خیز روسیه و چین برای لغو تحریم های کره شمالی

به گزارش لیتن، چین و روسیه در پیش نویس قطعنامه ای که در حال تهیه آن برای ارائه به شورای امنیت سازمان ملل هستند، با حمایت کامل از کره شمالی، خواستار رفع تحریم های این کشور شدند.

خیز روسیه و چین برای لغو تحریم های کره شمالی

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، مسکو و پکن از سال 2019 بعد از اینکه شورای امنیت با هدایت امریکا اقدام به ممنوعیت صادرات غذاهای دریایی، هنرهای دستی همچون مجسمه سازی و منسوجات کرد، در تلاش بوده اند این تحریم ها را از دوش پیونگ یانگ بردارند. بنا بر این گزارش در پیش نویس قطعنامه ای که تهیه شده، تأکید شده، بهتر است این تحریم ها با هدف بهبود شرایط زندگی و معیشت مردم کره شاقتصادی لغو شوند. بخش دیگری از تحریم هایی که روسیه و چین در این پیش نویس خواهان لغو آنها شده اند، تحریم های مربوط به کار کارگران کره شاقتصادی در سایر کشورها و همچنین همکاری های ریلی و جاده ای است. همگی این موارد که در چند سال اخیر مورد تحریم بوده اند، بخش های درآمدزا برای کره شاقتصادی هستند و تا پیش از این به واسطه آنها سالانه صدها میلیون دلار ارز وارد پیونگ یانگ می شد.

تنها مسکو و پکن نیستند که خواهان لغو این تحریم ها هستند. دو هفته قبل22 اکتبر (30 مهر) نیز کننده ویژه سازمان ملل در حقوق بشر با توجه به تأثیرات اقتصادی مخرب کووید19 بر اقتصاد کره شاقتصادی که منجر شده بسیاری از مردم این کشور با گرسنگی دست و پنجه نرم کنند، از قدرت های جهانی خواسته بود تحریم های این کشور را لغو کنند. با این حال و با وجود سخنان این کننده ویژه سازمان ملل و همین طور تأکیدهای روسیه و چین در پیش نویسی که آماده کرده اند، امیدی به تصویب آن در شورای امنیت نمی رود. زیرا هر پیش نویسی در شورای امنیت تنها در صورتی تصویب می شود که از حمایت 9 عضو دائم و غیر دائم این نهاد بین المللی برخوردار باشد و علاوه بر آن هیچ یک از 5 کشور عضو دائم شورای امنیت یعنی امریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه آن را وتو نکرده باشند. از همین رو با توجه به حضور امریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، به نظر نمی رسد پیش نویس یاد شده بعد از ارائه، شانس زیادی برای به تصویب رسیدن داشته باشد. در همین ارتباط دیروز سخنگوی هیأت امریکا در سازمان ملل مدعی شد: تنها زمانی چنین چیزی می تواند روی دهد و تحریم های کره شاقتصادی رفع شود که این کشور اقدامات لازم و مورد درخواست سازمان ملل را انجام داده باشد. درخواستی که او به آن اشاره کرده شامل دست برداشتن کره شاقتصادی از برنامه های هسته ای خود و آزمایش های پیاپی موشک های بالستیک است. درخواستی که کره شاقتصادی نیز آن را نپذیرفته، زیرا معتقد است توان هسته ای به این کشور قدرت بازدارندگی می بخشد و از همین رو در دو ماه اخیر بارها دست به آزمایش موشکی زده است.

کره شاقتصادی هرچند در 15 سال اخیر تحت تحریم های شدیدی بوده است، اما همواره به اشکال مختلف توانسته این تحریم ها را دور بزند. از همین رو بسیاری از تحلیلگران معتقدند، سیاست تحریم دیگر سیاستی منسوخ شده است و اعمال کنندگان این شیوه نمی توانند با توسل به آن به مقصود خود دست یابند. یکی از کسانی که چنین اعتقادی دارد، آرون آرنولد، از کارشناسان تحریم ها در سازمان ملل است. او به فارن پالیسی گفته است در تمام تاریخ سازمان ملل هیچ گاه سیاست های تحریمی تا این حد محبوب سازمان ملل و شورای امنیت نبوده است. اما واقعیت این است که سیستم تنبیهی تحریم دیگر منسوخ شده است و این شیوه تأثیر گذار نیست. ضمن اینکه این کار باعث شده است، نهادهای وابسته به این تحریم ها در سازمان ملل هدف حملات سایبری گسترده ای از سوی کشورهایی که مورد تحریم واقع می شوند و به طور خاص کره شاقتصادی قرار گیرند.، ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1939

به "خیز روسیه و چین برای لغو تحریم های کره شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز روسیه و چین برای لغو تحریم های کره شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید