ضرورت افزایش سهم ایران از اوراسیا با برند سازی و قدرت ترانزیت

به گزارش لیتن، به گزارش خبرنگاران، محمد اسلامی پیش از ظهر سه شنبه در همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در انزلی تأکید کرد: باید راهکارهای عملیاتی در جهت دهی به توسعه و بهبود ارتباطات اقتصادی ایران با سایر اقتصادها در عرصه منطقه ای و بین المللی ارائه شود.

ضرورت افزایش سهم ایران از اوراسیا با برند سازی و قدرت ترانزیت

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تصویب و ابلاغ موافقتنامه کنونی برای همکاری با اتحادیه اروپا و آسیا گام اولیه و اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در همه حوزه های تجاری و اقتصادی با اعضای این اتحادیه برداشته است، افزود: این تشکل اقتصادی و منطقه ای فرصت بی نظیری برای کشور به وجود آورده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه آسیای مرکزی و قفقاز و عمده کشورهای عضو اوراسیا به مثابه بخشی از حوزه تمدنی ایران هستند، گفت: این موضوع فراتر از معادلات مربوط به واحدهای ملی و مرزهای جغرافیایی و سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ژئوپولیتیکی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تلاش مضاعف در بازارهای هدف و اعتمادسازی در جامعه مصرف و جامعه تولیدکننده از الزامات است و باید بتوانیم به یک بازار پایدار دست یابیم، افزود: با برخورداری از قدرت لجستیک همواره با استفاده از ظرفیت های حمل و نقل ترکیبی در تداوم رساندن کالاها به بازارهای مقصد هم به صورت هدفمند در تدارکات صادراتی و هم در بحث ترانزیت که فرصت های بیشماری در کشور وجود دارد باشیم.

اسلامی با اشاره به اینکه ایران با ایجاد برندهای تجاری معتبر و قدرت ترانزیتی باید بتواند سهم خود را در منطقه به ویژه با استفاده از مزیت های مناطق آزاد افزایش دهد، گفت: در مناطق حاشیه دریای خزر مزیت هایی همچون قرار دریافت در کنار دریا و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال-جنوب وجود دارد و با توجه به تعاملات فی مابین بنادر دریای خزر و از همه مهم تر الحاق راه آهن جمهوری اسلامی ایران و عضویت در اتحادیه، راه آهن کشورهای آسیایی است.

وی اضافه کرد: تعاملات چهارجانبه یا 5 جانبه راه آهن با همدیگر و مبادلات بندری این فرصت را به وجود آورده که ما بتوانیم هجمه ترانزیتی را که در منطقه خزر می تواند به کشورهای آسیای میانه حاشیه دریای خزر و ترکیه و اروپا را از یک سمت به سمت دیگر که در این سال ها 10 میلیون تن بوده به سرعت حداقل 50 میلیون تن ترانزیت در این منطقه افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این برای ما در وزارت راه و شهرسازی الزاماتی داشته که برای این هدف گذاری سه کار موازی رو دنبال کنیم، افزود: توسعه زیرساخت ها یکی از این هدفگذاری ها است.

وی گسترش ظرفیت ریلی در بخش های شرقی و غربی و شاقتصادی و جنوبی را از دیگر اهداف اعلام کرد و ادامه داد: امروز هم در پیشبرد برنامه اتصال چابهار و همچنین راه آهن قزوین -رشت به آستارا و همچنین به بندر انزلی هستیم.

اسلامی با بیان اینکه امیدواریم در زمان بندی مشخص شده به این اهداف دست یابیم، اظهار کرد: در تلاشیم چه در دریا، هوا و در خشکی حرکت کالا و خدمات تجاری را با یک منطق، شیوه و با یک الگوی واحدی انجام دهیم تا بدون توقف از این مسیرها را برای جابجایی کالا و خدمات استفاده شده و سهم ایران از اقتصاد بین المللی افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1379

به "ضرورت افزایش سهم ایران از اوراسیا با برند سازی و قدرت ترانزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت افزایش سهم ایران از اوراسیا با برند سازی و قدرت ترانزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید