گونه های جانوری کمیاب ایرانی

به گزارش لیتن، از گذشته تا امروز، بشر همواره در حال لطمه زدن و نابود کردن طبیعت بوده است و متاسفانه هیچ گاه نتوانسته مانند دیگر جانداران سود و منفعتی برای طبیعت داشته باشد. در این مطلب، قصد داریم تا به معرفی گونه های جانوری نادر ایرانی بپردازیم و از ضرورت و لزوم وجود آن ها به لحاظ سود و منفعتی که برای اکوسیستم دارند، بگوییم. در ادامه با مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید.

گونه های جانوری کمیاب ایرانی

پلنگ ایرانی

یکی دیگر از گونه های حیواناتی که در کشور ما در حال انقراض است پلنگ ایرانی است. زیستگاه اصلی این حیوان در استان ایلام است. متاسفانه این حیوان سال ها پیش دیده شده و دیگر نشانی از پلنگ ایرانی دیده نشده است. مهمترین عامل نادر شدن این حیوان مانند همواره انسان ها بوده زیرا انسان ها به محض دیدن این حیوان فورا این حیوان را شکار و یا محل زیست پلنگ ایرانی را نابود می کنند. غذای این حیوان بزهای کوهی است.

بز کوهی پیرنئن

بز کوهی پیرنئن یکی دیگر از گونه حیوانات زیبایی است که همواره از طریق انسان ها در کشور ما شکار می شود. این گونه بز کوهی در کشور ما بسیار کمیاب شده است و به دلیل گوشت لذیذ این حیوان، از طریق شکارچیان شکار می شود. این حیوان تنها در کوه های ایران زندگی می کند، اما تنها دلیل کمیاب شدن این حیوان شکارچیان نیستند، بلکه انسان ها همواره در کوه ها در حال راه سازی و انفجار معادن هستند که باعث شده اند این حیوان زیستگاه محدودی داشته باشد. غذای این حیوان، گیاهان و ریشه ی درختان است.

کبک ایرانی

کبک جزو پرندگان در حال انقراض ایران است که مانند دیگر حیوانات در حال انقراض، از طریق انسان ها برای خوردن گوشت شان شکار می شوند. این پرنده هیچ گاه کوچ نمی کند و همواره در کوه ها و دشت های باز ساکن است. محل زیست این حیوان، همواره از طریق کشاورزان و مزرعه داران در حال نابودی است. غذای این حیوان دانه های گیاهی است.

گوزن زرد ایرانی

گوزن زرد ایرانی از دیگر حیوانات در حال انقراض است. محل زندگی این حیوان در کوه پایه های ایران است که از طریق انسان ها در حال نابودی است و اگر تلاشی برای جلوگیری از انقراض این حیوان انجام نشود مطمئنا این حیوان هم به زودی منقرض می شود. همواره زیستگاه این حیوان از طریق زباله های صنعتی و زباله های شهری نابود می شود. این حیوان هم به ناچار برای بقا دست به خوردن زباله ها می زند و متاسفانه تنها زباله ها نیستند که باعث شده اند گوزن زرد کمیاب شود بلکه همواره از طریق شکارچیان شکار می شوند. گوزن ها برای زندگی کردن به محدوده وسیع نیاز دارند تا بتوانند به راحتی بچرند و تولیدمثل کنند. گوزن ها به دلیل ترس زیادی که از انسان ها دارند به محض دیدن انسان پا به فرار می گذارند. بنابراین هیچ گاه نباید انسان ها برای دیدن این حیوان وارد زیستگاه این حیوان شوند.

برای خرید بلیت هواپیما به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

منبع: مجله دور و نزدیک
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1818

به "گونه های جانوری کمیاب ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گونه های جانوری کمیاب ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید