پیش بینی اساتید از پساکرونای دانشگاه های ایران

به گزارش لیتن، خبرنگاران/همدان مسئله آموزش عالی در کشور یکی از موضوعاتی است که تحت تأثیر شدید کروناویروس نهاده شد چراکه علاوه بر موضوع حضور دانشجویان در دانشگاه، تجمع دانشجویان در خوابگاه ها، سلف های غذاخوری و سایر مکان های دانشگاه مسائلی بود که باعث تعطیلی دانشگاه ها در همان ابتدای شیوع کروناویروس در کشور شد.

پیش بینی اساتید از پساکرونای دانشگاه های ایران

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

بسیاری از دانشگاه ها از همان ابتدای تعطیلات، امر آموزش را به صورت غیرحضوری و مجازی دنبال کردند تا فرایند آموزش تعطیل نشود. دانشگاه ها برای این کار از برنامه های مختلفی مانند درس افزار، کانواس و ادوب کانکت استفاده کردند اما مسائل زیرساختی مانند نداشتن سرورهای قوی، اینترنت پرسرعت و گاهی عدم آگاهی از نحوه استفاده از این برنامه ها در بعضی مواقع امر آموزش را مختل کرد.

آموزش مجازی تأثیرات مثبت و منفی زیادی در فرایند آموزشی دانشگاه ها دارد و آموزش عالی را با چالش ها و فرصت های فراوانی روبرو می نماید به همین علت خبرنگاران در نشستی با حضور نمایندگان معاونت آموزشی دانشگاه های استان به آنالیز شرایط آموزش مجازی و حضوری در دانشگاه ها در دوران کرونا می پردازد.

اتفاقاتی که به نفع آموزش بود

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان در این نشست گفت: بیماری کرونا مسائلی برای کشور به وجود آورد اما واقعاً در آموزش عالی کشور یکسری اتفاقات افتاد که به نفع آموزش بود و باعث تسریع استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مسئله آموزش مجازی شد.

امید حمیدی افزود: طبق مصوبات قبلی وزارت علوم دانشگاه ها می توانستند حداکثر تا 10 درصد دروس خود را به صورت مجازی برگزار نمایند اما تا قبل از شیوع کروناویروس در اسفندماه سال گذشته دانشگاه صنعتی هیچ تجربه ای از آموزش مجازی نداشت و صددرصد کلاس های خود را به صورت حضوری برگزار می کرد چراکه دروس ارائه شده در این دانشگاه، مهندسی است و جنبه عملی دارد.

وی توضیح داد: در چهارم اسفندماه سال گذشته که دانشگاه ها تعطیل شدند، دانشگاه صنعتی در ابتدا با جستجو و آزمون و خطا به این نتیجه رسید که آموزش به صورتی باشد که اساتید فیلم های آموزشی تهیه نمایند و این فیلم ها در سایت دانشگاه توسط روابط عمومی دانشگاه بارگذاری شود که آن هم کار بسیار سختی بود و زحمات زیادی را برای بخش روابط عمومی دانشگاه و دانشجویان در جستجو و یافتن فیلم ها به وجود آورد.

بومی سازی درس افزار کانواس در همدان

حمیدی با بیان اینکه در سال قبل یک برنامه به نام درس افزار کانواس خریداری کردیم که در دانشگاه های کشورهای اروپایی از آن استفاده می نمایند، شرح داد: دانشجویان مستعد دانشگاه بوعلی و صنعتی همدان این برنامه را با زبان فارسی بومی سازی کردند تا دانشجویان دانشگاه های مختلف بتوانند از آن استفاده نمایند.

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان بیان نمود: در 22 فروردین ماه این درس افزار در دانشگاه صنعتی همدان بهره برداری شد و اساتید از این برنامه برای ارائه دروس، دریافت امتحان، ارائه تکلیف و دریافت پاسخ آن و درج اطلاعیه ها استفاده کردند.

وی اعلام نمود: این برنامه قابلیت های زیادی دارد و می تواند سوالات تصادفی در امتحانات به دانشجویان اختصاص دهد به صورتی که سوالات با هم متفاوت باشد، در این درس افزار می توان مدت زمان، تاریخ و ساعت امتحان را حتی از چند روز قبل تنظیم کرد تا حتی در صورت عدم حضور استاد امتحان برگزار شود. در کنار استفاده از درس افزار کانواس، برای تدریس آنلاین نیز از برنامه ادوب کانکت هم استفاده می کنیم.

حمیدی اظهار کرد: در این مدت شورای آموزشی به طور مرتب تقریباً هر هفته در دانشگاه برگزار می شد و از سند رهنمودهای 20گانه ابلاغی وزارت علوم در زمان شیوع کروناویروس استفاده کردیم و در جلسات شورای آموزشی قوانین جدیدی برای ترم پیش در جهت تسهیل امور دانشجویان وضع کردیم.

وی ادامه داد: مهمترین قوانینی که در این جلسه وضع کردیم این بود که درخواست حذف ترم و درس را بدون استثناء برای همه دانشجویان قبول می کردیم و چنانچه پس از حذف دروس تعداد واحدها به زیر حدنصاب رسید، آن ترم را برایشان در سنوات محاسبه نکردیم، دروس معرفی به استاد را از دو درس به چهار درس افزایش دادیم و در جلسه هیئت امناء برای تخفیف شهریه و بازگشت بخشی از شهریه دروس حذف شده تسهیلاتی درنظر گرفته شده است که به محض ابلاغ از سوی هیئت امناء به دانشگاه در زمینه شهریه دانشجویان اعمال خواهد شد همچنین در جهت ارائه تسهیلات به این دانشجویان مبلغ 70 درصد از پیش پرداخت شهریه ترم های پیش در این ترم اخذ شد.

چالش دروس عملی در آموزش مجازی

حمیدی با بیان اینکه دروس عملی در آموزش مجازی برای ما تبدیل به یک چالش شده بود، شرح داد: برای بعضی دروس احتیاج است دانشجو در آزمایشگاه کار کند بنابراین در جلسات شورای آموزشی مصوب کردیم ثبت نمرات دروس عملی تا انتها تابستان وقت داشته باشد تا شاید بتوانیم کلاس ها را برگزار کنیم که این امر با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا محقق نشد.

وی ادامه داد: از آنجایی که حدود 60 درصد از دانشجویان این دانشگاه غیربومی هستند و امکان اسکان آنها در خوابگاه وجود نداشت بنابراین شرایط برگزاری کلاس های حضوری فراهم نشد و سامانه درس افزار در این زمینه بسیار سودمند بود و از اساتید در آزمایشگاه ها حین انجام آزمایش ها و آماده سازی مطالب درسی فیلمبرداری شد که این فیلم ها به وسیله سامانه درس افزار در اختیار دانشجویان دروس مربوطه نهاده شد و ارزیابی دانشجویان براساس تحویل گزارش کار و بعضاً برگزاری امتحان انجام شد.

وی با بیان اینکه برای دروس تربیت بدنی نیز امتحانات به صورت چالش در منزل برگزار گردید و دانشجویان فیلم فعالیت های ورزشی خود را برای اساتید ارسال کردند، گفت: حتی برای برطرف اشکال دانشجویان نیز برنامه داشتیم و اساتیدی که به صورت آفلاین تدریس می کردند موظف بودند حداقل هر دو هفته یک جلسه برطرف اشکال آنلاین داشته باشند و گزارش آموزش های مجازی را حداقل هر 20 روز یکبار به اداره آموزش ارائه دهند.

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان تأکید کرد: در دانشگاه صنعتی همدان تمام دروس نیمسال قبل به اتمام رسیده و هیچ درس ناتمامی نداریم. ما آمادگی کامل برای تدریس آنلاین در ترم 991 را داریم چراکه اساتید و دانشجویان تجربه ترم گذشته و استفاده از برنامه های آموزش مجازی را دارند و برای ترم 991 همه دروسی که لازم بوده را ارائه کردیم و هیچ درسی نبوده که نتوانیم ارائه کنیم.

وی در رابطه با مسائل آموزش مجازی نیز توضیح داد: دانشجو در آموزش حضوری با دانشجویان دیگر می تواند ارتباط بگیرد، همفکری داشته باشند و جزوه، کتاب و نرم افزار با هم رد و بدل نمایند که در آموزش مجازی این شرایط کمتر مهیا است.

حمیدی شرح داد: دانشگاه ما در بحث شبکه، متخصصان خوبی دارد، بودجه زیادی را برای خرید سرورهای نسل جدید درنظر گرفتیم و زیرساخت ها را تقویت کردیم و در شورای فناوری اطلاعات دانشگاه تصمیمات مناسبی برای ارتقاء زیرساخت های آموزش مجازی در دانشگاه مصوب شد.

حُسن های آموزش مجازی

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان اعلام نمود: در کل آموزش مجازی هزینه خانواده ها مانند هزینه رفت و آمد، اسکان در خوابگاه و غذا را کم کرد و امنیت خاطر والدین را نسبت به مسائلی که کرونا می توانست در خوابگاه برای دانشجویان به وجود بیاورد، فراهم کرد.

حمیدی افزود: یکی از حُسن های آموزش مجازی این است که این امکان وجود دارد که فیلم های آموزشی چندین بار توسط دانشجو بازبینی شود و حتی اگر در آینده آموزش حضوری وجود داشته باشد بازهم می توان از این فیلم ها به عنوان ابزار یاری آموزشی استفاده کرد.

وی افزود: این شرایط حتی هزینه های برگزاری جلسات کلاسی آموزش حضوری را کاهش داده و دیگر احتیاجی نیست برای یک جلسه مبالغ زیادی برای رفت وآمد و اسکان هزینه شود بلکه با ادوب کانکت به راحتی این جلسات به صورت آنلاین برگزار می شود.

وی تبیین کرد: محتواهای آموزشی برای اساتید و دانشجویان در این زمینه ارائه شد تا درباره نحوه استفاده از این برنامه ها مطالبی در اختیار آنها قرار گیرد و در سایت دانشگاه ایمیل و شماره تماس کارشناسان آموزش، فناوری اطلاعات و روابط عمومی را قرار دادیم تا دانشجویان در صورت بروز مشکل در امر آموزش مجازی به مسئولان ذی ربط دسترسی داشته باشند همچنین راه ارتباطی با اساتید مانند ایمیل و آیدی شبکه های اجتماعی آنها را در سایت قرار دادیم تا دانشجویان بتوانند با اساتید در ارتباط باشند.

شرایط دانشگاه ها در دوران پساکرونا

مدیر امور آموزشی دانشگاه صنعتی همدان در رابطه با شرایط دانشگاه ها در دوران پساکرونا اعلام نمود: قطعاً در دانشگاه ما دروسی به صورت مجازی در کنار آموزش حضوری خواهیم داشت تا بتوانیم مسائل کمبود فضای آموزشی را حل کنیم. در واقع دانشگاه پساکرونا تغییرات زیادی خواهد داشت و به نظرم تأکید بر روی رعایت مسائل بهداشتی در دانشگاه ها و استفاده از امکان برگزاری کلاس ها به صورت مجازی و از راه دور بیشتر می شود.

وی در رابطه با برنامه های دانشگاه برای دانشجویان جدیدالورود شرح داد: قطعاً ثبت نام این دانشجویان به صورت اینترنتی خواهد بود و دوشنبه این هفته قرار است نخستین جلسه ستاد استقبال از دانشجویان برگزار شود و فعلاً به علت اینکه تاریخ ثبت نام این دانشجویان به صورت دقیق معین نیست، نمی توان درباره تاریخ دقیق ثبت نام دانشجویان جدیدالورود صحبتی کرد.

آثار منفی آموزش مجازی

مدیر امور آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان نیز با حضور در دفتر خبرنگاران گفت: حضور در محیط خوابگاه، ارتباط دانشجویان باهم و ارتباط دانشجویان با اساتید باعث اجتماعی تر شدن افراد می شد که آثار منفی این عدم تعامل را بعدها خواهیم دید.

میثم علیخانی با بیان اینکه مرکز جامع علمی کاربردی استان همدان مانند تمام دانشگاه هایی که زیرنظر وزارت علوم فعالیت می نمایند، تابع تمام مقرراتی است که از ستاد ملی و استانی مقابله با کروناویروس و وزارت علوم ابلاغ می شود، اظهار کرد: در ترم 982 از ابتدای شیوع کرونا خیلی سریع در ستاد مرکزی دانشگاه ما در تهران تصمیماتی را دریافتد و قرار شد با توجه به شرایط کشور از سامانه هایی که برای آموزش مجازی وجود دارد، در برای ادامه فرایند آموزش دانشحویان استفاده شود.

وی با بیان اینکه در مرکز جامع علمی کاربردی همدان، سامانه سمالایو را که متعلق به شرکت سما سامانه است، برای آموزش مجازی دانشجویان انتخاب کردیم، ادامه داد: اوایل هر کاری مسائلی وجود دارد و حتی اگر سامانه هم بدون مشکل باشد کاربران می توانند نقص آن سامانه باشند چراکه تا به امروز آموزش مجازی را در کشور بدین شکل نداشتیم و جامعه هدف ما خیلی با این شرایط آشنا نیست.

ما خیلی به آموزش مجازی عادت نداریم

علیخانی با بیان اینکه ما خیلی به آموزش مجازی عادت نداریم و دوست داریم سر کلاس باشیم، استاد تدریس کند و دانشجو به تدریس واکنش نشان دهند، تأکید کرد: جدای از تمام مسائلی که وجود داشت، ما دوست نداشتیم دانشجو آسیبی از این شرایط ببیند بنابراین تصمیماتی در شورا گرفتیم تا دانشجو بتواند حذف درس داشته باشد و شهریه آن درس را به دانشجویان بازگرداندیم.

وی با اشاره به اینکه ترم 982 به صورت کامل تمام شد و هیچ درسی از آن باقی نمانده است، شرح داد: ترم 982 نسبت به سال های قبل طولانی تر شد چراکه علاقه ستاد ملی کرونا و وزارت علوم این بود که امتحانات در تابستان برگزار شود و این هم برگرفته از آن مسئله بود که فکر می کردند اگر هوا گرم شود شرایط کرونا بهتر می شود بنابراین امتحانات در مردادماه برگزار گردید.

مدیر امور آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان ادامه داد: امتحانات به صورت مجازی برگزار گردید اما برگزاری امتحان دروسی مانند طراحی دوخت که احتیاج به ارائه یک پروژه داشت، به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام شد.

وی توضیح داد: دانشگاه های دیگر شاید به سبب کمبود زمان، ترم تابستان نداشتند اما ما دانشجویانی داشتیم که ترم آخر بودند و با دو یا سه درس فارغ التحصیل می شدند و اگر برای ترم 991 می ماندند گرفتاری و مسائل دیگری مانند نظام وظیفه برای آنها پیش می آمد بنابراین از ابتدای شهریورماه ترم تابستان را صرفاً برای افرادی که فارغ التحصیل می شدند برگزار کردیم که این مسئله خیلی به دانشجویان یاری کرد.

فرهنگ آموزش مجازی هنوز جا نیفتاده

علیخانی در رابطه با چالش های آموزش مجازی بیان کرد: فرهنگ آموزش مجازی هنوز برای ما جا نیفتاده و ممکن است مسائلی در ارزیابی دانشحویان پیش بیاید و ارزیابی به خوبی انجام نشود.

وی ادامه داد: یکی از چالش هایی که وجود داشت و همچنان ادامه دارد بحث زیرساخت هاست، دانشجویان با مسئله کُندی اینترنت روبرو هستند که باعث می شود کیفیت آموزش پایین بیاید و حتی بعضی موارد به ما توصیه می شود به علت مسائلی که در پهنای باند اینترنت وجود دارد از وبکم استفاده نکنیم.

مدیر امور آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان توضیح داد: حضور در محیط خوابگاه، ارتباط دانشجویان باهم و ارتباط دانشجویان با اساتید باعث اجتماعی تر شدن افراد می شد که آثار منفی این عدم تعامل را بعدها خواهیم دید همچنین عدم آگاهی و عدم آموزش صحیح استفاده از لوازم آموزش مجازی به جامعه هدف نیز از مسائل این نوع تدریس است.

وی اعلام نمود: یکی از محسنات آموزش مجازی این است که به تناسب ماهیت خود احتیاج به حضور در جای معینی ندارد و فرد در هر مکانی می تواند آموزش ببیند و حتی در ساعات دیگر هم مجدداً از محتوای بارگذاری شده بازدید کند.

علیخانی با بیان اینکه نمی توانیم آموزش حضوری را با آموزش مجازی مقایسه کنیم، اظهار کرد: این مقایسه باید به صورت درس به درس اتفاق بیفتد؛ به عنوان مثال آموزش مجازی برای دروس معارف اسلامی ممکن است 90 درصد پیروز باشد در حالیکه برای درس دیگر ممکن است پیروز نباشد در واقع آموزش مجازی و حضوری در کنار هم می توانند پیروز باشند.

اساتید شکل ارزیابی دانشجویان را تغییر دهند

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اساتید باید شکل ارزیابی دانشجویان را عوض نمایند و فعالیت هایی که از دانشجو می خواهند متنوع تر شود تا مسائل ارزیابی حل شود، گفت: دانشگاه علمی کاربردی اجازه دارد آزمون انتها ترم 15 درصد دروس را به صورت متمرکز برگزار کند، یعنی منبع درس معین است و آزمون به صورت متمرکز برگزار می شود و فکر می کنم این اتفاق در دوران پساکرونا بیفتد و آموزش تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی باشد.

علیخانی ادامه داد: طبق مصوبه وزارت علوم دانشگاه ها می توانند دروس عملی و کارگاهی و بخش عملی دروس کارگاهی و تئوری را با رعایت پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی به صورت حضوری برگزار نمایند بنابراین با توجه به اینکه ما دانشجوی غیربومی نداریم کوشش می کنیم آموزش حضوری و مجازی مکمل هم باشند تا حداقل بتوانیم کلاس های برطرف اشکال را به صورت حضوری برگزار کنیم.

مدیر امور آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی همدان در انتها بیان نمود: برای دانشجویان جدیدالورود دانشگاه نیز در حال اجرا مکاتباتی با ستاد استانی مقابله با کروناویروس هستیم تا بتوانیم حداقل چند هفته کلاس ها را به صورت حضوری برگزار کنیم.

مسائلی که از عهده دانشگاه ها خارج است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا نیز در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه بسیاری از مسائلی که در آموزش مجازی وجود دارد، از عهده دانشگاه ها خارج است و باید در سطح کلان حل شود، اظهار کرد: از تاریخ هفتم اسفندماه سال گذشته آموزش مجازی را در دانشگاه بوعلی سینا آغاز کردیم اما در ابتدا برنامه ریزی ها به گونه ای بود که به آموزش مجازی فقط به عنوان یک برنامه یاریی نگاه می کردیم.

دکتر حسن ساری خانی با بیان اینکه پس از ماندگاری کرونا در کشور به این نتیجه رسیدیم که آموزش حضوری نخواهیم داشت و بعد از عید استراتژی خود را تغییر دادیم، ادامه داد: البته آموزش مجازی شامل دروس عملی نشد و کلاس ها و امتحانات عملی را در شهریورماه به صورت حضوری برگزار کردیم.

وی اعلام نمود: ترم 982 در دانشگاه بوعلی سینا برای دانشجویان مقطع کارشناسی به صورت کامل تمام و نمرات دانشجویان ثبت شده اما امتحانات دروس عملی مقاطع ارشد و دکتری هنوز به صورت کامل برگزار نشده است.

ساری خانی در رابطه با زیرساخت های استفاده شده برای آموزش مجازی در این دانشگاه ، شرح داد: ترم گذشته غالباً از درس افزار استفاده کردیم که یک برنامه برای آموزش آفلاین بود و از نیمه اردیبهشت ماه نیز به صورت محدود بعضی کلاس ها را در ادوب کانکت به صورت آنلاین برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل و چالش های آموزش مجازی فقط بعضی موارد وجود دارد که دست دانشگاه است و باقی موارد مسائلی است که در سطح کلان کشور وجود دارد، گفت: یکی از موارد مهم در آموزش مجازی بحث عدالت آموزشی است، وقتی کلاس حضوری است همه سرکلاس حضور دارند و از یک شرایط استفاده می نمایند اما در آموزش مجازی نخستین مسئله این است که آیا همه دانشجویان به اینترنت و لپ تاپ به صورت یکسان دسترسی دارند یا خیر؟ این یکی از مسائلی است که برطرف آن واقعاً از دست دانشگاه خارج است و باید در سطح کلان آنالیز شود.

نبود قوانین و مقررات در رابطه با آموزش مجازی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: مسئله بعدی که باید به صورت کلان مرتفع شود، ضعف قوانین و مقررات آموزشی است. ما اصلاً در رابطه با آموزش مجازی قوانین، مقررات و استانداردهایی نداشتیم اما در این مدت یکسری قوانین و مقررات در وزارت علوم نگارش شده که هنوز تکمیل نیست اما بخش زیادی از ضعف ها را جبران نموده است.

وی توضیح داد: هزینه بالای دسترسی دانشجویان به اینترنت و مسائلی که در قطعی اینترنت وجود دارد، دست دانشگاه نیست، از طرفی در بعد فرهنگی نیز مسائلی داریم، خیلی از خانواده ها آموزش مجازی را به رسمیت نمی شناسند و بسیاری از کاربران دیدگاه قابل قبولی نسبت به آموزش های آفلاین ندارند.

ساری خانی افزود: یکی دیگر از مسائل این است که وزارت علوم قبل از اینکه نامه ای برای ما بفرستد آغاز به مصاحبه در رابطه با آن مسئله در رسانه ها می نماید و بعداً که ابلاغیه ای برای ما می آید می بینیم اخبار منتشر شده با نامه ابلاغی به ما متفاوت بوده و این مسئله برای ما مسائل و چالش هایی ایجاد می نماید.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا در رابطه با مدل دانشگاه ها در دوران پساکرونا، تبیین کرد: پاسخگویی به این مسئله خیلی سخت است، بارها خودم به این موضوع فکر نموده ام، ما در ابتدا باید ببینیم که آیا مردم به فرهنگ دوران ماقبل کرونا بازمی گردند؟ اگر قرار باشد به روال سابق برگردند این رویه با چه سرعتی انجام می شود؟ یک مسئله کلی که وجود دارد این است که آموزش های خیلی خوبی در مدت زمان شیوع کرونا در جامعه رخ داد، مردم و مدیران نیز تجارب خوبی به دست آوردند.

