رویدادهای هنری استانبول را به حافظه بسپارید

به گزارش لیتن، استانبول در این چند سال اخیر به اهمیت خود افزوده و به مرکزی برای برگزاری همایشها ،جشنواره ها و نمایشگاه های بین المللی بدل شده است .یکی از دلایلی که هر ساله استقبال بی نظیری از این رویداد ها می گردد ، هویت شهر و مردم استانبول است که سبب ایجاد همگونی خاصی در برگزاری این رویدادهای هنری می گردد . هرسال علاوه بر شخصیت های شناخته شده و محبوب، چهره های جدیدی هم در این رویدادها حاضر می شوند که استمرار این امر طی چندین دهه، باعث افزایش قیمت بلیط استانبول شده و تورهای استانبول به فراوانی برای شرکت در این رویدادها سرازیر می شوند.با شما 10 تا از مهمترین آنها را مرور خواهیم کرد.

رویدادهای هنری استانبول را به حافظه بسپارید

از سفر با قیمت تور سفر به استانبول لذت ببرید. شهر زیبای استانبول یادگاری از حکمرانان قدرتمند عثمانی که در دوران شکوهشان شهری عظیم پایه ریزی کرده بودند.

1. نمایشگاه طراحی معماران جوان ( YAP Istanbul Modern )

در این نمایشگاه که هر دو سال یک بار برگزار می گردد، موزه هنر مدرن ( MoMA ) و موسسه هنر معاصر ( MoMA PS1 ) کارهایشان را به نمایش درمی آورند و معماران این فرصت را خواهند داشت تا نمودی از طرح هایشان را به طور موقت در محوطه حیاط نمایشگاه به نمایش درآورند. در این نمایشگاه، معماران با هدف افزایش آگاهی عمومی درباره چالش های زیست محیطی کنونی، روی موضوعاتی مانند بازیافت زباله و طراحی فضای سبز تمرکز می نمایند تا فضاهای رو بازی را که برای گردهمایی مردم در ماه های گرم سال پیش بینی شده است، طراحی نمایند. در سال 2013 به طور مثال، شرکت نمایندگان با پروژه معماری ممتاز نمایشگاه به نام Sky Spotting Stop آشنا شدند که این پروژه تا خاتمه مدت برگزاری نمایشگاه در معرض نمایش قرار داشت. همچنین در این دوره طیف وسیعی از برنامه های دیگر به اجرا درآمد و اطلاعات مفیدی از پروژه های برنده سال های قبل در اختیار علاقه مندان نهاده شد.

2. جشنواره موسیقی راک ( Rock ‘n Coke )

جشنواره ( Rock ‘n Coke ) بزرگ ترین جشنواره موسیقی در ترکیه به شمار می رود و مدت یک دهه است که فعالیت می نماید. این رویداد همیشه میزبان شماری از بزرگ ترین گروه های موسیقی معاصر جهان بوده است و در کنار آن، برنامه های فرهنگی و هنری نیز برگزار می گردد. جشنواره ( Rock ‘n Coke ) در سال 2003 فعالیتش را شروع نموده است و بخش های متنوعی را شامل می گردد که از جمله می توان به اکران فیلم های سینمایی، نمایش تئاتر، مراسم کتاب خوانی و امضای کتاب، مصاحبه با هنرمندان، بحث و گفتگو، کارگاه های هنری و بخش های تفریحی مانند نمایش پانتومیم و بندبازی اشاره نمود. در جشنواره سال 2013 آثار برجسته ای از گروه موسیقی راک و گروه موسیقی الکترونیک اجرا شد. همچنین در این دوره با اجرا شدن بیش از 100 قطعه هنری متنوع از موسیقی و فرهنگ کشور ترکیه و سایر کشورهای جهان تجلیل شد.

3. نمایشگاه ( Istanbul Biennial)

موضوع این نمایشگاه مفاهیم دموکراسی و سیاست معاصر و چالش های اصلی پیرامون آن ها است که همگی ریشه در معنای تمدن یافتگی دارند. در این نمایشگاه مفاهیم دیگری مانند اندیشه یاغی گری و رابطه آن با تصور انسان تمدن یافته موردبررسی قرار می گیرد. موضوعات یادشده با تصویر شدن روی بناهای همگانی و فضاهای نمایشگاهی برای مردم برجسته می شوند و بخش های دیگری از فضای شهر مانند مراکز فروش و مجتمع های اداری نیز برای این مضمون مورداستفاده قرار می گیرند. مکان اصلی نمایشگاه (Biennale ) به طور تعیین در محله ( Tophane ) و مدرسه ابتدایی ( Galata Greek ) واقع در محله تجاری ( Karaköy ) و خیابان های (İstiklal ) و (5533) در بلوک پنجم ( İMÇ ) است که بازدید از آن ها برای عموم مردم رایگان است.

4. نمایشگاه هنر بین الملل استانبول ( ArtInternational Istanbul )

این نمایشگاه در سال 2013 برای نخستین بار افتتاح شد. گفته می گردد هدف نمایشگاه این است که در سال های آینده با داشتن گروهی قوی از کارشناسان و گردانندگان هنری صاحب نام، تبدیل به یکی از مکان های محبوب در میان علاقه مندان عرصه هنر گردد. در خلال مدت برگزاری نمایشگاه گروهی از هنرمندان بومی و فرامرزی در نمایش ها، گردهمایی ها و رویدادهایی که در مرکز نمایشگاهی ( Halic Congress Center ) برپا می گردد، حضور پیدا می نمایند. بنابراین گردشگرانی که برای بازدید از این رویداد به استانبول می آیند، فرصت می نمایند تا گوناگونی شهر را درحالی که با صحنه هایی از هنر معاصر و نوین درآمیخته است، تماشا نمایند. نمایشگاه سال 2013 علاوه بر تصویر کردن آثار برگزیده دوره های گذشته، از یک بخش غیرانتفاعی نیز برخوردار بود که در آن نهادها و مجامع هنری ترکیه موردحمایت نهاده شدند. بنیاد ( Delfina ) و پروژه (SPOT ) زیرمجموعه این نمایشگاه هستند . همچنین یکی دیگر از نمایشگاه های هنر معاصر استانبول با 62 گالری متنوع و برنامه ( Artistic Programme ) در جریان همین نمایشگاه برگزار می گردد.

5. جشنواره موسیقی جاز آکبانک ( Akbank )

جشنواره آکبانک به مدت 18 روز برگزار می گردد و مراسم تجلیل بزرگی برای ژانر موسیقی جاز است. در این جشنواره بعضی از معروف ترین چهره های موسیقی جاز جهان دست به اجرای زنده می زنند و مخاطبان جشنواره از ترکیه و سراسر جهان گرد هم می آیند. جشنواره آکبانک پس از ماه آوریل که در آن استانبول میزبان روز جهانی موسیقی جاز است، برگزار می گردد. در خلال این رویداد اهالی جهانی موسیقی با هم گفتگو می نمایند و کارگاه های موسیقی متعددی برپا می گردد. این رویداد هیجان انگیز در حقیقت لایه های چندگانه فرهنگ و موسیقی استانبول را پررنگ تر جلوه می دهد.

6. جشنواره بین المللی معماری و فیلم شهری استانبول

جشنواره معماری و فیلم شهری استانبول از سوی انجمن معماران ترکیه سازمان دهی می گردد و از سال 2007 تا به امروز به فعالیتش ادامه داده است. این جشنواره با هدف تاکید کردن بر اهمیت توسعه فرهنگی و معماری و اهمیت حفظ بناهای تاریخی و بهبود روش های زندگی فعالیت می نماید. بدین منظور دست اندرکاران جشنواره در هر دوره از کارشناسان فن و علاقه مندان به معماری دعوت به عمل می آورند. رویداد موردبحث از آن دسته از آثار سینمایی که بر اهمیت مسایل تاریخی و فرهنگی متمرکز می شوند حمایت اقتصادی می نماید و این آثار را برای مخاطبان پرشمارش به نمایش درمی آورد. همچنین دست اندرکاران جشنواره مکانی را فراهم می نمایند تا کارگردانانی که آثارشان به نمایش درآمده است، با یکدیگر بحث و گفتگو نمایند. این رویداد همه ساله با هدف مهم جلوه دادن روز جهانی معماری که نخستین دوشنبه ماه اکتبر بدان اختصاص یافته است، برگزار می گردد.

7. جشنواره ادبی تان پینار استانبول ( Istanbul Tanpinar Literature Festival )

این رویداد مبتکرانه نوعی مراسم تجلیل از ادبیات ترکیه و جهان است و فرصت بحث و گفتگو را برای متفکران ادبی ترکیه و سایر کشورها پدید می آورد. همکاری جدی با نهادهای ادبی صاحب نام جهان مثل جشنواره ادبی منچستر ( Manchester Literature Festival ) و همایش ادبی (Writers Unlimited ) سبب شده است تا جشنواره تان پینار میزبان برنامه های نوین و هیجان انگیزی باشد. در این رویداد که به منظور گرامیداشت شاعر و رمان نویس معروف ترکیه، احمد حمدی تان پینار، به نام او نام گذاری شده است، ده ها نویسنده از بیش از 20 کشور جهان شرکت می نمایند. در حال حاضر این جشنواره در پنجمین سال فعالیتش به یک سکوی تبادل فرهنگی میان کشورهای اروپایی تبدیل شده است و بر نقش مهم ادبیات در ارتقای شناخت مردم از چالش های معاصر تاکید می نماید.

8. نمایشگاه کتاب استانبول ( Istanbul Book Fair )

نمایشگاه کتاب استانبول از سال 1982 تا به امروز به صورت سالانه برگزار می گردد و در هر دوره میهمانانی افتخاری از سراسر جهان به آن دعوت می شوند. این نمایشگاه به طور مشترک از سوی مرکز نمایشگاهی ( TÜYAP ) و انجمن ناشران ترکیه سازمان دهی و در همین مرکز برپا می گردد. در سال 2013 جمهوری خلق چین میهمان افتخاری نمایشگاه بود که در این دوره بیش از 600 نفر از نویسندگان چینی در نمایشگاه حضور یافتند و حدود 200 برنامه بی نظیر از سوی انجمن ادبی این کشور برگزار گردید. انجمن چینی، موضوعی جامع بنام جاده ابریشم جدید را سرلوحه برنامه هایش قرار داده بود و تاثیرگذاری این جاده باستانی بر تاریخ ادبیات چین را مورد تحلیل قرار داد. بازدیدنمایندگان نمایشگاه کتاب استانبول می توانند در بخش های مختلف آن مانند کارگاه های ادبی، جلسات مباحثه ادبی، مصاحبه با چهره های سرشناس جهانی ادبیات و جشن امضای کتاب هم شرکت نمایند. جالب تر اینکه این نمایشگاه مقارن با زمان برگزاری نمایشگاه هنر معاصر و مدرن استانبول دایر می گردد و علاقه مندان در صورت تمایل می توانند از آن نمایشگاه هم بازدید نمایند.

9. نمایشگاه هنر معاصر استانبول ( Contemporary Istanbul )

نمایشگاه هنر معاصر استانبول از سال 2005 شروع به کار کرد و یکی از مراکز هنری اصلی ترکیه برشمرده می گردد که تبدیل شدن استانبول به کانون هنر معاصر جهان را هدف فعالیتش قرار داده است. این نمایشگاه، آوازه استانبول را در حکم یکی از بازیگردانان اصلی بازار هنر معاصر بالا برده است و در هر دوره مجموعه ای از آثار هنرمندان ترکیه و جهان را برای هنردوستان به نمایش می گذارد. این مرکز بیش از 100 گالری آثار هنری از 21 کشور جهان را به نمایش درمی آورد و تا امروز یکی از بزرگ ترین رویدادهای هنری استانبول شناخته شده است. گردانندگان نمایشگاه در پی آن هستند تا با سود جستن از جغرافیای شهر استانبول این مرکز را به یک سکوی فرهنگی تبدیل نمایند که با توجه به آمار 68000 نفری بازدیدنمایندگان داخلی و خارجی نمایشگاه، در سال های قبل، به نظر می رسد این هدف به زودی به فرجام برسد.

10. هفته طراحی استانبول ( Istanbul Design Week )

هفته طراحی استانبول در محل پارک ( Kucuk Ciftlik ) در شهر ماچکا ( Maçka ) برگزار می گردد و به طور تعیین، طرح های معماری رسمی و بین المللی را موردتوجه قرار می دهد. در طول پنج روز از ایام این هفته شمار فراوانی نمایشگاه، کارگاه های هنری و کنفرانس در این محل برگزار می گردد. با توجه به اینکه این رویداد هنری میزبان شمار زیادی از کشورهای جهان است، طبیعتا استانبول این فرصت را دارد که طرح هایش را برای جامعه طراحان جهان به نمایش دربیاورد. از سوی دیگر چنین رویدادی امکان ایجاد روابط قوی تر بین طرح آفرینان کشورهای مختلف را فراهم می آورد. به هر روی، هفته طراحی استانبول با نگاه تازه اش به طرح های مدرن، این حقیقت را مورد تایید قرار می دهد که شهر استانبول رو به پیشرفت است و رفته رفته هویت جدیدی به خودش می گیرد. در خلال این هفته کنفرانس ها، گردهمایی ها و سمینارهای متعددی برپا می گردد؛ شرکت نمایندگان درباره موضوعات مرتبط با طراحی و معماری و فرایند کارهای گذشته و امروز به تبادل آرا می پردازند؛ و طرح آفرینان صاحب نام از تجربیات یکدیگر بهره مند می شوند.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 763

به "رویدادهای هنری استانبول را به حافظه بسپارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویدادهای هنری استانبول را به حافظه بسپارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید