حسن آباد، میدانی به سبک اروپایی در تهران

به گزارش لیتن، به جرات می توان گفت میدان حسن آباد یکی از نمادهای تهران قدیم در دوره معاصر فعلی محسوب می گردد. میدانی که حتما بارها و بارهای نام آن را شنیده اید و گذرتان به سمت آن افتاده است. میدان حسن آباد در تهران واقع در جنوب غرب پایتخت است و با داشتن ساختمان های زیبا و دلفریبی که دارد مخاطبان خاص خودش را دارد.

حسن آباد، میدانی به سبک اروپایی در تهران

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

شما با قدم گذاشتن در این محله احساس می کنید که به صدها سال پیش رفته اید زمانی که اولین پایه ریزی های شهری در حال شکل گیری بوده است. حال ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره میدان حسن آباد در تهران مفصل صحبت کنیم و از جاذبه های تاریخی، غذافروشی های خیابانی و همچنین مغازه های جذابی که به این میدان رنگ و لعاب ویژه ای بخشیده اند به اختصار نام ببریم و شرح دهیم. اگر شما هم مثل ما دوست دارید از رمز و راز این میدان قدیمی تهران سردربیاورید با ما همراه باشید.

برای خواندن این مطلب، حدود 8 دقیقه زمان احتیاج دارید.

مختصری درباره میدان حسن آباد در تهران

میدان حسن آباد در تهران به عنوان یک اثر تاریخی به جا مانده در تهران نمادی جذاب از تهران قدیمی محسوب می گردد. در نزدیکی میدان حسن آباد جاذبه های تاریخی زیادی مثل پارک شهر، موزه ملی ایران، خانه موزه مقدم و سردر باغ ملی وجود دارد که بر جذابیت این نماد تاریخی از تهران قدیم می افزاید.

شاید جالب باشه برایتان که بدانید اولین ایستگاه آتش نشانی تهران در میدان حسن آباد تاسیس شد.

برای رسیدن به میدان حسن آباد باید به سمت جنوب غرب تهران بروید، چرا که حسن آن در تقاطع خیابان های امام خمینی یا حافظ و همچنین خیابان وحدت اسلامی قرار گرفته است.

در زمان های گذشته میدان حسن آباد را با نام های میدان ملک المتکلمین، میدان هشت گنبد و میدان 31 شهریور می شناختند که در دوره معاصر نام این میدان همچنان حسن آباد است.

سبک معماری میدان حسن آباد

یکی از دلایلی که اهمیت میدان حسن آباد را در بین گردشگران بالا می برد، سبک معماری است که در این میدان بکار رفته!

با قدم گذاشتن در این میدان کاملا می توانید احساس کنید که میدان حسن آباد تهران دارای یک معماری اروپایی است که در گرداگر آن 4 ساختمان وجود دارد. بر روی تمام این ساختمان ها هشت گنبد خودنمایی می نماید که چهره متفاوت و منحصر به فردی را به میدان بخشیده اند به خصوص در شب ها که نورپردازی های مناسبی هم برای آن در نظر گرفته شده است و فضای بسیار عالی برای عکاسان فراهم می آورد.

گفتنی است که بگوییم میدان حسن آباد تهران در سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و میراثی بسیار مهم برای کشور محسوب شد.

شاید جالب باشه بدانید که مشابه میدان حسن آباد در تهران که لقب اروپایی ترین میدان تهران را دارد، در شهر اصفهان هم وجود دارد. اگر خواستید از همچین معماری در اصفهان هم دیدن کنید می توانید به سمت بانک تجارت یا بازرگانی سابق در اصفهان هم دیدن کنید.

دور این میدان چهار ساختمان با هشت گنبد وجود دارد که به طور قرینه و منحنی شکل در کنار هم قرار گرفته اند. ساخت این ساختمان ها را یک فرد ارمنی به نام قلیچ باقلیان به همراه معمار برجسته ارمنی دیگری به نام لئون تادوسیان بر عهده داشته اند. گنبدهای مدور میدان کاری از استاد اکبر نکووقت تک هستند که به استاد اکبر خواهرزاده نیز شهرت داشت.

روبروی ایستگاه آتش نشانی در میدان حسن آباد تهران یک تندیس از شیر سنگی به نام برد شیر وجود دارد که اهدایی از قوم بختیار شهرکرد می باشد.

پس از حادثه دلخراشی که برای ساختمان پلاسکو رخ داد یکی از تندیس سازان بختیاری به نام علی نوذری تندیش برد شیر را به این ایستگاه تقدیم کرد.

بازسازی میدان حسن آباد در تهران

در بالا گفتیم که میدان اروپایی تهران یا همان میدان حسن آباد به اندازه ای که باید جذابیت های معماری خاص خودش را دارد، اما به مانند هر جاذبه دیگری در گذر زمان ممکن فرسودگی سبب کاهش میزان جذابیت هر بنایی بگردد، از همین رو در سال های اخیر مرمت ها و بازسازی های زیادی بر روی آن اجرا شده که از نمونه آن ها م یتوان به ساختمن بانک ملی یا سنگفرش کردن تمام خیابان هایی که به میدان ختم می شوند نام برد.

سیستم های نورپردازی هم دیگر جای خود دارند و در هر فصل تغییراتی بر روی آن ها صورت می گیرد تا شکوه این بنا را بیش از پیش کند.

میدان حسن آباد مرکزی برای خرید کاموا!!!

از دیرباز تاکنون میدان حسن آباد تهران محلی برای گشت و گذار در تهران محسوب می شده، یکی از مهمترین کالاهایی حسن آباد مرکز فروش عمده آن است کاموا می باشد. پس اگر اهل بافندگی هستید یا تازه می خواهید بافتن را شروع کنید بهتر است که برای خرید کامواهای رنگارنگ و متنوع به سمت میدان اروپایی تهران (حسن آباد) بروید.

البته تنها کاموا در این منطقه به فروش نمی رسد بلکه در پیرامون میدان حسن آباد فروشگاه های ابزارفروشی، یراق آلات و قفل فروشی، محصولات مربوط به سیستمونی، مبلمان های اداری و همچنین بورس لوازم چوبی وجوود دارد که می توانید برای خرید آن ها به سمت میدان حسن آباد در تهران راهی شوید.

یک نکته ضروری و کلیدی که باید در مورد میدان حسن آباد در تهران بدانید این است که همواره این محل شلوغ و مملو از ماشین است اگر برای خرید می روید بهتر است یا خودرو با خودتان نبرید و یا با یک همراه بروید که وی درون اتومبیل بنشیند چرا که پیدا کردن جای پارک بسیار بسیار سخت است.

دیدنی های اطراف میدان حسن آباد

موزه ملی ایران

خوب مهمترین جاذبه ای که در نزدیکی میدان حسن آباد تهران وجود دارد، موزه ملی است. موزه ای که اولین و مهمترین موزه کشور است و آثار بی مانندی را در خود جای داده است. موزه ملی ایران در سال 1313 خورشیدی توسط معمار فرانسوی به نام آندره گدار و به دستور رضا پهلوی طراحی و ساخته شد. ساخت این بنای ارزشمند در سال 1316 به خاتمه رسید و درهای آن به روی عموم مردم گگردده شد.

از شاخص ترین آثاری که در این موزه وجود دارد، جسد مومیایی مرد نمکی است که در معدن نمک حفظ شده و تا حدودی سالم مانده است.

اطلاعات بازدید از موزه ملی

زمان بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری

ساعات بازدید: شش ماه اول سال 09:00 تا 19:00 و شش ماه دوم 09:00 تا 17:00

هزینه بازدید: برای اتباع ایرانی 8000 تومان و برای اتباع خارجی 50000 تومان

شماره تماس: 6-66702061

آدرس: خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر

موزه آبگینه تهران، موزه ای به جا مانده از دوران قاجار

موزه ای برای نگهداری سفالینه ها و اشیای شیشه ای در تهران؛ سالانه به طور میانگین حدود 2 میلیون نفر از موزه آبگینه بازدید می نمایند. ساختمان موزه آبگینه آجر نما و با تزیینات منبت کاری است که در زمینی به مساحت 7000 متر مربع واقع می باشد و یکی از موزه های تاریخی ایران محسوب می گردد، ساختمان موزه بصورت 8 ضلعی است که 2 طبقه دارد. در این ساختمان، 5 تالار وجود دارد که قدمت آن به دوران قاجاریان می رسد و گفته می گردد که ساختمان این موزه متعلق به قوام السلطنه که وزیر احمد شاه قاجار بوده، بوده است.

اطلاعات بازدید از موزه آبگینه

زمان بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها و ایام سوگواری مذهبی

ساعات بازدید: شش ماه اول سال 09:00 تا 18:00 و شش ماه دوم 09:00 تا 17:00

هزینه بازدید: 2500 تومان برای اتباع ایرانی و 25000 تومان برای اتباع خارجی

شماره تماس: 66708153

آدرس: خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر

کتابخانه و موزه ملی ملک

یکی از غنی ترین کتابخانه هایی که در ایران وجود دارد، کتابخانه و موزه ملی ملک است که در نزدیکی میدان حسن آباد در تهران واقع شده است. این کتابخانه با دارا بودن حدود 19 هزار عنوان نسخه خطی نادر و نفیس و همچنین شش گنجینه بزرگ نسخ خطی ایران به عنوان ارزشمندترین آثار تاریخی پایتخت محسوب می گردد. در این مجموعه نزدیک به 7 مجموعه از سکه ها، آثار هنری نظیر نقاشی ها، لوستر، مبلمان و …، هنر لاکی، تمبرها، فرش های دستی و آثار خوشنویسی می باشد که بازدید از آن ها می تواند برای هر بازدیدنماینده ای جذاب باشد.

اطلاعات بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک

زمان بازدید: همه روزه به جز آدینه ها و ایام تعطیل رسمی

ساعات بازدید: شش ماه اول سال 08:15 تا 16:45 و شش ماه دوم 08:30 تا 16:15

هزینه بازدید: 500 تومان برای اتباع ایرانی و خارجی

شماره تماس: 66726613

آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان ملل متحد (باغ ملی)

سردر باغ ملی

از دیگر جاذبه هایی که می توانید با رفتن به سمت میدان حسن آباد در تهران از آن دیدن کنید، سردرباغ ملی است. این بنا در حقیقت یکی از نمادهای جوان شهر تهران، سردر باغ ملی یا سردر میدان مشق است. این بنا که هنوز مدت زیادی از عمر آن نمی گذرد و قدمت آن به حدود یک قرن می رسد از بناهای به یادگار مانده دوره قاجار است.

موزه ارتباطات

یکی از موزه های جذاب و هیجان انگیزی که در نزدیکی میدان حسن آباد در تهران وجود دارد، موزه ارتباطات است. این موزه که در خود آثاری کهن نظیر نوشت افزارها، ابزارهایی برای فرستادن بسته های پستی و چاپاری، اولین تلفن هایی که اختراع شدند (هندلی)، تلگرام مورس، تمبرهای اولیه، کبوترهای نامه بر و ماهواره های قدیمی را جای داده است. ساختمان این موزه برای اداره پست و گمرک ساخته شده است و می توان آن را از جمله بناهای باشکوه دوره حکومت رضا پهلوی به شمار آورد.

اطلاعات بازدید از موزه ارتباطات

زمان بازدید: همه روزه به جز پنج شنبه ها و آدینه ها و ایام تعطیل رسمی

ساعات بازدید: 08:00 تا 16:00

هزینه بازدید: 1000 تومان برای اتباع ایرانی و خارجی

شماره تماس: 66709132 - 66700503

آدرس: میدان امام خمینی (ره)، خیابان امام خمینی، جنب سردر باغ ملی، موزه ارتباطات

دسترسی به میدان حسن آباد در تهران

آدرس: استان تهران، شهر تهران، میدان حسن آباد

به منظور دسترسی به میدان حسن آباد تهران راه های مختلفی وجود دارد، شما می توانید از اتومبیل شخصی، اتوبوس، مترو و تاکسی بهره ببرید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که میدان اروپایی تهران در محدوده طرح ترافیک قرار گرفته است و اگر ماشین شما طرح ندارد بهتر است که در زمان خاتمهی طرح حرکت خودتان را شروع کنید.

اما اگر خواستید که با وسایل نقلیه عمومی به سمت میدان حسن آباد در تهران بروید می توانید با استفاده از مترو به (ایستگاه حسن آباد) خودتان را به این میدان برسانید.

اگر هم خواستید با اتوبوس بروید می بایست از اتوبوس هایی که از خیابان امام خمینی عبور می نمایند بهره ببرید.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 329

به "حسن آباد، میدانی به سبک اروپایی در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسن آباد، میدانی به سبک اروپایی در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید