آمادگی موسسه شیکاگو برای تحویل الواح هخامنشی به ایران

به گزارش لیتن، مطابق با آنچه در روزهای اخیر خبرگزاری های رسمی کشور مطرح نموده اند گویا قرار است که موسسه شیکاگو مابقی الواح هخامنشی را به ایران باز گرداند. بنابر گفته معاونت میراث فرهنگی کشور با اشاره به پیگیری های انجام شده برای بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران نیز گفت: موسسه شرق شناسی شهر شیکاگو اخیرا برای تحویل مرحله اول الواح هخامنشی به ایران نیز اعلام آمادگی لازم را نموده است. بنابر گزارشی که روز سه شنبه خبرگزاری های رسمی کشور منتشر کردند، محمد حسن طالبیان با اشاره به این که کوشش ها برای بازگرداندن الواح هخامنشی از ایالات متحده به ایران انجام شده نیز گفت: در طول فرایندی که برای ارسال الواح هخامنشی از آمریکا به ایران اقدام شده مراحل قانونی آن از مدت ها پیش شروع شده است و مجوزهای لازم برای ارسال حدود 1780 لوح کلی هخامنشی از وزارت خزانه داری آمریکا نیز انجام شده است. با توجه به اهمیت این خبر ما در ادامه بیشتر درباره جزئیات تحویل الواح هخامنشی به ایران صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

آمادگی موسسه شیکاگو برای تحویل الواح هخامنشی به ایران

مطابق با آنچه که در بالا گفتیم، گویا قرار است که موسسه شیکاگو الواح هخامنشی را به ایران باز گرداند. در مورد این خبر مکاتباتی با این موسسه آمریکایی صورت گرفت و در پی آن مجوزهای لازم برای ارسال حدوا 1780 لوح هخامنشی از وزارت خزانه داری آمریکا نیز اجرا شده است.

محمد حسن طالبیان در مورد این موضوع گفت: پس از صدور مجوز لازم برای ارسال 1780 لوح هخامنشی از طرف وزارت خزانه داری آمریکا، گویا اعتراض هایی در مورد ارسال تمامی الواح اجرا شده و این شکایت ها به موسسه شرق شناسی شیکاگو و از طرفی دیگر به وکلای ایران در آمریکا به مراجع قضایی نیز ارسال شده تا از بهانه جویی های مختلف جلوگیری گردد. اگرچه آنها موظف هستند کل الواح را فوری تحویل دهند، اما با توجه به احتمال زمان بر بودن صدور مجوز ارسال تمام الواح هخامنشی، مقرر شد مقدمات تحویل 1780 لوح هخامنشی به ایران فراهم گردد همزمان فرایند اخذ مجوز اُفک/ofac (دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا) برای تمام الواح مذکور توسط موسسه شرق شناسی از وزارت خزانه داری آمریکا پیگیری و انجام گردد.

محمدحسن طالبیان در مورد تحویل الواح هخامنشی به ایران گفت: در میان این راهکارها نحوه ارسال و تحویل این لوح های تاریخی نیز آنالیز شده و موسسه شرق شناسی شیکاگو بهانه هایی نظیر بیمه و تحریم را عنوان نمود که با توجه به جلسات با وزارت خارجه، مرکز حقوقی ریاست جمهوری و دستگاه های دیگر، مقرر شد اول با رایزنی آن ها متقاعد شوند مجوز افک را کامل بگیرند و چنانچه نشد ایران مجددا شکایت کند؛ اما به دلیل اینکه ممکن بود مراحل شکایت بعدی کمی طولانی، با رایزنی های مختلفی که توسط موسسه شرق شناسی صورت گرفت هم زمان با ارسال مرحله اول، اقدام به اخذ مجوز ارسال بقیه الواح کند. ضمن اینکه موضوع بیمه و ارسال الواح ـ قانونا برعهده موسسه مذکور است و تحویل آن ها به موزه ملی ایران نیز وظیفه آن ها است و از طرف موسسه شرق شناسی شیکاگو انجام گردد.

معاون میراث فرهنگی کشور محمدحسن طالبیان توضیح داد:

اخیرا ایمیلی از طرف موسسه شرق شناسی شیکاگو به دست رسیده است که آمادگی خود را برای تحویل الواح هخامنشی به ایران در تهران نیز اعلام نموده است.

در ادامه نیز وی اضافه نمود:

در پاسخ به این ایمیل ما نیز با هماهنگی وزارت امور خارجه آمادگی خود را برای صدور ویزا به شرط پذیرفتن همه مراحل از بیمه تا ارسال اعلام کردیم.

معاون میراث فرهنگی کشور محمدحسن طالبیان توضیح داد:

اخیرا ایمیلی از طرف موسسه شرق شناسی شیکاگو به دست رسیده است که آمادگی خود را برای تحویل الواح هخامنشی به ایران در تهران نیز اعلام نموده است.

وی نیز اضافه نمود: در پاسخ به این ایمیل ما نیز با هماهنگی وزارت امور خارجه آمادگی خود را برای صدور ویزا به شرط پذیرفتن همه مراحل از بیمه تا ارسال اعلام کردیم.

در ادامه این گزارش طالبیان گفت:

ما نیز آماده ایم برای موسسه شرق شناسی شیکاگو ویزای نیز صادر کنیم و هم اکنون منتظر دریافت پاسخ رسمی از طرف آنها هستیم. باتوجه به تمامی رایزنی های اجرا شده و در توافق نهایی و بنا بر اعلام موسسه شرق شناسی شیکاگو، 1780 لوح تاریخی در تهران به ایران تحویل و به موزه ملی منتقل خواهد شد.

بنابر گزارش خبرگزاری های رسمی کشور در مورد تحویل الواح هخامنشی به ایران که شامل بیش از 30 هزار لوح بود و در سال 1314 بر اساس مصوبه دولت به وسیله کشتی به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو فرستاده شد و سال 1316 به آنجا رسید.

بر اساس این موضوع نیز قرار بود که در مدت سه سال آنالیز های کارشناسی و مطالعاتی بر روی این الواح نیز صورت بگیرد و سپس به مجددا به ایران بازگردد. در چند سال اول این اقدام صورت نگرفت اما با پیگیری های مربوطه بخشی از الواح در سال 1327 و بخشی هم در سال 1350 به کشور بازگردانده شدند و بخش دیگری هم از این الواح در سال 1383 به ایران بازگردانده شدند اما همچنان بخشی از این الواح در موسسه شرق شناسی شیکاگو مانده است و با رایزنی ها اجرا شده قرار است مجددا به ایران باز گردانده شوند.

در طول چند سال گذشته و به دنبال برگزاری دادگاه برای معین سرنوشت این الواح پژوهشی و تاریخی، وکلای مرکز شرق شناسی شیکاگو نیز اعلام کردند که الواح هخامنشی تجاری نیستند و دادگاه نباید آنها را توقیف می کرد.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 212

به "آمادگی موسسه شیکاگو برای تحویل الواح هخامنشی به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی موسسه شیکاگو برای تحویل الواح هخامنشی به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید