میراث فرهنگی غیر منقول ایران به جلد دوم رسید

به گزارش لیتن، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، میراث فرهنگی غیر منقول ایران به جلد دوم رسید.

میراث فرهنگی غیر منقول ایران به جلد دوم رسید

جلد دوم کتاب میراث فرهنگی غیر منقول ایران شامل لیست آثار غیر منقول ثبت شده به تفکیک استانهای قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد و تصاویری از آثار ثبت شده در لیست آثار ملی است. آثار تاریخی- فرهنگی ثبت شده در لیست آثار ملی ایران از تاریخ 24 شهریور 1386 تا آخر 1398 در این کتاب آمده است.

ثبت مواریث تاریخی، فرهنگی و طبیعی و ناملموس کشور با مستند کردن مشخصات ویژگی های ارزشمند آثار، ضمن مهیا کردن امکانات لازم برای ارتقای شناخت ارزش های تاریخی، فرهنگ و طبیعی آثار، پشتوانه ای قانونی و حقوقی برای حفاظت پایدار ثبت شده در لیست آثار ملی و لیست های ذیربط را فراهم می آورد.

این اقدام بعلاوه آغازگر تکمیل مطالعات پژوهشی درباره آثار ثبت شده و مهیا کردن این آثار برای ثبت در لیست های میراث جهانی است. تا به امروز 34 هزار و 985 اثر تاریخی و فرهنگی منقول و غیر منقول، 755 اثر طبیعی، 2هزار و 372 عنصر فرهنگی ناملموس در لیست آثار ملی و بعلاوه تا کنون 26 اثر فرهنگی تاریخی و طبیعی و 17 عنصر فرهنگی ناملموس کشور در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مجموعه 5 جلدی میراث فرهنگی غیرمنقول ایران که به تبین فرآیندهای اجرایی امور مربوط به ثبت آثار تاریخی فرهنگی، معین حریم آثار و بعلاوه انتشار لیست های مرتبط با آثار ثبت شده در لیست آثار ملی و حرایم آن می پردازد، فارغ از جنبه های علمی و پژوهشی آن امری مهم در شفاف سازی اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

منبع: همگردی
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2020

به "میراث فرهنگی غیر منقول ایران به جلد دوم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی غیر منقول ایران به جلد دوم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید