توسعه باغات، کشت پنبه را تحت الشعاع قرار می دهد

به گزارش لیتن، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر توسعه باغات در بعضی مناطق شرایط کشت پنبه را تحت الشعاع قرار داده و به جای پنبه، انار و پسته کشت شده اما این کار اشتباه بوده و باید برای آن فکری کنیم.

توسعه باغات، کشت پنبه را تحت الشعاع قرار می دهد

جهت دریافت خدمات ویلا سازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محمد رضا نیک پور شامگاه چهارشنبه 2 بهمن ماه در نشست کمیته تخصصی ارتقاء کشت پنبه در منطقه ترشیز اظهار کرد: در جهان بخش خصوصی برای ارائه الگوی کشت، توسعه مکانیزاسیون و افزایش بهره وری وارد عمل می شوند ولی ما اتحادیه های بخش کشاورزی در زراعت نداریم حال آن که در جهان مسئولان اتحادیه ها اقدام می نمایند و دولت ها به این امور وارد نمی شوند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به خواسته های بخش کشاورزی و صنعت در کشت محصول پنبه گفت: باید در راستای توجه به مکانیزاسیون چند وجهی عمل کنیم از یک سو توجه به بذری داشته باشیم که ریزش نداشته باشد و همچنین از نظر صنعت به لحاظ کیفی تایید گردد.

وی اعلام کرد: به رغم اینکه در حال حاضر حدود دو هزار هکتار در بردسکن و کاشمر مزرعه زیر سطح کشت پنبه داریم اما میزان احتیاج سالانه کارخانه نساجی مدرس 9 هزار تن پنبه محلوج و 27 هزار تن وش است.

نیک پور همچنین اضافه کرد: براساس میانگین سطح زیر کشت منطقه 4500 تن وش فراوری می گردد که در بهترین حالت 23 هزار و 500 تن فاصله داریم و این خلا بزرگی است.

وی اعلام کرد: در گذشته این منطقه قطب فراوری پنبه بوده اما کشاورزان به سمت توسعه باغات رفته اند و کارشناسان این رویه را تایید کردند حالا باید بگوییم در بعضی مواقع اشتباه نموده ایم و حال که باغات انار و پسته پاسخگو نیست باید به گذشته برگردیم و پنبه بکاریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: در حال حاضر توسعه باغات در بعضی مناطق شرایط کشت پنبه را تحت الشعاع قرار می دهد و به جای پنبه، انار و پسته کشت شده اما کار اشتباهی بوده و باید برای آن فکری کنیم.

نیک پور تاکید نمود: باید کمیسیون بهره وری در این خصوص تشکیل گردد و کمیته فنی کارشناسی آب، باغبانی و زراعت و خاک آنالیز های لازم را انجام دهند و اقتصاد کشاورزی مدنظر قرار گیرد، همچنین باید برای تشکیل کمیته امکان سنجی و توسعه کشت، کمیته بهره وری در مورد شرایط آب و مواد تغذیه ای، کود و زمین و سرمایه گذاری و... تشکیل گردد و آنالیز های لازم صورت گیرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به کمبود کارگر و هزینه های کارگری کشت مکانیزه می تواند پنبه را نجات دهد در غیر این صورت یک محصول رقیب برای آن پیدا می گردد.

وی اعلام کرد: پنبه برای اینکه بماند باید در حوزه مکانیزاسیون حمایت گردد، خواسته های بخش کشاورزی و صنعت را باید در زمینه مکانیزاسیون پنبه در نظر گرفت تا مکانیزاسیون چند وجهی باشد؛ همچنین پنبه ریزش نداشته باشد و از نظر صنعت به لحاط کیفی مورد تایید قرار گیرد.

نیک پور گفت: همه فریادها را نباید بر سرکشاورز زد زیرا قسمتی از مسائل نیز مربوط به تکنولوژی تصفیه است که نمی تواند به روز احتیاج کارخانجات نساجی را تامین کند.

وی اعلام کرد: اگر بخواهیم فراوری پنبه در منطقه ترشیز به شرایط قبل خود برگردد و رونق بگیرد توسعه مکانیزاسیون عامل نجات این محصول است.

نماینده کارخانه نساجی کاشمر نیز در این جلسه گفت: اگرچه ارتقاء سطح کمی و کیفی پنبه مورد توجه صنعت نساجی است اما باید چالش ها شناسایی گردد.

علی فنایی اظهار کرد: اگر دو هزار تا سه هزار هکتار باغات منطقه به زراعت تبدیل و زیر کشت پنبه قرار بگیرند؛ این میزان پاسخگوی 30 تا 40 درصد احتیاج کارخانه نساجی خواهد بود.

همچنین رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر در این جلسه اعلام کرد: امیدواریم با هم افزایی با نهادهای مرتبط به راه چاره و برنامه ای برای توسعه و ارتقاء پنبه در ترشیز کهن برسیم.

هادی معماریان با تاکید بر لزوم آسیب شناسی ارتقاء کشت پنبه، شکل گیری کمیسیون های تخصصی را ضروری ذکر کرد و گفت: در این حوزه دانشگاه آماده هرگونه همکاری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 798

به "توسعه باغات، کشت پنبه را تحت الشعاع قرار می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه باغات، کشت پنبه را تحت الشعاع قرار می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید