شرکت تسلا با تیغ دو لبه فروش آنلاین چه خواهد نمود؟ ، آنالیز بزرگ ترین تغییر شیوه فروش خودرو در دنیا

به گزارش لیتن، شرکت تسلا اخیرا اعلام نموده است که دیگر خبری از فروشگاه های رایج خرید و فروش خودرو نخواهد بود و از این پس تمامی فروش خودروهای شرکت تسلا به شکل آنلاین خواهد بود. این موضوع حواشی متعددی داشته است.

شرکت تسلا با تیغ دو لبه فروش آنلاین چه خواهد نمود؟ ، آنالیز بزرگ ترین تغییر شیوه فروش خودرو در دنیا

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، در شرایطی که بعضی تحلیلگران صنعت خودرو هنوز تصمیم ایلان ماسک؛ مدیرعامل تسلا را در خصوص فروش آنلاین خودرو مورد سوال قرار می دهند، بعضی دیگر می گویند مدیر عامل شرکت تسلا دقیقا همان چیزی را به خریداران هدیه داده که مایل بودند بگیرند. این هدیه چیزی نیست به جز حذف کامل فروشندگان واسطه.

جالب است بدانید نتایج یک آنالیز در حوزه صنعت خودرو نشان می دهد در میان فهرست دهگانه شکایات رایج از نحوه خرید و فروش خودرو، مداخلات فروشندگان در مرحله خرید و فروش خودرو از موارد رایج شکایات محسوب می گردد. این در حالی است که با روش جدید تسلا، خریداران می توانند تحقیقات آنلاین گسترده تری در خصوص یک خودرو پیش از خرید انجام داده و بدون چرب زبانی های فروشنده خودرو دلخواه خود را انتخاب نمایند.

هنگامی که تسلا اخیرا اعلام نمود میخواهد بیشتر فروش خود را به صورت آنلاین انجام دهد، سرمایه گذاران و تحلیل گران که همه چیز را از جریان نقدی آنالیز می کردند، شک و تردیدهایی در این زمینه مطرح کردند. اما بعضی دیگر معتقد بودند این شیوه خیال بسیاری از خریداران را راحت تر می نماید.

رزماری شین، رییس گروه حمایت از مصرف نمایندگان و ایمنی خودروها در ایالات متحده می گوید:آنچه که تسلا پیشنهاد می نماید، در واقع کاربر پسند است.این روش به کاربران فرصت بیشتری برای کنترل و خرید می دهد و کاربران حس نمی نمایند مانند پرنده ای در قفس گیر افتاده اند.

به گفته کمیسیون تجارت فدرال، خرید یک ماشین تبدیل به یکی از سخت ترین کارها در امریکا شده است. صنعت خودرو در ده سال اخیر به شدت با شکایات در خصوص خرید خودرو یا اجاره کردن آن روبرو شده است و شاید باورنکردنی باشد که بیش از 104 هزار شکایت در خصوص موضوعاتی مثل تعمیر، اجاره، خرید و فروش خودرو ثبت شده است. عجیب تر این که؛ تقریبا 70 درصد از شکایت های مربوط به صنعت در سال گذشته در حوزه خودرو متمرکز بوده است.

مطالعات متعدد نشان می دهد که بیشتر رانندگان، تحقیقات خود برای خرید خودرو را آنلاین انجام می دهند و این موضوع رایج تر از مراجعه فیزیکی به نمایندگی فروش یک برند معتبر است. درواقع سیستم جدید فروش تسلا نیز از همین الگو تبعیت می نماید و اجازه می دهد کاربران بدون واسطه و بر اساس ویژگی های هوشمند انتخابی دقیق تر داشته باشند و تا مرحله خرید را آنلاین پیش بروند.

جک جیلز، مدیر اجرایی فدراسیون مصرف نمایندگان آمریکا در این خصوص گفت: اغلب ما مذاکره را دوست نداریم. چرا که ما با فردی که برای مذاکره فروش آموزش داده شده است، یا به عبارتی دقیق تر با یک فرد تعلیم دیده که در ازای مبالغی پول با ما بحث می نماید وارد مذاکره می شویم و گاهی این یک تجربه ناخوشایند می گردد.

اما نباید فراموش کنیم که حرکت به سمت فروش آنلاین برای شرکت های با سابقه چندین دهه و حتی نیم قرن فعالت بسیار دشوارتر از شرکت جوانی مثل تسلا است. درواقع شرکت تسلا برای حذف واسطه های بازار و آنلاین شدن فروشگاه ها آزادی عمل بیشتری دارد و در نتیجه در حوزه فروش آنلاین انتظار پیروزیت بالاتری دارد.

به بیانی دقیق تر، این یک میدان مبارزه مدرن در یک صنعت قدیمی و کهنسال است. با همه این ها تحلیلگران حوزه خودرو معتقدند که این قطع فروش سنتی خودرو در آینده نزدیک ممکن است بسیاری از کسب و کارها را از بین ببرد. بر اساس یک نظرسنجی که اخیرا توسط Roots & Associates صورت گرفته تنها 35 درصد از نمایندگی های خودرو در ایالات متحده می گویند که محتمل است به فروش اتومبیل های خود در اینترنت بپردازند. بر این اساس در حالی که ممکن است در حال حاضر تصمیم ماسک یک تصمیم به شدت ریسک پذیر به نظر برسد اما در نهایت، این یک قدرت رقابتی بسیار قوی برای تسلا خواهد بود. این مزیت رقابتی پایدار و طولانی مدت تسلا خواهد بود که می تواند در طول زمان تکثیر گردد.

اما حوزه خودرو تنها حوزه ای نیست که تت تاثیر خرید آنلاین است. خرید آنلاین تقریبا هر صنعتی را مختل نموده است، برای مثال در سال 1994 جف بیزوس با اجرای طرح آمازون پیروز شد فروش کتاب به شکل آنلاین را جا انداخته و به سرعت تبدیل به یکی از پیروز ترین خرده فروشی های دنیا گردد. بر این اساس شاید باید انتظار داشته باشیم همه صنایع به زودی وارد فاز فروش آنلاین شوند.

*رویا پاک سرشت

منبع: انتخاب
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 215

به "شرکت تسلا با تیغ دو لبه فروش آنلاین چه خواهد نمود؟ ، آنالیز بزرگ ترین تغییر شیوه فروش خودرو در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت تسلا با تیغ دو لبه فروش آنلاین چه خواهد نمود؟ ، آنالیز بزرگ ترین تغییر شیوه فروش خودرو در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید