نحوه شستن انواع بالش با دست و ماشین لباسشویی و خشک کردن آن ها

به گزارش لیتن، آشنایی با نحوه شستن انواع بالشت برای جلوگیری از تجمع باکتری ها و برطرف بوی بد بالش اهمیت زیادی دارد. نحوه شستن انواع بالش با شستن ملافه و روبالشی فرق دارد و تنها کمی بی دقتی در این کار می تواند به بافت بالش آسیب وارد کند و آن را بدحالت کند. اما نحوه صحیح شستن انواع بالشت با دست و ماشین لباسشویی چگونه است؟ آیا چیزی در خصوص طرز شستن بالش پر با دست می دانید؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با نحوه صحیح شستن بالش از جنس های مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص نحوه شستن انواع بالش پاسخ خواهیم داد.

نحوه شستن انواع بالش با دست و ماشین لباسشویی و خشک کردن آن ها

هر چند وقت یک بار باید بالش ها را بشویید؟

شستن ملافه و روبالشی به صورت هفتگی اهمیت زیادی دارد، اما حقیقت این است که نیازی به شستن بالش ها زودتر از 6 ماه یک بار نیست. بعضی متخصصین عقیده دارند که برترین حالت برای شستن بالش ها حداقل 4 بار در سال است و روبالشی ها باشد هر هفته تعویض شوند.

اما بهتر است حداقل سالی 2 بار بالش هایتان را بشویید تا ذرات آلودگی، عرق و چربی پوستی که در بالش به جا مانده تمیز گردد.

نکات کلی در خصوص نحوه صحیح شستن بالش در ماشین لباسشویی

اگر با طریقه شستن بالشت در لباسشویی آشنایی داشته باشید، متوجه خواهید شد که این کار به هیچ عنوان سخت و زمان بر نیست و درواقع یکی از ساده ترین روش های برای شستن بالش در خانه محسوب می گردد. در ادامه می توانید با نکاتی مهم در خصوص نحوه شستن انواع بالش در ماشین لباسشویی آشنا شوید.

*اولین نکته در خصوص نحوه شستن انواع بالشت این است که برچسب پشت بالشت را با دقت بخوانید و آنالیز کنید که آیا بالش در ماشین لباسشویی قابل شستشو است یا خیر.

*قبل از شستن انواع بالش باید روبالشی را از بالش جدا کنید.

*اگر بالش شما وزن زیادی ندارد، بهتر است 2 بالش را به طور همزمان در ماشین لباسشویی قرار دهید تا فضای داخل ماشین لباسشویی متعادل تر گردد و در زمان شستشو بالش به این سو و آن سو پرتاب نگردد.

*اگر بالش شما زرد شده، قبل از شستن آن بهتر است با استفاده از ترکیب نصف سرکه و نصف آب لکه را رفع کنید.

*برای شستن بالش در ماشین لباسشویی حتماً از چرخه ملایم و دمای پایین بهره ببرید.

*استفاده از مایع لباسشویی ملایم برای شستن بالش در ماشین لباسشویی بسیار مناسب تر است. می توانید انواع ملایم را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه های با تخفیف های همیشگی تهیه کنید.

*بعد از شستن بالش در ماشین لباسشویی حتماً آن را با خشک کن کمی خشک کنید. در صورتی که در خانه خشک کن ندارید و یا ماشین لباسشویی شما مجهز به خشک کن نیست، بهتر است بالش را کمی فشار دهید و برای چند روز در برابر نور خورشید قرار دهید تا کاملاً خشک گردد.

*یک روش شستن بالش پر مرغ با دست این است که محتویات داخل بالش را خارج کنید و داخل یک کیسه پارچه ای بزرگ بریزید و داخل ماشین لباسشویی بیندازید. روکش بالش را هم به صورت جداگانه بشویید. سپس محتویات داخل بالش را در آفتاب پهن کنید تا کاملاً خشک گردد و بعد از خشک شدن داخل بالش قرار دهید.

بیشتر بخوانید: روش شستن انواع جنس پتو با دست و ماشین لباسشویی

مراحل شستن بالش در ماشین لباسشویی

اگر قصد داریم بالش هایتان را در ماشین لباسشویی بشویید، باید مراحل زیرا را دنبال کنید.

1- بالش را به صورت پهن شده داخل ماشین قرار دهید.

2- ماشین لباسشویی را با دمای نسبتاً گرم روش کنید.

3- اندازهی پودر لباسشویی داخل ماشین بریزید. می توانید انواع را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های با تخفیف های همیشگی تهیه کنید.

4- به اندازه نصف فنجان کربنات سدیم به محفظه مواد شوینده اضافه کنید تا لکه ها سریع تر پاک شوند.

5- بهتر است زمان شستشو روی چند دقیقه نسبتاً کوتاه تنظیم گردد. سپس اجازه دهید مراحل شستشو کامل گردد.

بعد از اتمام شستشو، حالت خشک کن ماشین لباسشویی را روشن کنید و در صورتی که خشک کن دارید، بالش ها را داخل خشک کن قرار دهید.

6- بعد از خشک شدن بالش، بهتر است چند ساعت تا چند روز آن را در فضای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک گردد.

مراحل شستن انواع بالش با دست

در صورتی که قصد دارید بالش هایتان را در خانه با دست بشویید، ضروری است مراحل زیر را دنبال کنید.

1- ابتدا دستورالعمل روی بالش ها را مطالعه کنید.

2- یک وان را از آب پر کنید و اندازهی پودر لباسشویی در آن بریزید.

3- بالش را داخل وان قرار دهید و کمی فشار دهید تا کاملاً به آب و کف آغشته گردد.

4- بعد از چند بار شستشو، بالش ها را از آب خارج کنید و وان را خالی نموده و از آب پر کنید. بالش را در آب قرار دهید و فشار دهید تا کف آن خارج گردد. این کار را چندین بار تکرار کنید تا کف کاملاً از آن خارج گردد.

5- بالش را کمی فشار دهید و سپس در خشک کن یا زیر نور آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک گردد.

نحوه شستن انواع بالشت

بالشت ها انواع مختلفی دارند و قطعاً نحوه شستن انواع بالشت نیز با توجه به جنس آن با هم فرق دارد. امکان شستن بعضی بالش ها در ماشین لباسشویی وجود دارد و بعضی دیگر را به هیچ عنوان نباید در ماشین شست. در ادامه می توانید با شیوه شستن انواع بالشت در ماشین لباسشویی و به صورت دستی آشنا شوید.

نحوه شستن انواع بالش پر در ماشین لباسشویی

بالش های پر معمولاً نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند. در بیشتر مواقع برای شستن این بالش ها باید آن را به صورت خشک لکه گیری و تمیز کنید. قبل از شستن انواع بالش پر ابتدا باید روی برچسب بالش را آنالیز کنید و مطمئن شوید که شستن آن مسئله ای بافت آن ایجاد نمی نماید.

در صورتی که امکان شستشوی بالش در ماشین لباسشویی وجود دارد، می توانید بالش را در ماشین لباسشویی قرار دهید. سپس دستگاه را روی کمترین اندازه چرخش و دمای سرد یا ولرم قرار دهید.

اندازه کمی شوینده داخل محفظه ماشین لباسشویی بریزید. سپس دستگاه را روی مدت زمان کوتاه چند دقیقه ای تنظیم کنید. برای این که آب اضافی بالش بهتر گرفته گردد، بهتر است ماشین لباسشویی را روی چرخه اضافی خشک کن قرار دهید.

درنهایت بالش را از داخل ماشین بردارید و به آرامی فشار دهید تا آب اضافی آن خارج گردد. سپس آن را چند روز در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک گردد.

نحوه شستن انواع بالشت مموری فوم

بالش های مموری فوم یا لاتکس به هیچ عنوان نباید در ماشین لباسشویی و یا به صورت دستی شسته شوند. درواقع این بالشت ها نباید در آب خیس شوند. برای شستن بالشت های مموری فوم باید روکش بالش را جدا کنید.

سپس طبق دستورالعمل قید شده در برچسب روی بالشت، آن را به صورت نقطه ای تمیز و لکه گیری کنید. برای تمیز کردن بالش های مموری فوم می توانید اندازهی جوش شیرین روی بالش بریزید و بعد از چند دقیقه روی بالش را با جاروبرقی تمیز کنید.

برای خرید به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین به وسیله فروشگاه های زنجیره ای با تخفیفات همیشگی اقدام کنید.

معمولاً بالش هایی که داخل آن ها فوم خرد شده استفاده شده، قابل شستشو هستند. پس اگر روی برچسب بالش قید شده که شستشوی بالش با آب مسئله ای ندارد، می توانید آن را با دست بشویید. برای این کار باید یک وان را از آب ولرم و اندازهی مایع لباسشویی ملایم پر کنید.

سپس بالشت را در آب فشار دهید. بالش را از آب خارج کنید و آب وان را تخلیه کنید. سپس دوباره وان را از آب ولرم پر کنید. چند بار بالش را در آب فرو کنید و خارج کنید و با آب تمیز آبکشی کنید. کمی بالش را فشار دهید تا کف کاملاً از آن خارج گردد. سپس بالش را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا کاملاً خشک گردد.

نحوه شستن انواع بالشت ابری

نحوه شستن انواع بالشت ابری با بالش های مموری فوم و پر فرق دارد. این بالش ها نباید با آب شسته شوند. برای تمیز کردن این بالش ها می توانید از خشکشویی یاری بگیرید یا با استفاده از جاروبرقی سطح بالش را تمیز کنید. در صورتی که روی کاور بالش لکه ایجاد شده، می توانید آن را جدا نموده و بشویید و سپس دوباره بالش را پر کنید.

نحوه شستن بالش پشم شیشه

شستن بالش پشم شیشه در لباسشویی به هیچ عنوان روش مناسبی نیست، زیرا این کار موجب گلوله شدن پشم شیشه در بالش و از دست رفتن بافت آن می گردد. برای شستن بالش پشم شیشه باید بالش را برای یک ربع در یک تشت آب سرد و اندازهی شوینده قرار دهید.

سپس بالش را از آب خارج نموده و فشار دهید. تشت را از آب تمیز پر کنید و بالش را چندین بار در آب غوطه ور کنید تا کف کاملاً از بالش خارج گردد. در نهایت بالش را بعد از آبکشی فشار دهید و در خشک کن یا در برابر نور خورشید خشک کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بالش ساده و طبی

سوالات متداول

چرا باید بالشت ها را بشوییم؟

پوست سر و بدن ما به طور مدام در حال ریزش سلول های مرده است و بقایای این سلول های مرده در رختخواب، روتختی و بالش های ما باقی می ماند. هر چند که بالش ها دارای روبالشی هستند، اما چربی، عرق و سلول های مرده به داخل بافت بالش نیز نفوذ می نماید که باید تمیز شوند تا ما دچار آلرژی و ضعف سیستم ایمنی بدن نشویم.

برترین روش شستشوی بالش پر چیست؟

برترین روش شستن بالش پر مرغ یا هر پر دیگری این است که آن را به صورت خشکشویی تمیز کنید و یا در صورت امکان در ماشین لباسشویی بشویید و سپس در خشک کن خشک کنید.

طرز شستن بالش پر با دست چگونه است؟

برای شستن بالش پر با دست باید پرهای داخل بالش را تخلیه کنید و داخل یک کیسه پارچه ای بریزید و در اندازهی آب و کف بشویید. سپس پرها را در مقابل آفتاب بگذارید تا کاملاً خشک شوند. درنهایت کاور روی بالش را نیز بشویید و پرها را داخل بالش بریزید.

منابع: sleepfoundation، wikihow، marthastewart

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 بهمن 1401 بروزرسانی: 23 بهمن 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2264

به "نحوه شستن انواع بالش با دست و ماشین لباسشویی و خشک کردن آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه شستن انواع بالش با دست و ماشین لباسشویی و خشک کردن آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید