهایت عناوین پیشنهادی برای 6 استاندارد تصویب شد.

تدوین 6 استاندارد ملی نو در حوزه فناوری نانو شروع شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، دومین جلسه کمیته برنامه ریزی تدوین استاندارد های فناوری نانو در سال 1400 به منظور تصمیم گیری در مورد تدوین استاندارد های ملی نو با توجه به پیشنهادات ارائه شده به سازمان ملی استاندارد برگزار گشت. در این جلسه کلیه استاندارد های پیشنهادی مطرح شد و از طریق اعضای کمیته مورد بحث و بررسی نهاده شد که در نهایت عناوین پیشنهادی برای 6 استاندارد تصویب شد.

در این جلسه که به صورت مجازی از طریق سازمان ملی استاندارد تشکیل شد، مدیر کل دفتر تدوین و جمعی از کارشناسان و نماینده ریاست سازمان ملی استاندارد، نمایندگان ستاد توسعه فناوری نانو و نمایندگانی از صنعت حضور داشتند.

عناوین استاندارد های مصوب کمیته برنامه ریزی به توضیح زیر است:

1- فناوری نانو - بررسی میزان ذرات به روش پراکندگی پرتو ایکس با زاویه کوچک (SAXS) - روش آزمون (منبع: ISO 17867:2020)

2- فناوری نانو - میزان گیری میزان ذرات و توزیع شکل از طریق میکروسکوپ الکترونی روبشی (منبع:ISO 19749:2021)

3 - نانومواد - مشخص کمی رهایش نانوشی از پودر های ناشی از فراوری هواسل ها (تنونظر استاندارد ملی شماره 17149 با استفاده از ISO 12025:2021)

4- فناوری نانو - نانو پوشش های سخت - ارزیابی مقاومت در برابر خراشیدگی و کندگی - روش های آزمون

5- فناوری نانو - ارزیابی عملکرد سطوح چربی گریز - روش آزمون و مشخص مشخصات

6 - فناوری نانو - نانو پوشش های سخت - طبقه بندی و خواص - راهنما

گفتنی است که طبق رویه سازمان ملی استاندارد، قبل از آغاز به تدوین هر استاندارد ملی، نام و دبیر آن از طریق سازمان ملی استاندارد تأیید می گردد. برای این منظور کمیته ای با نام کمیته برنامه ریزی در حوزه تخصصی مرتبط با آن استاندارد تشکیل می گردد که اعضای آن از کارشناسان و مدیرانی از سازمان ملی استاندارد، نمایندگان کمیته فنی متناظر مرتبط، کارشناسان فنی و تخصصی مرتبط با موضوع استاندارد تشکیل شده است. تصویب نام هر استاندارد، بر اساس شاخص هایی از قیبل: ارتباط تخصص و سابقه دبیر با موضوع استاندارد، نیازمندی های جامعه علمی و صنعتی کشور، ظرفیت های فنی و مالی کشور، وجود منابع علمی و پژوهشی معتبر برای استاندارد و … انجام می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1837

به "تدوین 6 استاندارد ملی نو در حوزه فناوری نانو شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین 6 استاندارد ملی نو در حوزه فناوری نانو شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید