توسعه بزرگراه ها در اردبیل

به گزارش لیتن، پوپک قاسمی- اردبیل- خبرنگار:اردبیل به عنوان یکی از استان های شمال غربی کشور یکی از مناطق مستعد در حوزه کشاورزی و گردشگری است و سالانه درآمد هنگفتی از این طریق نصیب اردبیلی ها می گردد.

توسعه بزرگراه ها در اردبیل

اما این درآمد با توجه به ظرفیت های قابل توجه استان کافی نیست و دست یابی به توسعه همه جانبه در این حوزه احتیاجمند زیرساخت های مهمی همچون راه های ارتباطی استاندارد و ایمن است؛ مساله ای که به نظر می رسد پس از سال ها مورد توجه دولت مردان قرار گرفته و با اختصاص ردیف بودجه قرار است اردبیل هم از راه های ایمن برخوردار گردد.

  • وضعیت آماری راه های مواصلاتی استان

مقایسه آماری وضعیت راه های مواصلاتی استان اردبیل با استان های همجوار نشان می دهد این استان به لحاظ توسعه زیرساخت های ارتباطی از قافله عقب است. به همین دلیل، پروژه های راه سازی همواره برای مردم استان هیجان آور و امیدآفرین بوده است؛ از تعریض جاده اردبیل ـ آستارا در اوایل دهه 70 گرفته تا طرح های جاده ای بزرگ و کوچکی که بعد از آن افتتاح شده اند. بر اساس آمار، 98 درصد جاده های استان اردبیل به صورت دوطرفه و تنها 2 درصد از جاده های این استان بزرگراه هستند و اردبیل را در رتبه سی ام کشور قرار داده اند. این در حالی است که سالانه صدها هزار گردشگر خارجی از انتهاه مرزی بیله سوار و میلیون ها گردشگر داخلی از نقاط مختلف این استان بازدید می نمایند، اما اردبیل همچنان جاده هایی را در منطقه شمالی اش در دل خود جای داده که پلیس راه طی روزهای گذشته بر آنها پلاکارد جاده مرگ نصب نموده است.

  • مقایسه وضعیت راه های استان اردبیل با همسایه

طول راه های مواصلاتی استان اردبیل 6 هزار و 371 کیلومتر است که از این مقدار در حال حاضر 140 کیلومتر بزرگراه در این استان وجود دارد، در حالی که طبق گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل، این استان به 700 کیلومتر بزرگراه دیگر نیز احتیاجمند است و باید احداث گردد و آزادراه در این استان تاکنون احداث نشده است. این در حالی است که در استان همسایه یعنی آذربایجان شرقی 235 کیلومتر آزادراه، 439 کیلومتر بزرگراه، 1042 کیلومتر راه اصلی و بیش از 2 هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی وجود دارد. همچنین در گیلان به عنوان دیگر استان همسایه 53 کیلومتر آزادراه، 389 کیلومتر بزرگراه، 1100 کیلومتر راه های اصلی و فرعی و 8 هزار و 900 کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد.

این آمار نشان می دهد با وجود قرار دریافت اردبیل در نوار مرزی با جمهوری آذربایجان و داشتن بیش از 350 کیلومتر مرز مشترک و داشتن پل ارتباطی با کشورهای حوزه قفقاز، که همگی نشانه رجحان نسبی این استان به لحاظ شرایط استراتژیکی و اهمیت آن برای دولت، وضعیت اسفناکی در حوزه راه های ارتباطی وجود دارد و به توجه عمیق دولتی ها احتیاجمند است.

  • اردبیل- سرچم؛ تنها جاده دوطرفه

فرزاد امامی یکی از اهالی استان با اشاره به این که در سفر به استان های دیگر و مقایسه وضعیت اردبیل بیشتر متوجه وضعیت نامناسب جاده های استان می شویم اظهار می نماید: در سفری که به شیراز داشتیم در این جهت از 8 استان عبور کردیم. تنها جهتی که جاده دوطرفه بود اردبیل- سرچم بود که واقعا نشان از محرومیت این استان در زمینه حمل و نقل جاده ای دارد. به همین دلیل، بهبود وضعیت راه ها همواره اصلی ترین مطالبات مردم از دولت و مجلس بوده است.

  • پیگیری راه های استان در مجلس

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به اقدامات صورت گرفته در مجلس از سوی نمایندگان برای وضعیت راه های استان به خبرنگاران می گوید: بزرگراه های استان در سال های ابتدایی مجلس دهم ردیف بودجه ای نداشتند و نمایندگان استان با کارهای صورت گرفته در ردیف بودجه ها توانستند تمامی مراکز شهرستان های استان را در ردیف بودجه ایجاد بزرگراه قرار دهند.

صدیف بدری با اشاره به وضعیت نامناسب جاده های شمال استان عنوان می نماید: پازل بزرگراه شمال استان به وسیله بزرگراه اردبیل- گرمی و افزودن بیله سوار به ادامه این ردیف و همچنین اضافه کردن مشگین شهر به ردیف جلفا- اصلاندوز - پارس آباد تکمیل شده است.

وی می افزاید: همچنین در مجلس ردیف بودجه ای برای احداث بزرگراه در جهت بستان آباد- سراب وجود داشت که افزودن نیر به ادامه این جهت این شهرستان را به جهت ارتباطی بزرگراهی وصل خواهد نمود.

سخنگوی کمیسیون عمران در خصوص احداث بزرگراه در دو محور اصلی اردبیل- سرچم و اردبیل- نمین عنوان می نماید: با توجه به این که بزرگراهی در جهت رشت- آستارا دارای ردیف بودجه است، قرار دریافت نمین- اردبیل و سرچم در ادامه این ردیف تمامی جهتهای ارتباطی اصلی استان را به بزرگراه متصل می نماید. بدری با تاکید بر این که قرار دریافت در ردیف بودجه گام اول برای عملیاتی شدن پروژه است اظهار می نماید: هرچند شاید میزان بودجه این پروژه ها ناچیز باشد و زمان بهره برداری آنها دیر و زود داشته باشد، کاری که در مجلس باید انجام می شد انجام شد و کوشش می کنیم در سال های پیش رو اعتبارات بیشتری به این پروژه ها اختصاص یابد و بهره برداری از بزرگراه های استان تسریع گردد.

  • احداث سالانه 30 کیلومتر بزرگراه در استان

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل هم می گوید: مجموع پروژه های بزرگراهی استان که به اتمام رسیده و در دست بهره برداری است، حدود 130 کیلومتر است، اما احتیاج استان در این حوزه 650 کیلومتر است و برای احداث آن حدود 1400 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.

محبوب حیدری با اشاره به محدودیت ها در زمینه اجرای طرح های عمرانی در کشور عنوان می نماید: سالانه احداث دست کم 30 کیلومتر بزرگراه در استان برنامه ریزی شده است تا در انتها 4 سال دولت به میانگین کشوری برسیم.به گفته این مسئول، مهم ترین پروژه های راه سازی استان شامل باند دوم اردبیل - سرچم، احداث بزرگراه اردبیل - آستارا (جاده گردنه حیران)، احداث راه اصلی گرمی - بیله سوار، اردبیل - مشگین شهر - اهر و پروژه رضی - امیرکندی هستند.

  • توسعه بزرگراه ها؛ احتیاج اساسی استان اردبیل

استان اردبیل بنا به موقعیت استراتژیک خود که پل ارتباطی با کشورهای حوزه قفقاز و به خصوص روسیه است، در زمینه راه های ارتباطی آن طور که باید و شاید به توسعه مطلوب دست نیافته است. همین موضوع سبب شده است این استان که در حوزه کشاورزی و صنعتی حرف های زیادی برای گفتن دارد، نتواند بازار و صندلی خوبی در این کشورها برای خود پیدا کند. در کنار اهمیت راه های ارتباطی در حوزه مالی این استان، یکی از زیربناهای اساسی توسعه گردشگری وجود راه های مناسب و ایمن است که اردبیل از آن نسبتا بی بهره است. نبود حتی یک کیلومتر آزادراه و کمبود بزرگراه برای اتصال نقاط استان به یکدیگر سبب شده است کمتر سرمایه گذار گردشگری جز در مرکز این استان حاضر به حضور گردد.

کمبودهای بزرگ استان اردبیل در بخش بزرگراه و آزادراه استان اردبیل به نسبت سایر استان های همجوار نمایان است و بارها از سوی مردم و رسانه ها مورد انتقاد قرار گرفته. با این حال، احداث بزرگراه ها با سرعت اندک کنونی نمی تواند راه گشای دست یابی به نتیجه مطلوب برای توسعه استان اردبیل باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 256

به "توسعه بزرگراه ها در اردبیل" امتیاز دهید

2 کاربر به "توسعه بزرگراه ها در اردبیل" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه بزرگراه ها در اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید