طراحی و ساخت 37 پارک آبخیز نو در کشور

به گزارش لیتن، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها ضمن اشاره به نقش پارک آبخیز در کاهش خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی از جمله سیل و خشکسالی، از طراحی و ساخت 37 پارک آبخیز نو در کشور اطلاع داد.

طراحی و ساخت 37 پارک آبخیز نو در کشور

به گزارش خبرنگاران، سیل و خشکسالی از جمله مخاطرات طبیعی هستند که تحت تاثیر عوامل انسانی همیشه به اسم یکی از تهدیدات جدی برای کشور به حساب می آیند. به عقیده بعضی کارشناسان مهمترین راه چاره مقابله با این مخاطرات یا کاهش اثرات ناشی از آن ها مدیریت جامع حوضه آبخیز و عملیات آبخیزداری است چراکه با اجرای عملیات آبخیزداری و عملیات پخش سیلاب در شرایط پرآبی می توان سفره های آب زیرزمینی را تغذیه کرد تا این منابع آبی در شرایط خشکسالی هم از حد مطلوبی از آب برخوردار باشند.

ابوالقاسم حسین پور در گفت و گو با خبرنگاران، ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر 20 پارک آبخیز با مساحت بالغ بر 50 هزار هکتار در سطح حوزه های آبخیز شهری کشور احداث و در دست بهره برداری واقع شده است، گفت: پارک آبخیز از جمله طرح های چندمنظوره آبخیزداری و آبخوانداری است که در منطقه ها مستعد حوزه های آبخیز شهری با هدف توامان مهار سیل های ورودی به شهر و توسعه تفرجگاه طبیعی در پیرامون مراکز جمعیتی احداث می شوند.

به گفته وی، توسعه پارک آبخیز با احداث 37 پارک آبخیز تازه در برنامه اقدامات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال 1400 مصوب و فرآیند طراحی و اجرای آن آغاز شده است.آغاز فرآیند ساخت پارک آبخیزهای تازه با هدف تعمیم و توسعه این طرح در تمامی استان های کشور، به نحوی که هر استان، حداقل یک پارک آبخیز داشته باشد، انجام گرفته است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها ضمن تاکید بر نقش پارک آبخیزهای شهری در کاهش مخاطراتی از جمله سیل توضیح داد: پارک آبخیزهای شهری در پاسخ به ضرورت کاهش مخاطرات سیل بر کانون های جمعیتی و سکونتگاه های واقع در منطقه ها سیل خیز و ایجاد پل ارتباطی بین شهر و طبیعت و بهره گیری بیشتر شهروندان از طبیعت گردی ساخته شده و در زمره اولویت های برنامه آبخیزداری و آبخوانداری کشور در سال 1400 قرار گرفته اند.

حسین پور بعلاوه به حفظ منابع آب، خاک و پوشش گیاهی، حفظ کاربری اراضی پیرامون شهرها، جلوگیری از تغییر و تبدیل کاربری این اراضی در جهت توسعه پایدار شهر و ارتقای شاخص های سلامت و پایداری آبخیزهای شهری به اسم اهداف مهم ساخت پارک آبخیز شهری اشاره نمود و گفت: فعال سازی ظرفیت های همکاری بین شهرداری و آبخیزداری، به کارگیری قابلیت مشارکت مستقیم مردم و بخش خصوصی بعلاوه بسترسازی برای حضور آگاهانه و مسئولانه آحاد مردم، ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و آبخیزداری و یاری به اقتصاد محلی از دیگر اهداف ساخت پارک آبخیز به تعداد می رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1868

به "طراحی و ساخت 37 پارک آبخیز نو در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی و ساخت 37 پارک آبخیز نو در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید