سنگ چینی از اجاقی خُرد

به گزارش لیتن، تهران (پانا) - آموزش مجازی تا پیش از شیوع کرونا آن چنان که باید جدی گرفته نمی شد چرا که نه اراده ای برای پیوستن به این فرایند بود نه ضرورتی حس می شد.

سنگ چینی از اجاقی خُرد

به گزارش ایران، مدارس و دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و مؤسسات آموزشی با جمعیت بعضاً به هم فشرده در راستای فعالیت های آموزشی انجام وظیفه می کردند. با شیوع کرونا و تعطیل شدن آموزش های حضوری و لزوم حفظ فاصله اجتماعی، بستر مجازی، قابلیت های خود را آرام آرام در حوزه آموزش به رخ کشید. به عبارتی استیصال و ناچاری عاملی شد که آموزش در این بستر در دستور کار دولت و مراکز آموزشی قرار گیرد.

کرونا که خود ویروسی ناشناخته بود در واقع ناشناختگی قابلیت های آموزش مجازی را عیان کرد. سایت آموزگارا (www.amozegara.com) به نام محملی برای علاقه مندان شعر و ادبیات در چنین حال و احوالی آغاز به فعالیت کرد. به همت دو شاعرمهندس و در ماه های نخستین شیوع کرونا و جبر به خانه نشینی ها و قرنطینه های ملال آور، بستری اینترنتی فراهم شد تا چراغ کم سو شده شعر و ادبیات را روشن نگه دارند. هم کلامی با استادان و چهره های دور از دسترس علاقه مندان در این پایگاه موهبتی است که می تواند مهم ترین مزیت آن محسوب گردد. در جشنواره بین المللی شعر فجر از این پایگاه که بی هیچ چشمداشتی در توسعه و ارتقای ادبیات قدم برداشته است، تقدیر شد.

با امید توسعه پایگاه های واقعی ادبیات و رسانه های آموزشی دغدغه مند که نگاهی غیرجغرافیایی به شعر دارند و خواهند کوشید که پدیده های ادبی نامکشوف را به جامعه هنر معرفی نمایند؛ با سعید بیابانکی و محمد حسین نعمتی از شاعران این روزگار که در تأسیس و راه اندازی و مدیریت این سایت کوشیده اند گفت و گوی کوتاهی اجرا شده است که در آن به دورنمای آموزش های آنلاین، سرنوشت نشست های مجازی ادبی و دستاوردهای آن تا به امروز پرداخته ایم.

از مهم ترین معضلات آموزش مجازی، اختلال در ارتباط مؤثر مدرس و هنرجو و به تبع آن تمرکزپریشی هایی است که می تواند کیفیت آموزش را تقلیل دهد. آیا سایت آموزگارا برای این شرایط، پیش اندیشی و تدارکی داشته است؟

بیابانکی: در آموزش مجازی امکان بهره مندی از امکانات چند رسانه ای همزمان برای استاد فراهم است. از جمله نمایش تصویر، فیلم و پخش صدا و همه اینها تمرکز دانشجو را افزایش می دهد. مضافاً اینکه دسترسی به فایل های صوتی کلاس پس از انتها جلسات در پروفایل شخصی دانشجو بارگذاری می گردد و اتفاقاً دانشجو با مرور چند باره صدای استاد می تواند این اختلال نسبی در ارتباط مؤثر را جبران کند. در طول کلاس امکان ارتباط دو سویه سؤال و جواب از سوی استاد و دانشجو به صورت متنی، صوتی و تصویری فراهم بوده و نسبت به کلاس حضوری فضای مدرن تری طراحی شده است.

در حوزه فراوری محتوا نگاه برنامه ریزان سایت آموزگارا بر چه اساسی استواراست و چقدر به احتیاج جامعه ادبی و کاستی های آموزشی ارجاع داده شده است؟

نعمتی: ما جامعه مخاطبان را علاقه مندان و دوستداران ادبیات تعریف نموده ایم و نه الزاماً شاعران و نویسندگان. به همین منظور دوره های آموزشی عمومی تر را مد نظر قرار داده ایم. مثلاً حافظ خوانی، گلستان سعدی، توضیح مثنوی، آشنایی با مفاهیم فلسفه، لذت نوشتن و دوره های مشابه. در واقع آموزگارا توانسته بسیاری ازعلاقه مندان به ادبیات و شعر را با خود همراه کند. در میان دانش پذیران دوره های ما از دانش آموز و دانشجو و استاد دانشگاه تا زن خانه دار و بازنشسته و کارمند و راننده از سراسر کشور حضور دارند.

انتخاب مدرسان آموزش مجازی طبیعتاً بر اساس توانش های متمایزی صورت می گیرد که در انتقال درست دانش و اثربخشی آموزشی تبحر داشته باشند. چه ملاک و معیاری برای این انتخاب پیش روی داشته اید؟

بیابانکی: اتفاقاً ما معتقدیم آموزش مجازی برای استاد نسبت به آموزش حضوری دشوارتر است، به این علت که استاد علاوه بر تسلط به مبحث آموزشی باید با فضای مجازی و اصطلاحات و امکانات آن آشنا باشد. ما استادان را از میان عزیزانی انتخاب می کنیم که اولاً در فضای مجازی فعال باشند ثانیاً این رسانه و امکاناتش را بخوبی بشناسند و ثالثاً برای مخاطب هم شناخته شده باشند و به موضوعی که قرار است ارائه نمایند کاملاً مسلط باشند. ملاحظه می کنید که دشوارترین بخش کار ما انتخاب استاد و موضوع است.

قاعدتاً گام های نخستین استقرار هر رویکردی به کندی صورت می گیرد و اختلالاتی در طول راستا پیش روی دست اندرکاران خواهد بود. مهم ترین مسائل توسعه و تسری این نوع آموزش ها را چه می دانید؟

نعمتی: طبیعتاً اختلال و کندی سرعت اینترنت در کشور از مسائل اصلی ماست. ما از سراسر کشور و حتی کشورهای خارجی هم دانشجو داریم. ولی مشکل عظیم تر آشنا نبودن عده ای ازدوستداران با فضای مجازی است. بخصوص پدران و مادران علاقه مند که عمری از آنها گذشته است، که این معضل را ما با تیم پشتیبان با حوصله و مجرب توانسته ایم حل کنیم. مشکل دیگر تازه بودن این فضاست که احتیاج به معرفی بیشتر دارد. ولی خوشبختانه ما در این زمان کوتاه توانسته ایم جامعه خوبی از دوستداران ادبیات را در کشور شناسایی و همراه کنیم. به نظرم همراهی رسانه ملی می تواند به توسعه این فضا یاری کند.

در کوتاه مدت اخیر و بنا به برنامه های تدارک دیده شده، میزان اثرگذاری واقعی سایت آموزگارا را اگر بخواهید نام کنید چه مواردی را برخواهید شمرد؟

بیابانکی: به نظرم کشف و همراهی و تربیت یک جامعه چندهزار نفری از مخاطبان علاقه مند عظیمترین سرمایه ماست. پرداختن به مفاهیمی که کمتر در رسانه های رسمی مورد دقت قرار می گیرد، می توان از پیروزیت های دیگر ما برشمرد. ما رویدادهای شبانه داشته ایم با نام: شب مولانا، شب خیام، شب فروغ، شب سپندارمذگان و شب تیرگان که معمولاً کمتر به آنها پرداخته می گردد. به نظرم آشتی مردم از طیف های مختلف با ادبیات کار اصلی ما بوده است. کاری که دانشگاه از سویی و رسانه از سویی دیگر پیروز به انجام آن نشده اند. همین که یک جامعه چند هزار نفری ما را دنبال می نمایند و در بیشتر دوره ها به فراخور علاقه شان شرکت می نمایند، وقت می گذارند و مشارکت می نمایند یعنی آموزگارا اثرگذار بوده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1773

به "سنگ چینی از اجاقی خُرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ چینی از اجاقی خُرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید