نیکوپور درِ جعبه عکاسی را گشود

به گزارش لیتن، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، کتاب جعبه عکاسی با طراحی جلد ندا نادری و صفحه آرایی اطلس دهقانی به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به زیور طبع آراسته شد.

نیکوپور درِ جعبه عکاسی را گشود

در مقدمه کتاب در شرح مجموعه کتاب های نقش ماندگار شهرداری شیراز آمده است:

مجموعه کتاب های نقش ماندگار به منظور ایجاد بسترهای مناسب، با موضوع حمایت از شیرازپژوهان، اندیشمندان و نویسندگانی که دل در گرو شیراز دارند، به وسیله شهرداری شیراز فراوری می گردد. این مجموعه ارزش مند که در حوزه میراث معنوی، ادبیات، تاریخ و هنر شیراز تدوین و به حلیه طبع آراسته می گردد از افتخارات شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر در دوره پنجم است که محتوایی غنی و گران بها را در اختیار شهروندان شیرازی و هم وطنان گران قدر قرار می دهد. کتاب پیش رو حاصل ذوق سرشار و پژوهش عمیق یکی از مؤلفان گران قدر در نقش ماندگار است که نقش مؤثری در نیل به اهداف بلند این مجموعه ایفا خواهد نمود.

در این کتاب که نخستین تالیف نویسنده به شمار می رود، محمدحسین نیکوپور مجموعه مقالات، یادداشت ها، نقدها، جستارها، گفت وگوها و گزارش هایی که ظرف بیست سال فعالیت رسانه ای نگاشته است را گردآوری و ارایه نموده است.

او در نخستین کتاب خود افزون بر مقالات، نقدها، گزارش ها و یادداشت هایی که گردآورده است، مجموعه گفت وگوهایی نیز با عکاسان مطرح ایران به مخاطب ارایه نموده که از جمله می توان به فخرالدین فخرالدینی، عکاس پرتره نگار و امیر سبوکی، عکاس طبیعت و میراث فرهنگی اشاره نمود.

در پشت جلد کتاب یادشده می خوانیم:

در گردآوری این کتاب افزون بر اینکه شاهد عینی بودن از اهدافی است که نویسنده دنبال نموده بلکه خواسته ادای دینی نموده باشد به عکاسی شیراز که مهجور مانده است و با وجـود توانمندی های بسیار از جمله انجمن عکس آن که پیشینه ای بلند داشـته و در دوره ای درخشـان قرار داشته یا چهـره هایی که در عکاسی ایران خوش درخشـیدند، کمتـر مـورد تـوجـه قـرار گرفتـه اسـت. به قول دیوید بیت در کتاب مفاهیم عکاسی آن جا که می گوید هدف مستندسازی تبـدیل بیننده به یک شاهد عینی است. بیننده می تـواند با نگاه و با دیدگان خود در آنچه عکـاس دیده سهیم گردد؛ ادعایی که بر این باور پایدار است که آنچه می بینیم، همان چیزی است که عکاس پیش از آن دیده است نگارنده نیز افزون بر روزنامه نگاری کوشش کـرده شـاهد عینی بر رویدادهای پیرامون هنـر عکاسی باشـد. این کتاب حاصل دسـت کم 20 سال کار رسانه ای نگارنده است که حتی آن گاه که در کسوت عکاس خبری بود نخستین نوشته هایش پیرامون عکاسی است و همیشه خود را وام دار عکاسی خبـری می داند بنابراین هرگاه رویدادی در پیوند با عکس بوده آن را مـورد توجـه قـرار داد تا بـرای آینـدگان بمـاند.

محمدحسین نیکوپور، خبرنگار، تازه ترین کتاب خود را که چهارراه عکاسی نام دارد به یکی از ناشران تخصصی عکاسی سپرده و در مرحله ویراستاری واقع شده است. او در کتاب یادشده درنگی بر پیوند هنر مفهومی و عکاسی داشته است.

یادآور می گردد: کتاب جعبه عکاسی در 160 صفحه با شمارگان هزار نسخه از سوی انتشارات فرهنگستان ادب به بازار نشر آمد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1963

به "نیکوپور درِ جعبه عکاسی را گشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیکوپور درِ جعبه عکاسی را گشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید