شکوفایی اقتصاد هنر و توسعه صنایع هنری

به گزارش لیتن، مرجان فرهمند - خراسان رضوی -خبرنگار: اقتصاد هنر یا همان بازار فروش آثار هنری سال هاست یکی از مهم ترین دغدغه های فعالان و هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در ایران محسوب می گردد که می تواند در چارچوب ساختارمند و برنامه ریزی شده ای تاثیر زیادی بر رونق این حوزه و خلق آثار هنری جدید و فاخر داشته باشد.

شکوفایی اقتصاد هنر و توسعه صنایع هنری

تجربه ثابت نموده است که توسعه و رشد متوازن و پایدار بر پایه فرهنگ و اقتصاد می تواند دستاوردهای بزرگی از جمله پیشرفت جوامع را به ارمغان بیاورد. بسیاری از فعالان مالی و هنری در طول تاریخ به این نتیجه رسیده اند که توسعه هنر و گسترش فعالیت های هنری با 2 مقوله مهم و اساسی صنعت فرهنگی و اقتصاد هنر گره خورده است. چرخه اقتصاد هنر در عرصه هنرهای تجسمی نسبت به هنرهای نمایشی دیرتر به راه افتاده است؛ هنوز فروش آثار هنری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه با اقبال عمومی روبرو نشده و مردم به این باور نرسیده اند که می توانند با خرید آثار هنری علاوه بر سرمایه گذاری، به پویایی هرچه بیشتر اقتصاد هنر که می تواند توسعه اجتماعی را نیز در پی داشته باشد، یاری نمایند.

  • سرمایه گذاری و اقتصاد در هنر

نخستین بازار فروش یک ساله آثار فرهنگی و هنری با عنوان گذر فرهنگ و هنر توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مجتمع تجاری آسمان مشهد راه اندازی شد. یکی از اهداف تاسیس گذر فرهنگ و هنر به خصوص در منطقه پرتردد و نزدیک به حرم مطهر رضوی(ع) حضور زائران و مسافران و نشان دادن قدرت فرهنگی و هنری خراسان بزرگ با نگاه ایرانی- اسلامی است. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن تسلیت ایام سوگواری خاندان اهل بیت(ع) درباره این رویداد فرهنگی اظهار می نماید: در گذر فرهنگ و هنر این بستر برای هنرمندان فراهم می گردد تا آثار فرهنگی و هنری خود را در یک مجموعه و فضای منسجم در معرض بازدید عموم و خرید هنردوستان و هنرجویان قرار دهند.

جعفر مروارید با اشاره به طرح مثلث توسعه مالی فرهنگی بیان می نماید: راه اندازی این بازار و گذرگاه هنری اقدام موثری است که مرتبط با شعار سال جاری یعنی رونق فراوری است و گامی در راستا رونق اقتصاد هنر به شمار می رود. وی در ادامه می افزاید: به عنوان مدیر اداره فرهنگ و ارشاد وظیفه ایجاد فرهنگ خلق ثروت و گفتمان فراوری را در فضاهای فرهنگی داریم تا به فرهنگ نه فقط به عنوان خلاقیت، بلکه به عنوان صنعت فراوری و سرمایه زا نگاه گردد.

  • اهداف و ویژگی های بازار فرهنگ و هنر

به گفته مدیر کل ارشاد و فرهنگ اسلامی خراسان رضوی، یکی از اهداف تاسیس این گذرگاه هنری حمایت از دستان هنرمند و ذهن خلاق جوان ایرانی و استفاده از تجربه اساتید و پیشکسوتان و تعامل و همفکری بیشتر این 2 نسل در فضای فرهنگی و هنری با یکدیگر است. مروارید با اشاره به دیگر اهداف این رویداد فرهنگی عنوان می نماید: با برپایی این نمایشگاه آثار فرهنگی و هنری در سبد خرید کالای خانواده ها قرار می گیرد و از طرفی قدرت فرهنگی و هنری خراسان بزرگ به زائران خارجی نشان داده می گردد تا ضمن معرفی کالاهای ایرانی به آنان، گفتمان خلاقیت و هنر را در قالب یک صنعت فناورانه ثروت ساز در جامعه ترویج دهیم.

مروارید درباره آثار هنری این مجتمع شرح می دهد: مجموعه هنرهایی که در گذر فرهنگ و هنر مجتمع آسمان وجود دارد نقاشی، صنایع هنری تجسمی، آثار هنری بین المللی از کشورهای همسایه، استودیو و عکاسی هنری، آثار هنری بر روی چرم، تصویرسازی، خطاطی، تذهیب، آثار فرهنگی در قالب کتاب و محصولات فرهنگی، مد و لباس با نگاه ایرانی و اسلامی است. وی خاطرنشان می نماید: تاکنون 45 واحد از این مجموعه 70 واحدی، شامل 15 واحد به صورت نگارخانه و 30 واحد به صورت مغازه راه اندازی شده است. همچنین 2 مجموعه دیگر هم از این گذرها با همکاری شهرداری مشهد و دانشگاه فردوسی در بازار گلستان و پردیس دانشگاه فردوسی در حال برنامه ریزی است.

  • حمایت از هنرمندان و آثار هنری

به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، 2 مجموعه هنری و فرهنگی دیگر هم در مشهد با همکاری شهرداری و دانشگاه فردوسی مشهد جنب بازار گلستان و وکیل آباد با عنوان گذر فرهنگ و هنر در مرحله برنامه ریزی است. این 2 مجموعه 2 بخش مختلف شهر یکی در مرکز شهر و دیگری بخش هایی از وکیل آباد را پوشش می دهند و با توجه به این که ما نیازمند این هستیم که در این بخش از شهر هم پوشش داشته باشیم، این مجموعه در این مکان از شهر در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان می نماید: بر اساس توافقات مالک مجموعه آسمان با هنرمندان، این مجموعه به مدت یک سال به صورت رایگان در اختیار هنرمندان برای فروش آثار هنری قرار می گیرد و سپس بعد از یک سال با توافق بین مالک و هنرمند و شرایط وضع موجود ادامه همکاری می دهند. مروارید بیان می نماید: گذر فرهنگ و هنر به وسعت 3200 مترمربع شامل 69 واحد تجاری در طبقه دوم مجتمع تجاری آسمان مشهد واقع شده است که هر واحد به صورت رایگان به مدت یک سال در اختیار هنرمندان و فرهنگ دوستان قرار گرفته است.

کسانی که واحدهای تجاری مزبور را در اختیار می گیرند از پرداخت کرایه مغازه معاف هستند و فقط هزینه های جاری مانند برق و آب و سهم خود از شارژ مجتمع را پرداخت می نمایند. در انتها مراسم از تابلوهای نقاشی سمانه احسانی نیا و آقای طلایی در این مجتمع رونمایی شد و اثر خانم احسانی نیا توسط آقای قدیری مدیر مجموعه سرمایه گذاری آسمان خریداری شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 461

به "شکوفایی اقتصاد هنر و توسعه صنایع هنری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکوفایی اقتصاد هنر و توسعه صنایع هنری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید