کار اقتصادی زنان را به تحقق خواسته هایشان می رساند

به گزارش لیتن، به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی، رونمایی کتاب نگاهی به تجارب زنان کارآفرین برگزار گشت.

کار اقتصادی زنان را به تحقق خواسته هایشان می رساند

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرکتاب مرکزی، در این نشست که در شهرکتاب مرکزی و با همکاری انجمن زنان مدیر کارآفرین برگزار شد؛ فریبا مهدیون، آسیه علی نژاد و شهلا لاهیجی حضور داشتند و درباره اهمیت ثبت تجارب زنان کارآفرین، فرایند تدوین کتاب مذکور و هفته جهانی کارآفرینی به گفت وگو نشستند.

یکی از مهم ترین معیارها جهت ارزیابی توسعه کشورها میزان اهمیتی است که به زنان آن کشورها در زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داده می شود.

کتاب نگاهی به تجارب زنان کارآفرین در ایران که به تلاش انجمن زنان مدیر کارآفرین و انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده، به معرفی چند تن از زنانی پرداخته که توانسته اند در زمینه های مختلف در استان های آذربایجان غربی، کردستان، لرستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان و هرمزگان کسب و کاری بومی راه اندازی کنند و گامی در راستای پیشرفت و توسعه اقتصادی منطقه خود بردارند.

همچنین، این کتاب به نقش سازمان های مردم نهاد در توان افزایی زنان و بسترسازی و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی نیز اشاره دارد.

در ابتدای نشست مهدیون به معرفی انجمن زنان مدیر کارآفرین پرداخت. انجمن زنان مدیر کارآفرین از سال 83 با مجوز وزارت کار، فعالیت خودش را شروع کرد. این انجمن با برگزاری سمینارها، نشست ها و همایش های مرتبط با موضوع زنان و توانمندسازی آنان فعالیت می کند.

وی درباره شکل گیری انجمن گفت: شروع کار انجمن با پروژه یکی از اعضای انجمن، خانم فیروزه صابر و با حضور تعدادی از زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار که شناسایی و دور هم جمع شدند، شکل گرفت. پس از انتقال تجربه، برای وسعت بخشیدن به انتقال تجربه به دختران جوان لازم بود در قالب تشکل این کار صورت بگیرد. بنابراین از وزارت کشور هم مجوز انجمن ملی زنان کارآفرین را اخذ کردیم. بحث ما ترویج و توسعه کارآفرینی زنان و دختران است. کمیته های این دو انجمن به صورت بازوهای مشترک فعالیت می کنند و کارگروه های تخصصی متنوعی فعال هستند. هدف اصلی توانمندسازی زنان و توان افزایی زنان صاحب کسب و کار و کارآفرین است که از طرق مختلف این کار را اجرا می کنیم. آخرین همایش ما با عنوان زنان کارآفرین، زندگی و کار در دانشگاه بین المللی قزوین و با توجه به اهمیت موضوع توانمندسازی این زنان و بررسی چالش های آنان برگزار شد. تا با فرهنگ سازی و تعادل بین کار -زندگی و خانواده هایشان نقش خودمان را ایفا کنیم.

همچنین، از دیگر فعالیت های انجمن بخش مشاوره و آموزش و پژوهش است که در خدمت این زنان است.

شهلا لاهیجی مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، با اشاره به اهمیت نشر آثاری از این دست که به توانمندی زنان می انجامد و بر اساس تجربیات خود در این زمینه بر این باور است که توانمندی اقتصادی زنان در بر طرف کرد مانع ها تاثیر گذار است.

وی گفت: با اینکه سال هاست در حوزه حقوق زنان کار می کنم اما با چاپ کتاب زنان کارآفرین که توسط فیروزه صابر نوشته شده به این نتیجه رسیدم که کار اقتصادی برای زنان چقدر موثر است و چقدر می تواند به تحقق خواسته های آن ها و توانمندی هایشان کمک کند.

لاهیجی در ادامه درخصوص کارآفرینی گفت: کارآفرینی کاری است خلاقه که تا پیش از آن نبوده است و از این منظر کاری بسیار بزرگ است. وی به عنوان مثال از زنی یادکرد که در معدن سنگ نمک با همسرش مشغول به کار بود بعد از بیماری همسر او به کار ادامه داد تا اینکه به پیشنهاد یکی از راننده ها با نمک صنعتی آشنا شد و به تولید نمک صنعتی برای ایران خودرو پرداخت. او اولین زنی بود که تولید نمک صنعتی را در ایران راه اندازی کرد.

لاهیجی که خود اولین زن ناشر ایران است، گفت: اکنون می توان گفت که این دیوار فاصله ها بین زنان و مردان ترک برداشته است. پس باید هر یک از شما تلاش کنید و اگر زنی توانمند را می بینید که می تواند کارآفرین باشد تشویقش کنید. در این کتاب، زنان به کارهایی پرداختند که قبل از آن باور نمی شد که زنان بتوانند انجام دهند. این ها نمونه هایی منحصر به فرد نیستند؛ نمونه هایی انتخاب شده هستند. نمونه ها به شما نشان می دهد که مسئله کارآفرینی زنان، صرف کارکردن نیست. کارآفرینی این است که چطور کاری انجام دهیم که کسی به ذهنش نرسیده یا توانایی عملی کردنش را نداشته و برای عده دیگری فرصت شغلس ایجاد کنیم.

در ادامه آسیه علی نژاد در مورد جمع آوری مطالب کتاب نگاهی به تجارب زنان کارآفرین، با توجه به اینکه در مقدمه کتاب آمده که برای پرهیز از محدودیت ها بین زنان کارآفرین و زنان صاحب حرفه و مشاغل در کتاب از آوردن نام کارآفرین پرهیز شده، گفت: ما تفاوت بین این دو گروه را می دانستیم اما در مقدمه هم اشاره کردیم که با علم به این تفاوت همه را در یک دسته قرار دادیم.

علی نژاد با توجه به شرایط امروز گفت: جامعه امروز ما نیاز به زنان و مردانی دارد که مولد اقتصادی باشند. و با راه اندازی کسب و کار ارزشی را خلق کنند که مسئله ای را از جامعه امروز ما حل نماید. این کتاب و انجمن زنان کارآفرین، امروز از امید صحبت می کند. چیزی که این روزها در جامعه ما در حال کمرنگ شدن است. این کتاب الگوهایی را معرفی می کند که شما امروز با آن همذات پنداری کنید. هدف انجمن توان افزایی زنانی است که صاحب حرفه و عضو انجمن هستند. و سعی می کنیم با روش های مختلف به این زنان و زنان کارآفرین کمک کنیم، تا شبکه ارتباطی شان برقرار و هم دیگر را تقویت کنند. همچنین، یکی از رسالت های انجمن بحث الگوسازی است. در تمام این کتاب ها و با ابزارهای مختلف سعی شده الگوهایی برای دختران جوان ترسیم شود تا تصویر روشن تری از آینده شغلی خود داشته باشند.

وی با اشاره به جشنواره سال گذشته و با اشاره به زنانی که از این هشت استان کمتر برخوردار انتخاب شده بود7 گفت: سعی شد تا در این استان ها امکان نقش پذیری از این آدم ها را تصویر شود.

علی نژاد در ادامه گفت: همانطور که خانم لاهیجی گفتند در این کتاب ها سعی نداریم این زنان را به عنوان اولین زنان در حوزه خودشان معرفی کنیم. هدف اراده افراد در آن استان است تا دختران جوان بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند و با درنظر دریافت شرایط بومی الگو ارائه بدهد.

در این کتاب زنانی از مناطق کمتربرخوردار انتخاب شده اند، این زنان از شیوه و سختی های کار خود گفته اند تا الگویی باشند برای دیگر زنان. زنانی در حرفه های مختلف و از اقشار مختلف جامعه با میزان تحصیلات گوناگون. اما همه این زنان با پشتکار و همراهی و ایجاد تعادل در زندگی خانوادگی و کار سعی کردند تا بتوانند در جامعه فعالیت کنند و به نوعی نوآوری داشته باشند. برخی از این زنان توانسته اند در توانمندسازی و کارآفرینی دیگر زنان نقش ایفا کنند. در کتاب یکی از زنان کارآفرین چنین می گوید: به جای قربانی شرایط بودن، بخشی از تغییر فرآیند باشید. و تلاش انجمن و کتاب همین است که زنان توانمندی تغییر شرایط را داشته باشند.

این کتاب با قیمت 25000 تومان هم اکنون در کتابفروشی ها و در اختیار علاقه مندان واقع شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 686

به "کار اقتصادی زنان را به تحقق خواسته هایشان می رساند" امتیاز دهید

1 کاربر به "کار اقتصادی زنان را به تحقق خواسته هایشان می رساند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کار اقتصادی زنان را به تحقق خواسته هایشان می رساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید