گزارش، چین و پیشنهاداتی که برای مشتریان قدیمی آمریکا نیز جذابند

به گزارش لیتن، چین به واسطه رشد مالی عجیب و پیوسته خود در تمام قاره ها هدفگذاری های خاصی نموده و به نظر می رسد باتوجه به تنش سیاسی و مالی اخیر با رئیس جمهوری آمریکا به دنبال جلب نظر مثبت کشورهای دیگر و حتی متحدان قدیمی آمریکاست.

گزارش، چین و پیشنهاداتی که برای مشتریان قدیمی آمریکا نیز جذابند

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در ماه جولای موسسه مطالعات راهبردی کالج جنگ ارتش آمریکا با انتشار گزارشی آمادگی آمریکا در منطقه ایندو پاسیفیک در برابر چین را زیر سوال برد. به نظر می رسد انتشار چنین گزارشاتی و عدم موفقیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توافق نهایی با کره شاقتصادی باعث شده مقامات یکی از متحدان قدیمی آمریکا یعنی کره جنوبی به عنوان یک راه جایگزین به سمت پکن چرخش راهبردی نمایند.

اول شهریور دولت کره جنوبی بیان کرد یانگ جیئه چی، عضو پولیتبرو (دفتر سیاسی) حزب کمونیست با سو هون مشاور امنیت ملی جدید کره جنوبی در شهر بوسان ملاقات و درباره روابط دوجانبه و همکاری درخصوص مقابله با ویروس کرونا و همچنین شرایط شبه جزیره کره تبادل نظر کردند. البته یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این ملاقات به نظر سفر احتاقتصادی رئیس جمهوری چین به کره جنوبی بود که یکی از مقامات ارشد کره جنوبی بعد از این ملاقات به آن اشاره نمود و گفت به محض انتها یافتن کرونا سفر شی جین پینگ در دستور کار قرار خواهد داشت . به نظر روابط میان دو طرف در شرایط مناسبی قرار گرفته است. در مرداد ماه نیز کره جنوبی یک دیپلمات عالیرتبه خود را به منظور تبادل نظر درباره همکاری های اقتصادی دوجانبه به چین اعزام نموده بود .

ژاپن نیز کشوری است که به عنوان یکی از قدرتمندترین متحدان آمریکا در منطقه آسیا شناخته می گردد. هرچند روابط نزدیک میان شینزو ابه، نخست وزیر (سابق) با دونالد ترامپ را نمی توان نادیده گرفت و شناسایی روحیات ترامپ توسط ژاپنی ها آبه را متقاعد کرد که بیش از یک مقام رسمی به ترامپ نزدیک گردد و دوستی نزدیکی با وی برقرار کند. با اینحال ژاپن همیشه سعی در حفظ روابط با بیشتر کشورها داشته و از وارد شدن به یک دوقطبی خیر و شر دوری می نماید.

باتوجه به اینکه موضوع کره شاقتصادی از اهمیت بسیاری برای توکیو برخوردار است همیشه تنش زدایی در شبه جزیره کره برای مقامات ژاپنی اهمیت دارد. شاید به همین دلیل باشد که پس از استعفای آبه به دلیل مسائل مربوط به سلامتی اش، یوشیهیده سوگا، دبیر اول کابینه ژاپن و فردی که بیشترین شانس را برای جانشینی شینزو آبه در اختیار دارد 22 شهریور بیان کرد که به دنبال ترویج دموکراسی و افزایش ارتباطات با کشورهای آسیایی مانند چین و کره جنوبی است. از سوی دیگر رئیس جمهوری چین در 13 شهریور و همزمان با هفتادپنجمین سالگرد پیروزی چین در جنگ با ژاپن با تاکید بر اهمیت دوستی میان دو کشور گفت که دوستی بلندمدت بین چین و ژاپن در راستای مزایای کلیدی مردم این دو کشور و حفظ صلح و ثبات در منطقه به کار گرفته خواهد شد.

خاورمیانه یکی از مناطقی است که به واسطه وجود نفت و ثروت زیادی که در آن نهفته از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است. اعضای شورای همکاری خلیج فارس شامل، عربستان، کویت، عمان، قطر، بحرین و امارات به صورت تاریخی خود را متحد آمریکا می دانند اما در سال های اخیر به شکل فزاینده ای درحال ایجاد روابط نزدیک با چین هستند و با دقت از موقعیت ژئو استراتژیک، قدرت اقتصادی و منابع هیدروکربن خود برای ایجاد یک رابطه پرسود با پکن استفاده می نمایند. خلیج فارس یک هاب و مرکزیت اقتصادی مهم برای پروژه یک کمربند-یک جاده چین به شمار می رود و از سوی دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس درحال رقابت با یکدیگر برای جلب نظر پکن و سرمایه گذاری چینی ها در کشور خود هستند. از سوی دیگر آنالیز آمار نیز نشان دهنده این مسئله است که سرمایه گذاری های کشورهای حوزه خلیج فارس در سال های اخیر بیشتر به سمت شرق معطوف شده و از بازارهای سرمایه غرب فاصله گرفته است.

هرچند طبق پیمایشی که اخیرا در 34 کشور اجرا شده 21 کشور آمریکا و 12 کشور چین را به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا می شناسند، نکته جالب اینجاست که در این بین کشورهای اروپایی که چین را قدرت اول اقتصادی می شناسند، سهم زیادی دارند. ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو در اواخر خرداد ماه امسال گفت: صعود چین به شکل اساسی توازن قدرت دنیای را تغییر داده و این کشور با قدرت در حال نزدیک شدن به دروازه های اروپا است. چین در قطب شمال، آفریقا و دریای مدیترانه حضور دارد و در زیر ساخت های مهم در اروپا سرمایه گذاری می نماید .

طبق گزارشی که سی ان ان در اواسط تیرماه منتشر کرد نوشت در سال 2020 روابط فرا آتلانتیک (بین اروپا و آمریکا) درحال دگردیسی است و پس از شیوع کرونا اتحادیه اروپا از قرار دادن نام آمریکا در لیست کشورهای امن خودداری نموده است. ترامپ طی سه سال گذشته بار ها به اتحادیه اروپا و سیاست کشور های اروپایی حمله نموده است و در طرف مقابل اروپایی ها نیز به دنبال استقلال بیشتر از آمریکا هستند. وانگ یی، وزیر خارجه چین و مذاکره نماینده ارشد این کشور نیز 9 شهریور در اندیشکده IFRI گفت که احتمال دستیابی به یک توافق سرمایه گذاری بین چین و اتحادیه اروپا تا انتها سال 2020 وجود خواهد داشت . همین موضوع نگرانی مقامات ارشد آمریکا را به همراه داشته است. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اواسط شهریورماه ضمن هشدار به متحدان اروپایی در مورد نزدیک شدن به چین مدعی شد پکن با استفاده از اهرم قدرت اقتصادی اش به دنبال نفوذ بیشتر در دنیا است.

نکته دیگر این که آفریقا یکی از قاره هایی است که چین توجه ویژه ای به آن دارد. طبق آمار ارائه شده از سوی موسسه Statista میزان سرمایه گذاری خارجی مستقیم چین در کشورهای آفریقایی از سال 2008 تا 2018 میزان قابل توجهی بوده است. چین تنها در سال 2018 حدود 5.4 میلیارد دلار در کشورهای آفریقایی تزریق نموده که افزایش 4.1 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل از آن را نشان می دهد. به نظر می رسد چین در آفریقا دو هدف را دنبال می نماید: 1. ایجاد بازار اضافی برای محصولات چینی باتوجه به ادامه سلطه چین بر فراوری دنیای و 2. ایجاد زیرساخت و تغییر بخش اقتصاد به ویژه کشاورزی در قاره سیاه.

باوجود کوشش های پکن برای پیشرفت روز افزون، آمریکا به ویژه بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهوری جمهوریخواه آمریکا، کوشش زیادی برای کنترل چین انجام داده است. اعمال تعرفه بر روی محصولات وارداتی چین و. فشار بر روی متحدان واشنگتن به منظور عدم همکاری با چین شاید از سرعت پیشرفت غول زرد کاسته باشد اما به مرور زمان و پس از بازگشت چین به جاده اقتصاد پس از دوران کرونا به عنوان اولین کشور پیشرو، به نظر می رسد کشیدن ترمز قطار پیشرفت چین کار ساده ای نباشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1275

به "گزارش، چین و پیشنهاداتی که برای مشتریان قدیمی آمریکا نیز جذابند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، چین و پیشنهاداتی که برای مشتریان قدیمی آمریکا نیز جذابند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید