کسب و کار خود را از امروز شروع کنید!
به گزارش لیتن، فرانچایز به عنوان یکی از راه های آغاز کسب وکار و همچنین ورود به بازارهای خارجی می باشد. در یک قرارداد فرانچایز، امتیاز دهنده (Franchisor) به امتیاز گیرنده (Franchisee) حق استفاده از یک اختراع یا نوآوری (Patent)، نشان تجاری، فرمول محصول، نام شرکت یا هر چیز دیگر را واگذار می کند. علاوه بر امتیاز دهنده، کمک های عملیاتی و مدیریتی (نظیر مواد خام، تجهیزات، آموزش و منابع مالی) را نیز در اختیار امتیاز گیرنده قرار می دهد. از طرفی امتیازدهنده مبلغی معین و یا درصدی از فروش را به عنوان کپی رایت دریافت می کند. فرانچایزینگ به عنوان شیوه ای برای توسعه فعالیت های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
این شیوه از بازاریابی اجازه استفاده از دانش فنی، روش های عملیاتی، برند یا حقوق انحصاری را در اختیار شرکت دیگری قرار می دهد. از دهه 1940 نوع جدیدی از فرانچایزینگ به نام فرانچایزینگ تجاری به وجود آمد. فرانچایزینگ تجاری که ابتدا در امریکا ایجاد شد، دربرگیرنده ارتباط مداوم بین امتیاز دهنده و امتیاز گیردنده بود، که نه تنها شامل تبادل محصول، خدمت و نشان تجاری می شد، بلکه تمام جوانب تجارت و … برنامه استراتژی بازاریابی، کتابچه راهنمای عملیاتی و استانداردها، کنترل، کیفیت و تداوم در ارتباط متقابل را در بر می گرفت. در این مقاله به تشریح مفهوم فرانچایزنیگ پرداخته شده است.
تاریخچه اعطای حق انتشار
هیچ کشوری مانند آمریکا در تعریف مباحث نوین کسب وکار، انجام نوآوری ها و توسعه دانش مدیریت موثر نبوده و نیست. یکی از بهترین نوآوری های تجارت، فرانچایز (Franchise) است. فرانچایز را نخستین بار فردی به نام سینگر (Singer) در سال 1850 ارائه داده است. سینگر همانی است که بسیاری از ایرانیان با چرخ های خیاطی آن آشنایی دارند. اما مهم تر از محصولات او و شرکت اش مفهومی اساسی است که در سال 1850 به دنیا آمده است. برای آن که روشن تر ببینیم سال 1850 یعنی چند سال قبل، یادآوری می کنم که شهر های لس آنجلس و سان فرانسیسکو در این سال به وجود آمده اند و حتی استان کالیفرنیا در این سال شناسایی شده است.
تازه پنج سال پس از این بود که آبشار نیاگارا کشف شد؛ 9 سال بعد نخستین چاه نفت دنیا در پنسیلوانیا حفر شد. در 1850 در ایران هنوز دارالفنون راه نیفتاده بود. با این وجود همه گیر شدن فرانچایز در دهه های 50 و 60 قرن بیستم میلادی با ظهور غول هایی نظیر Dunkin Donuts، McDonalds، Burger King، Lee Myles، Midas، 7-Eleven، Dunhill Personnel، Baskin-Robbins، Kentucky Fried Chicken و ... رخ داد.
تعریف فرانچایزینگ
اما فرانچایز چیست که این قدر مهم است؟ این واژه در تجارت به معنای حق انحصاری ترجمه شده است. وزارت بازرگانی آمریکا فرانچایز را این گونه تعریف کرده است: فرانچایز راهی برای انجام کسب وکار است که در آن فرانچایز گیرنده این حق را بدست آورده است که برای ارائه کالا یا خدمات و توزیع محصولات، تحت مدل بازاریابی فرانچایزدهنده عمل نماید. فرانچایز دهنده به فرانچایز گیرنده حق استفاده از علامت تجاری، نام و تبلیغات خود را می دهد.
تعریفی که در جوامع مختلف برای فرانچایز عنوان شده و از مقبولیت فراوان برخوردار است. فرانچایزینگ استفاده از فلسفه کسب وکار فرد دیگری است به این معنا که فرانچایز دهنده امتیاز توزیع و ارائه محصولات یا خدمات و علامت تجاری خود را برای مدتی مشخص در ازای دریافت حق انتشار و درصدی از درآمد ناخالص به فرانچایز گیرنده ارائه می دهد.
کاربردهای فرانچایزینگ
بسیاری از محصولاتی که ما مصرف می کنیم یا خدماتی که دریافت می داریم از جانب فرانچایز ها ارائه می شوند. مک دونالد و استارباکس به عنوان معروف ترین فرانچایز دنیا را همه ما می شناسیم. مک دونالد مدل تجاری، علامت تجاری، مواد اولیه، آموزش های لازم، تبلیغات و تجهیزات خود را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. توجه کنید که کسب وکار شرکت مک دونالد فروش همبرگر نیست بلکه مک دونالد شعب خود را می فروشد. این رابطه بین مک دونالد به عنوان فرانچایز دهنده و صاحب یک شعبه مک دونالد به عنوان فرانچایز گیرنده را فرانچایز می گویند. برای بسیاری از افرادی که مایل به سرمایه گذاری هستند ولی از تجربه یا تخصص کافی برخوردار نیستند استفاده از فرانچایزینگ بهترین فرصت است.
فرانچایزینگ مدلی امتحان شده از در مدیریت ریسک کسب وکار است و به همین دلیل ریسک کمی دارد. اگر شما می خواهید یک رستوران راه اندازی کنید ولی مطمئین نیستید که غذای شما را مردم می خرند یا نه می توانید یک فرانچایز غذایی بخرید. به این ترتیب ریسک حداقل می شود و البته شما با ریسک کمتر به احتمال زیاد سود کمتری هم به دست می آورید. چرا که بخشی از درآمد خود را با فرانچایز دهنده تقسیم می کنید. جالب است بدانید که در حال حاضر حدود 17 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا در کسب وکار های فرانچایز به وجود می آید. تنوع فرانچایز را نباید به چند شرکت شناخته شده نظیر مک دونالد محدود کرد. در آمریکا در 65 رشته مختلف تجاری فرانچایز ایجاد شده است از رستوران تا آرایشگاه حیوانات و از آژانس مسافرتی تا موسسه کفن و دفن.
فرانچایزینگ در ایران
ایران در زمینه فرانچایز بومی نیز بسیار نوپا است و به جز دو یا سه شرکت اثری از ایجاد فرانچایز های ایرانی به چشم نمی آید. در دانشکده های بازرگانی و اقتصاد هم اثری از آموزش و ترویج این پدیده نیست و خلاصه آن که پدیده ای که می تواند اشتغال فراوان ایجاد کند و از سرمایه های کوچک، حرکتی بزرگ را برای توسعه مالی کشور به راه اندازد.
رستوران های زنجیره ای پیتزا سیب 360 با سیستم تبلیغاتی متمرکز، تخفیفات مناسب و خدمات ویژه متعدد و فعالیت در صنعتی کم ریسک و با درآمد تضمین شده جزء رستوران های زنجیره ای پیروز در ایران محسوب می شود.
اگر در پی کسب پیروزت در حوزه فست فود هستید................. همین حالا کلیک کنید.
منبع: همگردی