وی با بیان اینکه طبق اختیاراتی که از قبل وزارت علوم به دانشگاه ها داده ما می توانیم حداقل 10 درصد دروس را به صورت مجازی پوشش دهیم، اظهار کرد: آموزش مجازی در دانشگاه بوعلی سینا از سال 96 آغاز شد و بعضی کلاس ها را در سه ترم به صورت مجازی برگزار کردیم اما این کار برای ما پیروزیت آمیز نبود. نکته ای که وجود داشت این بود که درس عمومی زبان فارسی و دروس گروه معارف نباید به صورت مجازی ارائه می شد.

ادامه آموزش مجازی در دوران پساکرونا

ساری خانی اعلام نمود: اکنون با آشنایی اجرا شده از آموزش مجازی میان اساتید و دانشجویان و با فرهنگسازی و تغییر قوانین و مقررات قطعاً دانشگاه ها می توانند برای دوران پساکرونا از این رویه آموزشی استفاده نمایند و ما هم برنامه استفاده از آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری در دوران پساکرونا را برای دانشگاه بوعلی سینا خواهیم داشت.

وی در رابطه با ترم 991 در دانشگاه بوعلی سینا شرح داد: برای ترم 991 سه نسخه از سامانه درس افزار را برای آموزش آفلاین راه اندازی کردیم و از سامانه ادوب کانکت نیز برای آموزش آنلاین استفاده می کنیم همچنین برای برگزاری امتحانات هم از سامانه فرادید استفاده خواهیم کرد بنابراین دانشگاه تا جایی که توانسته تمام کوششش را نموده تا مسائل را حل نماید و به اساتید تأکید شده حداقل 40 درصد از امر آموزش را به صورت آنلاین پوشش دهند.

ساری خانی در انتها اعلام نمود: یکی از چالش های بزرگی که ما در این ترم خواهیم داشت این است که دانشجویان ورودی در اواخر مهرماه به ما معرفی می شوند در حالیکه ترم 991 در دانشگاه بوعلی از 29 شهریورماه آغاز شده و ما باید انتها ترم این دانشجویان را همزمان اعلام کنیم که مسئله سختی است.

رقابت مؤسسات آموزش عالی با آموزش مجازی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز در نشست خبرنگاران، با بیان اینکه آموزش مجازی می تواند زمینه رقابت مؤسسات آموزش عالی را فراهم کند، اظهار کرد: در ترم گذشته کل دانشگاه های آزاد کشور به صورت متمرکز از نرم افزار ویژه دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی در قالب LMS استفاده می کردند و برای ترم 991 نیز همان نرم افزار را به لحاظ سرعت و کیفیت ارتقاء دادند و قرار است با نام وادانا مورد استفاده قرار بگیرد. این سامانه به صورت آنلاین است و استاد و دانشجو می توانند به صورت تصویری و متنی باهم ارتباط داشته باشند و اساتید می توانند فایل های آموزشی خود را در این سامانه آپلود نمایند.

دکتر مهدی مجلسی اعلام نمود: تمام امتحانات ترم 982 در دانشگاه آزاد همدان برگزار گردیده و امتحانات عملی را نیز به صورت حضوری در قالب گروه های کوچک برگزار کردیم. دانشجویان غیربومی هم با هماهنگی آموزش واحد مبدأ و مقصد در دانشگاه آزاد شهر خود امتحان دادند.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود در کشور و شیوع کروناویروس همه مؤسسات آموزشی و دانشگاه ها به نوعی درگیر آموزش غیرحضوری شدند و این می تواند فرصت خوبی برای رقابت مؤسسات آموزش عالی با یکدیگر شود و این رقابت باعث بهبود خدمات دانشگاه ها خواهد شد.

مجلسی با بیان اینکه یکی از برنامه های دانشگاه های تراز اول جهان این است که آموزش غیرحضوری را جدی دریافتد، شرح داد: ما اکنون در یک عمل صورت گرفته نهاده شدیم و ناخواسته وارد امر آموزش مجازی شدیم، آموزش مجازی می تواند بعد آموزشی ما را افزایش دهد.

وی ادامه داد: در آموزش مجازی ما می توانیم دانشجویانی از سایر کشورها داشته باشیم بدون اینکه لزومی مبنی بر حضور دانشجویان در دانشگاه باشد که این امر خیلی می تواند به ما یاری کند.

آموزش دیگر به روال سابق برنمی شود

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان نیز به خبرنگار خبرنگاران گفت: تاریخ معاصر جهان در این قسمت به قبل کرونا و بعد کرونا تقسیم می شود، خیلی چیزها دیگر به روال سابق بازنمی شود که یکی از این مسائل، آموزش است،

دکتر فرهاد فراهانی با بیان اینکه یکی از ویژگی های وزارت بهداشت این است که ما از سال 93 زمانی که دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارتخانه بود، دانشگاه علوم پزشکی مجازی داشتیم، توضیح داد: در گذشته آموزش مجازی در دانشگاه های علوم پزشکی به این قدرت نبود و این دانشگاه وظیفه پشتیبانی از آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی را به عهده داشت به طوریکه ما از سال 96 مرکز آموزش مجازی را راه اندازی کردیم و پس از شیوع کرونا برنامه ریزی های مفصلی در دانشگاه علوم پزشکی برای این امر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا در همه جای جهان جهشی در آموزش های مجازی رخ داد، شرح داد: ما قبل از شیوع کرونا در ترم دوم سال 98، در سامانه نوید که مربوط به آموزش مجازی وزارت بهداشت است، فقط 50 محتوا بارگذاری نموده بودیم اما طبق آخرین آمار از زمان شیوع کرونا تا به امروز 11 هزار محتوا در این سامانه بارگذاری شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تأکید کرد: در راستای توسعه آموزش مجازی باید فرهنگسازی های لازم انجام گیرد و بسترهای مورد احتیاج فراهم شود و سامانه ها با توجه به احتیاج توسعه پیدا نمایند.

ارائه خدمات آموزشی در مرکز آموزش دانشگاه علوم پزشکی

وی با بیان اینکه مرکز آموزش دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا را با یک بودجه کمتر از شش میلیارد تومان توسعه دادیم، تشریح کرد: بخش اول این مرکز را راه اندازی کردیم و در حال حاضر 350 کامپیوتر برای ارائه خدمت آموزشی و برگزاری آزمون داریم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اعلام نمود: از اردیبهشت ماه برگزاری آزمون مجازی را آغاز کردیم و برای ترم جدید از تابستان برنامه ریزی های لازم را انجام دادیم و دانشجویان، در گروه بندی های معین مشغول به تحصیل هستند در واقع آموزش مجازی صددرصد دروس تئوری و بخشی از دروس عملی ما را پوشش داده اما کارآموزی و کارورزی ها باید به صورت حضوری برگزار شود.

وی در رابطه با مسائل آموزش مجازی بیان کرد: سردرگمی های ایجاد شده، عدم ارتباط دانشجو، استاد و محیط آموزشی با یکدیگر و مسائلی که در زیرساخت ها وجود دارد، از اساسی ترین چالش های آموزش مجازی برای دانشگاه ها بود.

بحران پیش آمده را کنترل کردیم

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا اعلام نمود: خوشبختانه هیچ چالشی از دانشگاه ما خارج نشد و توانستیم بحران پیش آمده را کنترل کنیم، در مدیریت بحران این مسئله که بحران تشدید نشود، خیلی مهم است.

فراهانی در انتها اظهار کرد: قطعاً آموزش های مجازی به روال سنتی قبل بازنمی گردند اما حضور در فضای آموزش و تعامل انسان ها با هم اعم از استاد و دانشحو و بیمار خیلی سازنده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1290

به "پیش بینی اساتید از پساکرونای دانشگاه های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی اساتید از پساکرونای دانشگاه های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید