مهمان نوازی پارسی برند شیرین فارسی

به گزارش لیتن، بنده نوازی کردید، قدم رنجه فرمودید، قدم روی چشم ما گذاشتید، ادبیاتی که ما ایرانی ها را در مهمان نوازی زبانزد خاص وعام دنیا نموده است، امکان ندارد توریستی به ایران سفر کند و کنار تمام کمبودهای گردشگری کشورمان زبان به مهمان نوازی این قوم پارسی نگشاید.

مهمان نوازی پارسی برند شیرین فارسی

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

خبرنگاران ، علی رمضانپور

مهمان و میزبانی از عهد کهن برای ایرانی جماعت یک اصل پذیرایی شیرین بوده است، حتی برای این رسم فرهنگی دیرینه، آداب گسترده ای نیز به یادگار مانده است که کانون آن در طبخ غذا و گرامی داشتن مهمان است، به طوری که صائب تبریزی نیز می سراید رزق ما با پای مهمان می رسد از خوان غیب میزبان ما است هرکس می گردد مهمان ما.

بهانه این سیاه مشق، فرارسیدن روز دنیای گردشگری است که هرساله روز 27 سپتامبر گرامی داشته می گردد که سال جاری نیز برابر شده است با 6 مهر در کشور ما؛ کشوری که بزرگان معتقدند کشور موزه است، ولی با کمبودهای فراوان در عرصه گردشگری! بعید است یک توریست به ایران بیاید و گلایه ای از سرویس های بهداشتی نکند، ضعف حمل و نقل، کمبود هتل های توریستی و نبود کارت های اعتباری بین المللی را نیز باید به این تلخی ها افزود، اما همه این تلخی ها با ادب مهمان نوازی ایرانی شیرین می گردد.

ایران که به دهمین کشور گردشگری دنیا معروف است، متأسفانه از آن به عنوان هشتادمین کشور جذب گردشگر دنیا نیز یاد می نمایند، ولی با وجود این، گردشگری که به ایران می آید حاضر است تمام سختی ها و کمبودهای سفر به سرزمین پارس را با یک مهمان نوازی ایرانی تاخت زند، نمک این مهمان نوازی هم تعارف ایرانی جماعت است، تعارفی که وقتی شور می گردد گردشگر خارجی را به تُندی می اندازد.

در بسیاری از کشورهای دنیا سردی، رفتار خشک و بی روح و زندگی ماشینی را می توان به وضوح دید، مثلاً امکان ندارد در فرانسه کسی دوستی را به خانه اش دعوت کند، و همه قرارها در کافه ها صورت می پذیرد، ولی در ایران در دورترین روستاها خونگرمی و مهمان نوازی مردمان زبانزد همگان است، به طوری که هانری آلمانی در رابطه با فرهنگ مهمان نوازی ایرانیان می نویسد: ایرانیان بر این باورند که اگر بر مهمان بیش از ارزش وی ارج ننهی گویی به او توهین نموده ای. حال ایران و ایرانی می تواند با این ادب مهمان نوازی میانبری در دنیا گردشگری زند.

و چه زیباست بِرند ایرانی با فرهنگ مهمان نوازی؛ ایرانی که غذا را زودتر برای مهمان آماده می نماید، ایرانی که پس از استقبال از مهمان و روبه رو شدن با وی به خوشرویی با وی جایی مناسب برای نشستن، استراحت و خواب برایش فراهم می سازد؛ دربارهٔ مطلبی که مهمان دوست دارد صحبت می نماید، قبل از مهمان نمی خوابد، در حضور آنها از کمبودها و مسائل زندگی نمی نالد، چنانچه صحبت های مهمان باب میلش نبود خود را ناراحت نشان نمی دهد و در حضور او به خانواده خود خشم نمی گیرد؛ آدابی که ایرانیان را در مهمان نوازی شهره دنیا نموده است.

پس بیاییم این مهمان نوازی ایرانی را با چاشنی دانش گردشگری روز دنیا بیامیزیم، تا هم ایرانی از این فرهنگ شیرین بهره و توشه ای کسب کند و هم توریست خارجی مهمان نوازی ایرانی را با چاشنی شور تعارف ایرانی در نیامیزد و تُندی و تلخی سفر به سرزمین کلامی بنده نوازی قدم رنجه و قدم روی چشم را توتیای چشم خود کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 848

به "مهمان نوازی پارسی برند شیرین فارسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمان نوازی پارسی برند شیرین فارسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید