حقه تازه کلاهبرداران برای خالی کردن حساب مردم

به گزارش لیتن، از چند ماه پیش با هزار دردسر و گرفتاری برای مقابله با برداشت های غیر مجاز و سرقت آنلاین از حساب مشتریان بانک ها استفاده از رمز پویا اجباری شد. هدف اصلی این کار مقابله با فیشینگ بود، اما گزارش ها نشان می دهد این کار هم نتوانسته به صورت کامل جلوی سارقان و کلاهبرداران را بگیرد و آن ها حتی با وجود داشتن رمز پویا هم دست به سرقت از حساب مردم می زنند.

حقه تازه کلاهبرداران برای خالی کردن حساب مردم

روزنامه همشهری در ادامه نوشت: بسیاری از مردم به خاطر مراحل سخت و گاه پیچیده استفاده از اپلیکیشن های رمزساز از روش پیامکی ارسال رمز پویا استفاده می نمایند؛ به همین خاطر بسیاری از کاربران وقتی وارد صفحه ای می شوند و با کلیک کردن روی دکمه ارسال رمز پویا، پیامک بانک را دریافت می نمایند خیال شان تخت می گردد که خبری از کلاهبرداری نیست. این در حالی است که در ماه های اخیر کلاهبردار های اینترنتی حقه های جدیدی را به کار بسته اند تا ماجرای رمز پویا را دور بزنند.

هرچند رمز پویا باعث شده تا دست و بال سارقان بسته تر از گذشته گردد، اما نتوانسته به صورت کامل در صورت توجه نکردن کاربر جلوی تراکنش های غیر مجاز را بگیرد. شاید در نگاه اول این مسئله عجیب به نظر برسد، اما به گفته کارشناسان، استفاده از این مسئله روشی پیش پاافتاده به حساب می آید.

یاشار شاهین زاده، کارشناس امنیت اطلاعات در این رابطه می گوید: قبل از این که این داستان در ایران اتفاق بیفتد، روی پلتفرم های مهمی مثل گوگل، فیسبوک و توییتر هم اتفاق افتاده است. در واقع هکر ها با این روش مسئله احراز هویت 2 مرحله ای با پیامک را دور می زدند.

او می گوید: اگر شما پای تلفن مشخصات کارت تان را به یک نفر بگویید و بعد از آن هم رمز ارسال شده توسط پیامک را به او اعلام کنید در مدت زمان اعتبار رمز پویا آن فرد می تواند اقدام به برداشت از حساب تان کند. حالا به جای این فرد پشت تلفن یک سرور را فرض کنید. در واقع مهاجم روی یک سرور سامانه فیشینگ نصب می نماید و می تواند این فرایند را اتوماتیک سازی کند. این سامانه یک صفحه جعلی را به کاربر نشان می دهد و اطلاعات وارد شده توسط او ازجمله شماره کارت، کد CVV2 و تاریخ انقضا را به بانک می فرستد.

این کار توسط این سامانه فیشینگ در پشت پرده روی یک درگاه واقعی بانک صورت می گیرد. در همان لحظه هم بانک به خاطر ورود اطلاعات به وسیله این سامانه فیشینگ، رمز پویا را برای شماره تلفن همراه کاربر ارسال می نماید و فرد قربانی آن را وارد صفحه جعلی می نماید. از این زمان تا سرانجام اعتبار رمز پویا مثلا حدود 2دقیقه سرقت و خالی کردن حساب فرد با داشتن همه اطلاعات لازم ممکن می گردد.

خطر در انتظار اینترنت بانک

این کارشناس امنیت اطلاعات همچنین درباره ورود غیر مجاز به اینترنت بانک کاربران هشدار می دهد. هم اکنون بیشتر سامانه های اینترنت بانک کشور ورودشان فقط با نام کاربری و کلمه عبور است. هم اکنون تعداد صفحات جعلی اینترنت بانک های کشور به شدت افزایش پیدا نموده و حتی در بعضی موارد کلاهبرداران با پرداخت هزینه سرویس تبلیغات گوگل کاری می نمایند که لینک صفحه فیشینگ بالاتر از صفحه اصلی بانک باز گردد.

در واقع با دادن پول تبلیغات وقتی کاربر مثلا سرویس اینترنتی بانک مورد نظرش را جست وجو می نماید، روی نخستین لینک گوگل که جعلی است کلیک می نماید. یاشار شاهین زاده در این رابطه می گوید: مهاجمان با فیشینگ نام کاربری و رمز عبور اینترنت بانک به قول مشهور تور پهن نموده و با دریافت موجودی حساب های درشت را توسط سامانه خودشان جدا می نمایند. در مرحله بعد مثلا حساب های با مبالغ زیاد را هدف حمله دوم برای برداشت از حساب قرار می دهند.

مسئله ای جهانی

یاشار شاهین زاده می گوید، این روش برای دور زدن رمز پویا مسئله ای است که در کشور های مختلف و پلتفرم های پیشرفته هم وجود دارد. در این پلتفرم ها، اما سیستم هوش مصنوعی وجود دارد که ورود های مشکوک را تشخیص داده و جلوی آن را می گیرد؛ مثلا وقتی با دستگاه جدید یا آی پی غیر متعارف فردی سعی در ورود به حساب شخص می نماید، گوگل جلوی آن را می گیرد.

به گفته او، در این زمینه هر چند بانک های ایران مقصر نیستند، اما بخش های امنیت آن ها می توانند کار هایی را برای جلوگیری از این مسئله انجام دهند. به گفته او، مثلا یکی از راه های ممکن این است که سیستم بانکی متوجه گردد که خود کاربر است که درخواست رمز پویا را ارسال نموده است، اما در نهایت باید بدانیم که در حلقه امنیت حساب، بخشی مربوط به کاربر است و فرد باید حواسش باشد آدرس صفحه را کنترل نموده و اطلاعات خود را در صفحه جعلی وارد نکند. همه درگاه های بانکی واقعی به عبارت Shapark.ir ختم می شوند.

شاهین زاده می گوید: سرور های افراد کلاهبردار که برای فیشینگ استفاده می گردد در داخل ایران هستند، چون بسیاری از صفحه اینترنت بانک ها فقط با آی پی ایران باز می گردد. بانک ها باید با سامانه هایی متوجه فیشینگ شوند و با گزارش مسئله به پلیس فتا سریعا این فرد بر اساس مشخصاتی که دارد، دستگیر گردد. بانک ها باید از لاگ های خود آی پی افراد مهاجم را بیرون کشیده و گزارش نمایند. این کار سختی است و فعلا در سیستم بانکداری هیچ تدبیری برای آن در نظر گرفته نشده است.

منبع: فرارو
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1232

به "حقه تازه کلاهبرداران برای خالی کردن حساب مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقه تازه کلاهبرداران برای خالی کردن حساب مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید