خداحافظ لیگ قهرمانان آسیا؟

به گزارش لیتن، کدام یک از باشگاه ها در شرایط بحرانی فعلی قادر خواهند بود پیش از آغاز لیگ جدید بدهی های انباشته خود را تسویه نمایند و مدارک این تسویه حساب اقتصادی را برای آنالیز مجوز حرفه ای خود به ای اف سی بفرستند؟

خداحافظ لیگ قهرمانان آسیا؟

خداحافظ لیگ قهرمانان آسیا؟

بهناز میرمطهریان ، برنامه ریزی برای چگونه به انتها رساندن لیگ و سروسامان دادن به اساسنامه فدراسیون فوتبال چنان مدیران فوتبال را سرگرم نموده که کمتر کسی به بحران مالی پیش روی فوتبال ایران و عواقب آن فکر می نماید. در این گزارش نمی خواهیم به زیان های مالی شیوع کرونا بر فوتبال ایران بپردازیم. برای گفتن از بحرانی که پیش روی فوتبال قرار گرفته است، کافی است یک بار دیگر جریمه 120 هزار دلاری ای اف سی در پروژه آنالیز مالی باشگاه ها را مرور کنیم. فوتبال ایران به دلیل مشکلاتی که در ارائه اسناد مالی باشگاه های پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و پیکان داشته، جریمه شده و ای اف سی تأکید داشته که در صورت تکرار این تخلف، برخوردهای جدی تری با فوتبال ایران خواهد شد.

این هشدار جدی را در نظر داشته باشید و به شرایط فعلی باشگاه های ورشکسته ایران فکر کنید. کدام یک از باشگاه ها در شرایط بحرانی فعلی قادر خواهند بود پیش از آغاز لیگ جدید بدهی های انباشته خود را تسویه نمایند و مدارک این تسویه حساب مالی را برای آنالیز مجوز حرفه ای خود به ای اف سی بفرستند؟ بدهی هایی که قراردادهای برانکو، کالدرون، شفر، استراماچونی و دستیاران شان روی دست فقط دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گذاشته اند، مبلغی نیستند که این دو باشگاه به سادگی از پس پرداخت آنها برآیند. بگذریم که بقیه باشگاه ها هم شرایطی بهتر از پرسپولیس و استقلال ندارند و ای اف سی نشان داده برای مشخص سهمیه های ایران در آسیا، تنها اسناد باشگاه های حاضر در آسیا را آنالیز نمی نماید. همانطور که پیکان به دلیل مشکلاتی که در مدارک خود داشت یکی از دلایل جریمه 120 هزار دلاری ایران شد. برهمین اساس هیچ یک از باشگاه های ایرانی نمی توانند از زیربار تسویه حساب مالی انتها فصل خود شانه خالی نمایند.

راهکار مدیریت فوتبال ایران برای این مشکل چیست؟ باشگاه هایی که در تمام این سال ها نخواسته اند ورشکستگی شان را بپذیرند و واقعیت ها را پنهان نموده اند، آیا این بار زیر بار این مشکل فراگیر خواهند رفت؟ یا طبق معمول راهکار های دیگری را امتحان خواهند کرد؟

تکرار تخلفات فدراسیون فوتبال در ارائه مدارک حرفه ای باشگاه ها در طول سال های گذشته، نهادهای نظارتی مثل ای اف سی را حسابی نسبت به ایران حساس نموده و شکی نیست که از حالا به بعد مدارک باشگاه های ایرانی با دقت و وسواس بیشتری مورد ارزیابی قرار می گیرد. از طرفی همه می دانند که بروز یک تخلف کوچک یا ناهمخوانی مدارک ارسال شده با واقعیت باشگاه ها، نه تنها جرایم مالی سنگین تری را برای فوتبال ایران در پی خواهد داشت که شاید محرومیت و تنبیه های شدیدتری هم گریبانگیر ما گردد.

اگر هم مدیران باشگاه ها دلخوش به نیمه تمام ماندن لیگ یا طولانی شدن تعطیلات باشند و تصور نمایند به این واسطه می توانند تسویه حساب مالی خود را به تعویق بیندازند، سخت در اشتباه هستند چرا که حتی اگر فصل جاری به انتها نرسد، باشگاه ها ملزم به تسویه حساب مالی خواهند بود تا برای فصل جدید بتوانند مجوز حرفه ای بگیرند. در غیر این صورت بعید است ای اف سی در این زمینه استثنایی قائل گردد.

با توجه به بدهی های سنگینی که باشگاه های عظیم به بازیکنان یا مربیان خارجی خود دارند و شرایط نابسامان باشگاه های دیگر، دور از ذهن نیست که فصل آینده با لیگی روبرو باشیم که بیش از نیمی از تیم های آن مجوز حرفه ای نداشته باشند! موضوعی که می تواند حضور باشگاه های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را هم تحت تأثیر قرار دهد و در صورت بروز تخلف کل فوتبال ایران را با مشکل روبرو کند.

اگر تا حالا با سندسازی کوشش نموده بودیم تا لیگ ایران را یک لیگ حرفه ای معرفی کنیم، از حالا به بعد چهره غیرحرفه ای لیگ ایران با باشگاه های ورشکسته و بحران مالی دامنگیرش، بیش از پیش عیان خواهد شد.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1022

به "خداحافظ لیگ قهرمانان آسیا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظ لیگ قهرمانان آسیا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید