ظرفیت توسعه فناوری های نوین در روستاها وجود دارد

به گزارش لیتن، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ملاقات با مدیران پست، از آنان خواست راهبری تأمین اقتصادی توسعه فناوری های تازه در روستاها را بر عهده بگیرند؛ اما آیا زیرساخت توسعه فناوری های نوین در روستاها فراهم است؟ برای توسعه دراین حوزه چه چالش هایی وجود دارد که باید برطرف گردد؟ کارشناسان فاوا به سؤالات ایران پاسخ می دهند.

ظرفیت توسعه فناوری های نوین در روستاها وجود دارد

توسعه زیرساخت ها در روستاها

خسرو سلجوقی، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات معتقد است تنها ایجاد زیرساخت در روستاها کافی نیست و باید روستاها به بخش های نرم افزاری و مغزافزاری هم تجهیز شوند تا بتوان کارآفرینی و زمینه اشتغال با فناوری ها را هم در آنجا فراهم کرد.

سلجوقی گفت: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعتبارات طرح USO (راهبری طرح خدمات مخابراتی روستایی) زیرساخت های مناسبی به روستاهای کشور منتقل و دسترسی خوبی فراهم شده ولی در مورد بخش نرم افزاری و خدمات و محتوا بسیار عقب هستیم و به فعالیت مشترک سایر دستگاه های اجرایی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مشارکت در فعال سازی این بخش ها مشهود است.

وی با بیان اینکه ظرفیت توسعه فناوری های نوین در روستاها وجود دارد، گفت: ولی هنوز تبعات و آثار مالی به کارگیری این فناوری های نوین در روستاها نهادینه نشده و بخش های نرم افزاری و خدمات و فراوری محتوا به وسیله مشارکت دستگاه های اجرایی با شرکت های دانش بنیان و نوپا باید فعال سازی و خدمات با اقتصاد واقعی روستا متناسب گردد.

سلجوقی به چالش های پیش روی این راستا هم اشاره نمود و اضافه کرد: مقاومت دستگاه های اجرایی برای واگذاری این فعالیت ها و اجرای آن از سوی کارآفرینان و شرکت های نوپا و دانش بنیان، بزرگ ترین مانع است و رقابت این دستگاه ها با این افراد به طور نابرابر و بعلاوه منوط کردن به صدور مجوزها برای آغاز فعالیت یا ادامه فعالیت از بزرگ ترین موانع محسوب می گردد.

این کارآفرین اجتماعی درباره استفاده از فناوری های نوین در روستاها هم گفت: استفاده از فناوری ها نسبت به سرمایه گذاری های اجرا شده در روستاها بسیار کم و ضعیف است و لازم است مجلس و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به جای پرداخت تمامی بودجه به توسعه شبکه زیرساختی ایجاد فیبر نوری و امثال آن، بخشی از بودجه (USO) را به بخش فراوری محتوا و نرم افزار و ارائه خدمات اختصاص دهند تا این بخش ها هم فعال تر و در این حوزه ها هم سرمایه گذاری انجام گردد تا بتوان بهره وری را شاهد بود.

توسعه اینترنت تا مزارع

حمید بهنگار فعال صنعت فناوری اطلاعات هم معتقد است که زیرساخت ها در کشور به صورت همگون توسعه نیافته و بیشتر شاهد توسعه زیرساخت های فناوری های نوین به صورت جزیره ای و ناهمگون در کشور هستیم.

بهنگار گفت: توسعه روستایی با رویکرد شهری صورت پذیرفته و سخت افزار بیشتر از دیگر اجزای توسعه مانند جنبش نرم افزار و نیروی انسانی متخصص و آموزش آنها و سرمایه گذاری مورد توجه قرار گرفته، این درحالی است که برای توسعه فناوری های نوین در روستاها هم باید همه بخش ها یکپارچه و متوازن و مقیاس پذیر شکل بگیرند.

وی اضافه کرد: توسعه فناوری های نوین در روستاها می تواند عاملی برای تشویق به سرمایه گذاری در این حوزه باشد و ما شاهد مدیریت خروج سرمایه گذاری بومی و پیشگیری از بحران در مواجهه تغییرات اقلیمی باشیم و در عین حال مالی روستایی قدرت بگیرد و حتی مانع از معضلاتی مانند مهاجرت به شهرها گردد.

به گفته بهنگار توسعه فناوری ها بخصوص فناوری های نوین به توسعه شبکه مخابراتی وابسته است و از آنجایی که پراکندگی جمعیتی را در روستاها شاهد هستیم بنابراین توسعه شبکه مخابراتی برای اپراتورها ارزان نبوده به همین علت با اینکه زحمات زیادی برای پوشش مخابراتی و اینترنتی در روستاها کشیده شده اما سطح پوشش صرفاً تا روستاهاست و مزارع را شامل نمی گردد.

به باور این کارشناس زمانی می توانیم از فناوری های نوین برای توسعه در روستاها و فراوری ناخالص ملی و اقتصاد کشور بهره ببریم که پوشش مخابراتی و اینترنتی تا مزارع را هم پوشش گسترده داد، چرا که اگر بخواهیم از فناوری های نوینی مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و... در کشاورزی و دامپروری بهره ببریم به پوشش گسترده تر اینترنت در روستاها احتیاج داریم. به اعتقاد بهنگار برای اینکه اقتصاد روستایی را مبتنی بر فناوری های نوین توسعه دهیم باید اقدام های هفتگانه ای ترسیم گردد و این احتیاج به کار کارشناسی، هزینه و وقت و همفکرهای فراوزارتخانه ای متخصصان تمام حوزه ها مانند اقتصاد پلتفرمی روستایی، فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و... احتیاج دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید همگرایی برای ایجاد زیرساختی یکپارچه فراهم گردد، گفت: برای پذیرش فناوری های نوین و سرمایه گذاری در روستاها چالش وجود دارد و از این رو باید در این زمینه با آموزش، فرهنگسازی های مناسب هم انجام گردد. تجهیزات بالادستی و تسهیلات غیرنقدی برای ورود فناوری به روستاها الزامی است از این رو برای ایجاد تحول در این حوزه حتی باید بانک ها هم برای سرمایه گذاری ورود نمایند و از پولپاشی های بی برنامه پرهیز نمایند.

وی اضافه کرد: با اینکه در زمینه پذیرش فناوری ها در روستاها زحمات زیادی کشیده شده ولی احتیاج است که نقشه راه مناسب تهیه و تمهیدات کافی در نظر گرفته گردد تا تحریک تقاضا با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و قومی هر منطقه هم صورت بگیرد تا از سد پذیرش فناوری های نوین بگذریم.

به عقیده بهنگار یکی از فناوری های نوین اینترنت اشیاست که می تواند گام بلندی در تکمیل زنجیره ارزش و خلق مدل های نوین کسب و کار را برای روستاییان و کشور به ارمغان بیاورد ولی زیرساخت های روستاها برای استفاده از این فناوری نوین مناسب نیست و احتیاج است تا گام های دهگانه ای پیاده سازی گردد.

به باور وی متأسفانه اقدام های مناسبی هم در گذشته در حوزه اینترنت اشیا بخصوص در حوزه کشاورزی صورت نگرفته و روستاییان و سرمایه گذاران در این بخش اثرات مؤثر آن را مشاهده نکرده اند، چرا که احساس کردند سرمایه گذاری در این حوزه برگشت ناپذیر است درصورتی که با برنامه ریزی دقیق می توان اثرات مثبت فناوری های نوین را در روستا به روستاییان و سرمایه گذاران آن نشان داد تا شاهد توسعه مالی مبتنی بر فناوری نوین در روستاها باشیم.

ضریب نفوذ خوب اینترنت

محمد مشخص، کارشناس فناوری اطلاعات هم اعتقاد دارد فناوری اطلاعات و ارتباطات هم در روستاها لازم است، چرا که روستاییان هم باید از خدمات در تمام حوزه ها مانند کشاورزی الکترونیک، خدمات الکترونیک، بانکداری الکترونیک، کشاورزی الکترونیک و هر سرویسی که شهروندان در شهرها بهره می برند، استفاده نمایند و شرایط زندگی خود را ارتقا دهند.

مشخص گفت: اکنون 98 درصد از روستاها دارای زیرساخت اینترنت هستند و ضریب نفوذ خوبی در این زمینه وجود دارد ولی این زیرساخت فقط تا درون روستاها را پوشش می دهد این درحالی است که عمده احتیاج مردم در خارج از روستا و در مزارع است تا بتوانند از فناوری های نوین مانند اینترنت اشیا و... استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: درروستاها هم پتانسیل خوبی برای استفاده از فناوری های نوین وجود دارد و ایجاد گردشگری، فروش صنایع دستی و محصولات به وسیله بستر اینترنت خود گویای این موضوع است. بنابراین اگر زیرساخت ها تا مزارع ادامه یابد و بخش های نرم افزاری، مغزافزاری و سرمایه گذاری کافی هم در دستور کار قرار بگیرد می توان با توسعه فناوری های نوین دیگر بخش های روستاها مانند استفاده از اینترنت اشیا را به مزارع برد و اقتصاد روستاها را توسعه داد.

این کارشناس هم معتقد است پیش از توسعه فناوری های نوین در روستاها باید آموزش و فرهنگسازی روستاییان درباره فناوری نوین و تبعات مثبت آن هم در دستور کار قرار گیرد، چرا که سرمایه گذاری برای توسعه فناوری های نوین بدون امکان بهره برداری از سوی روستاییان بخصوص در زمینه کشاورزی بی ثمر خواهد ماند.

به گفته وی با آگاهی و توسعه فناوری های نوین در روستاها و فراهم کردن زیرساخت های آن اتفاق های خوشایندی مانند مهاجرت نکردن روستاییان به شهرها، تحصیل، کشاورزی های نوین و... رخ می دهد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1892

به "ظرفیت توسعه فناوری های نوین در روستاها وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت توسعه فناوری های نوین در روستاها وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید