تنها راه نجات اقتصاد ایران در صنعت گردشگری است

به گزارش لیتن، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران گفت: در شرایطی کنونی که بیشتر صنایع، از قبیل نفت، خودروسازی، کشاورزی و... با مشکلاتی روبرو هستند، تنها راه نجات اقتصاد ایران در صنعت گردشگری است.

تنها راه نجات اقتصاد ایران در صنعت گردشگری است

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ارزان زمستان 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

بنابر اعلام روابط عمومی آژانس مسافرتی لیاناپرواز، حرمت اله رفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرت هوائی و جهانگردی ایران در همایش معرفی مزیت های گردشگری کازان به فعالان صنعت گردشگری ایران که هفته گذشته در تهران برگزار گردید، اظهار داشت: این صنعت هیچ توقعی از دولت ها نداشته و بر دوش هیچ دولتی نیز باری نگذاشته است. صنعت گردشگری، تنها صنعتی است که ارزآور است و باعث نشاط و شادی و سرور مردم می گردد. این صنعت باعث تبلیغ ایران عزیز ما است.

وی اضافه کرد: صنعت گردشگری، سه بخش عمده دارد که شامل گردشگری ورودی، گردشگری خروجی، گردشگری داخلی هستند. برخلاف نظر بعضی افراد که بین آنها تفکیک قائل می شوند؛ هر سه این بخش ها، لازم و ملزوم یکدیگر هستند. با رایج شدن موضوعاتی مانند گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و موارد مشابه دیگر و ورود وزارتخانه های دیگر غیر مرتبط با صنعت گردشگری ظاهرا دیگر نیازی به وزارت گردشگری نخواهیم داشت، چرا که در حال حاضر هر وزارتخانه برای خودش بخشی را در حوزه گردشگری ایجاد نموده و با استفاده از امکانات و روابط دولتی، به اسم گردشگری سلامت یا گردشگری ورزشی فعالیت می نماید. آنها یا استفاده از رانت دولتی و سواستفاده از روابطی که دارند، به جای فعالان بخش خصوصی اقدام به جذب گردشگران خارجی می نمایند و در کشورهای مختلف دفتر ایجاد نموده اند.

رفیعی تاکید نمود: این فعالیت ها در شرایطی انجام می گردد که براساس قانون تجارت همه نهادهای دولتی باید تمام اماکن اقامتی خود را به صنعت گردشگری تحویل دهند. اما در حال حاضر چنین نیست و همه وزارتخانه ها و بانک ها، هتل و آژانس هواپیمایی دارند.

این فعال صنعت گردشگری خاطر نشان کرد: طبق آمار، هشت میلیون گردشگر ورودی به ایران می آیند و کمتر از یک درصد آنها به وسیله دفاتر گردشگری وارد ایران می شوند. اگر این رقم هشت میلیون گردشگر ورودی صحیح باشد، ما با یک آفت روبرو هستیم چرا که تعداد بسیار زیادی از آنها می آیند و از کیسه مردم ایران می خورند و بدون اینکه نفعی به اقتصاد ایران برسانند، خارج می شوند. اگر این گردشگران می خواهند وارد شوند باید به وسیله چند هزار دفتر گردشگری به ایران سفر نمایند که از دولت مجوز فعالیت دریافت نموده اند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرت هوائی در ادامه سخنان خود به انتقاد از شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی پرداخت و گفت: این شرکت ها صرفا به فکر منافع شخصی خودشان هستند و به منافع ملی ایران و مردم کمتر توجه می گردد به عنوانی مثال در حالی که یک بیماری مهلک در حال شیوع است و مقام های دولتی دستور توقف پروازها را داده اند، یک شرکت ایرانی که برای خدمت رسانی به مردم ایران ایجاد شده و با سرمایه مردم این کشور فعالیت می نماید، اقدام به ترانزیت مسافران خارجی از یک کشور به کشور دیگر می نمایند و همچنین شرکتهای خارجی از قبیل ترکیش ایرلاین و لوفتهانزا و .....هم فعالیت های عجیبی انجام می دهند. آنها نه تنها فقط به تعداد محدودی از آژانس ها تخفیف می دهند، بلکه وقتی هم با شکایت افراد زیان دیده روبرو می شوند، سعی می نمایند با تهدید، کاری نمایند که شکایت پس گرفته گردد ویا اینکه رقم ضمانت نامه ها را برای آژانس های ایرانی به صورت ناگهانی صد برابر افزایش داده اند این در حالی ست که این شرکتها متعهد نیستند به صورت منظم به صنعت گردشگری ایرانی خدمت بدهند. آنها پس از هر تلاطمی ایران را ترک می نمایند و برای ماه ها و سال ها از آنها خبری نیست. این شرکت های هوایی، حتی به بهانه ایرانی بودن گردشگران ما آنها را مجبور می نمایند که با شرایط سخت و گران بلیت بخرند.

رفیعی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص توسعه صنعت گردشگری میان ایران و روسیه صحبت کرد و گفت: روسیه نه تنها مقصد خوبی برای گردشگران ایرانی است؛ بلکه یک فرصت مناسب برای صنعت گردشگری ما است. این کشور پرجمعیت است و روابط خوب و نزدیکی با ایرانی دارد. طبق آمار سالانه حدود 30 هزار گردشگر از اروپا به ایران سفر می نمایند. ما می توانیم با معرفی ظرفیت های گردشگری ایران به روس ها، معادل همین تعداد گردشگر را فقط از کشور روسیه داشته باشیم و مزایای حضور آنها در کشورمان برخوردار شویم.

وی با تمجید از محمد امامی، مدیرعامل آژانس لیاناپرواز گفت: کازان شهر و مقصد بسیار خوبی برای گردشگران ایرانی است. آنها استقبال مناسبی از گردشگران ایرانی می نمایند. من از فعالان صنعت گردشگری می خواهم که به آقای امامی و آژانس لیاناپرواز یاری نمایند تا ایشان بتوانند این مقصد جدید را در بازار ایران بیشتر و بهتر معرفی نمایند.

رفیعی در خاتمه توصیه کرد: بهتر است روی مسیرهای غیرهوایی نیز فعالیت صورت گیرد.... ما در کوشش هستیم گردشگری دریایی را نیز رونق ببخشیم. گردشگری دریایی کم هزینه و امن است و می تواند به افزایش سفرهای میان روسیه و ایران یاری کند.

همایش معرفی مزیت های گردشگری کازان به فعالان صنعت گردشگری ایران، طی هفته گذشته به همت آژانس لیاناپرواز در چهار شهر شیراز، اصفهان، تبریز و تهران برگزار گردید. در این سلسله برنامه ها سرگئی ایوانف، رئیس کمیته گردشگری جمهوری تاتارستان حضور داشت و با مدیران آژانس های مسافرتی و نمایندگان تشکل های بخش خصوصی صنعت گردشگری شهرهای مختلف ایران به تبادل نظر پرداخت.

منبع: همگردی
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 782

به "تنها راه نجات اقتصاد ایران در صنعت گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها راه نجات اقتصاد ایران در صنعت گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید