نمکی: ماماها در کاهش مرگ و میر بچه ها و مادران نقش بسیار مهمی داشته اند

به گزارش لیتن، وزیر بهداشت با تبریک روز جهانی ماما، گفت: یکی از ارکان نظام سلامت در تمام سال ها ماما ها بودند که توانستند در کاهش مرگ و میر بچه ها، کاهش مرگ و میر مادران و عوارض ناشی از بارداری و زایمان، به شدت نقش آفرینی نمایند.

نمکی: ماماها در کاهش مرگ و میر بچه ها و مادران نقش بسیار مهمی داشته اند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، سعید نمکی وزیر بهداشت ضمن تبریک به ماما های شاغل در سیستم بهداشتی و درمانی کشور، گفت: ماما های این سرزمین حق بزرگی بر گردن نظام سلامت دارند، یکی از ارکان نظام سلامت در تمام سال های قبل و بعد از انقلاب، ماما ها بودند که توانستند در کاهش مرگ و میر بچه ها، کاهش مرگ و میر مادران و عوارض ناشی از بارداری و زایمان، به شدت نقش آفرینی نمایند.

وی اضافه نمود: در سال های قبل از انقلاب، بسیاری از زنان به دلیل عوارض ناشی از بارداری و زایمان از بین می رفتند و شاخص مرگ در اثر عوارض بارداری و زایمان، به ازای هر 100 هزار زایمان و تولد، آمار بسیار بالایی بود که خوشبختانه ماما ها و بهورزان عزیز سرزمین مان در خصوص مراقبت های قبل از زایمان، واکسیناسیون کزاز و عوامل بیماری زای دیگر در زنان باردار و بچه ها و همچنین مراقبت های حین و بعد از زایمان، نقش بسیار ارزنده ای ایفا کردند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: در سال های اخیر، علاوه بر خدمت رسانی ماما ها در مراکز زایمانی و مراکز جامع سلامت برای مراقبت های قبل، حین و بعد از زایمان، ماما ها نقش بسیار مؤثری در کاهش مرگ و میر گروه های آسیب پذیر در این کشور داشته اند.

وی گفت: کاری که ماما های عزیز در آموزش های قبل و بعد از زایمان زنان باردار و زنانی که فرزندآوری نموده اند، انجام داده اند، در سلامت دیگر گروه آسیب پذیر، یعنی بچه ها پس از زنان، تأثیر بسیار مهمی را در کاهش آمار مرگ و میر نوزادی و مرگ زیر یک سال به ازای هر هزار تولد زنده و همین طور مرگ و میر بچه ها زیر پنج سال داشته و به حق می توان گفت که در کنار سایر تیم بهداشت و درمان کشور، ماما ها یکی از نقش آفرینان اصلی در کاهش مرگ و میر در کشورمان و اصلاح شاخص های تندرستی بودند.

نمکی اعلام کرد: روز جهانی ماما را به همه ماما های عزیز تبریک عرض می کنم و امیدوارم که همیشه شاهد درخشش این عزیزان در کنار کادر بهداشت و درمان کشور در کمال تندرستی و شادابی باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1064

به "نمکی: ماماها در کاهش مرگ و میر بچه ها و مادران نقش بسیار مهمی داشته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمکی: ماماها در کاهش مرگ و میر بچه ها و مادران نقش بسیار مهمی داشته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید