مهمترین مطالبه میراث فرهنگی کوهپایه آزادسازی بناهایی است که اوقاف به بخش خصوصی واگذار میکند

به گزارش لیتن، ایسنا/ براساس اخبار واصله، مهمترین مطالبه میراث فرهنگی کوهپایه آزادسازی بناهایی است که اوقاف به بخش خصوصی واگذار میکند.

مهمترین مطالبه میراث فرهنگی کوهپایه آزادسازی بناهایی است که اوقاف به بخش خصوصی واگذار میکند

سعید ملکیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوهپایه اظهار کرد: کوهپایه شش ماه است که شهرستان شده و ظرفیت اسکان گردشگران در سطح شهرستان بسیار پایین است، بطوریکه به غیر از شهر کوهپایه که هتل کاروانسرا در آن وجود دارد 4 بومگردی در شهر تودشک داریم که این امکانات در ایام نوروز و فصل های مسافرپذیر بطور کامل اشغال می گردد، بطوریکه با کمبود مکان برای اسکان روبرو می شویم.

وی اضافه کرد: به علت ظرفیت پایین اسکان مسافران سعی می کنیم این کمبود را به وسیله مدارس و مهمانسراهای ادارات جبران کنیم. باید برای حل این مشکل بیشتر کار گردد و در دو سال گذشته سرمایه گذاران را تشویق به بازسازی خانه هایشان کردیم تا بومگردی رونق بیشتری بگیرد. یک خانه بومگردی در سجزی، دو خانه در کوهپایه و یک خانه در تودشک آماده بهره برداری داریم که ظرفیت اسکان گردشگران را افزایش می دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوهپایه گفت: روی زیرساخت های گردشگری شهرستان کار کافی نشده و باید طرح جامع گردشگری کوهپایه هرچه سریع تر تدوین گردد که در سفر فرماندار اصفهان به شهرستان این مهم مصوب شد.

ملکیان توضیح داد: بنای آبگرم ورتون دارای جاذبه گردشگری بالایی که در استان اصفهان تک است، اداره اوقاف این بنا را به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار نموده که سرمایه گذار با اداره کنندگان این بنا اختلاف دارد و اکنون شرایط بنای آبگرم ورتو تعیین نیست. کاروانسرای سجزی نیز همین شرایط را دارد و بلاتکلیف مانده که کوشش می کنیم آزادسازی این بناها محقق گردد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته با وارد کردن بخش خصوصی پیروز شده ایم 4 خانه بومگردی به مجموعه خانه های بومگردی دیگر اضافه کنیم. بعلاوه برای احداث موزه مردم شناسی کوهپایه یک سرمایه گذار را به شهرداری معرفی نموده ایم اما در کل هنوز اول راه هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوهپایه گفت: ظرفیت اسکان گردشگران در کوهپایه 150 نفر در روز است که این ظرفیت باید افزایش یابد. مهمترین مطالبه میراث فرهنگی آزادسازی بناهایی است که اداره اوقاف به بخش خصوصی واگذار می نماید که انتظار داریم اوقاف تعامل سازنده ای با اداره میراث فرهنگی داشته باشد. نباید اداره اوقاف این بناها را به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار کند و بعد سرمایه گذار را به اداره میراث فرهنگی ارجاع دهد. اول باید در این باره از میراث فرهنگی استعلام بگیرند تا این اداره صلاحیت سرمایه گذاران را آنالیز کند.

ملکیان با بیان اینکه بیشتر بناهای تاریخی شرایط اوقافی دارند، گفت: کاروانسراها و حمام ها از جمله این بناهای اوقافی هستند که اداره اوقاف باید درباره سرمایه گذاران این بناها از میراث فرهنگی استعلام بگیرد یا از ما بخواهد که سرمایه گذار به آنان معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از بناهای تاریخی شهرستان کوهپایه احتیاج به بازسازی اضطراری دارند و درخواست تخصیص اعتبار اضطراری برای این بناها صورت گرفته است. شرایط صنایع دستی شهرستان مطلوب است بطوریکه در دو سال گذشته 250 پروانه فراوری انفرادی و 12 پروانه فراوری کارگاهی صادر شده است. بیش از 80 درصد هنرمندان صنایع دستی در روستای زفره کوهپایه هستند که 60 درصد این هنرمندان در بخش قلم زنی و 20 درصد دیگر در گلیم بافی و میناکاری فعالیت دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوهپایه اظهار کرد: هنر عبابافی از دیرباز در کوهپایه رواج داشته است که این هنر به دلایلی در حال نابودی است. اکنون 4 کارگاه فعال عبابافی در کوهپایه داریم که به علت نبود فروش و صادرات، جوانان رغبتی به این هنر نشان نمی دهند که جا دارد به این هنر توجه گردد.

ملکیان گفت: در اعتبارات سال 1401 قول داده اند که بودجه لازم برای بازسازی اضطراری بناهای تاریخی کوهپایه اختصاص دهند. 5 اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی داریم که باید به چنین گنجینه های ارزشمندی بها داده گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2150

به "مهمترین مطالبه میراث فرهنگی کوهپایه آزادسازی بناهایی است که اوقاف به بخش خصوصی واگذار میکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین مطالبه میراث فرهنگی کوهپایه آزادسازی بناهایی است که اوقاف به بخش خصوصی واگذار میکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید