گیت هاب اصطلاحات مستر و اسلیو را حذف می نماید

به گزارش لیتن، مدیرعامل گیت هاب اخیرا اعلام نموده که این شرکت بدنبال جایگزینی اصطلاح مستر با کلمات خنثی مانند اصلی است تا از هرگونه ارجاع به برده داری جلوگیری کند.

گیت هاب اصطلاحات مستر و اسلیو را حذف می نماید

این پرتال میزبان کد یکی از جدیدترین شرکت های فناوری و پروژه های متن باز است که با حذف عبارت هایی که می تواند به عنوان یک توهین در میان توسعه دهندگان سیاه پوست تلقی گردد، حمایت خود را از آن ها نشان دهد. گیت هاب میخواهد مستر را با کلمات دیگری مانند اصلی/پیش فرض/اولیه و اسلیو را با کلمه ای مانند ثانویه جایگزین کند.

علاوه بر کلمات مستر و اسلیو (به معنی ارباب و برده)، گیت هاب میخواهد بجای بلک لیست و وایت لیست به ترتیب از عبارت های لیست مجاز و لیست انکار/محروم استفاده کند. در میان فعالان این نگرانی وجود دارد که استفاده از چنین اصطلاحاتی، باعث تداوم تفکر نژادپرستانه گردد. اساتید و فعالان دانشگاهی در ژورنالی در سال 2018 نوشته بودند:

چنین اصطلاحاتی نه تنها نشانگر فرهنگ نژادپرستانه است، بلکه آن را تقویت می نماید و قانونی و جاودانه نشان می دهد.

با مرگ جورج فلوید و آغاز اعتراضات زندگی سیاه پوستان مهم است در سراسر ایالات متحده آمریکا، جامعه فناوری کوشش برای حذف کلمات نامناسب از سورس کد، برنامه های نرم افزاری و سرویس های آنلاین را آغاز کرد.

سیستم عامل اندروید، زبان برنامه نویسی گو، کتابخانه PHPUnit و ابزار دانلود فایل Curl اعلام نموده اند که قصد دارند کلمات وایت لیست و بلک لیست را با عبارت های خنثی جایگزین نمایند. پلتفرم مدیریت فایل OpenZFS نیز کلمات مستر/اسلیو را با عبارت های دیگر جایگزین نموده است.

گابریل ساپو، مهندس نرم افزار در لینکدین نیز در توییتر اعلام نموده که در حال کوشش برای ثبت درخواستی جهت بروزرسانی و حذف بسیاری از عبارت های نژادپرستانه در کتابخانه های داخلی مایکروسافت است. بسیاری از پروژه ها، سورس کد خود را توسط نرم افزار گیت یا پورتال آنلاین گیت هاب مدیریت می نمایند.

گیت و گیت هاب به صورت پیش فرض از کلمه اسلیو در مخزن سورس کد استفاده می نمایند. توسعه دهندگان از نسخه مستر یک انشعاب برای خلق نسخه های ثانویه می گیرند، کد خود را به این نسخه پیش فرض اضافه می نمایند و سپس تغییرات را دوباره درون مستر ادغام می نمایند. در حال حاضر بسیاری از پروژه های متن باز در حال تغییر نام مخزن پیش فرض گیت خود از مستر به کلمات دیگری مانند اصلی، پیش فرض، اولیه یا ریشه هستند.

بسیاری از نرم افزارها مانند OpenSSL، برنامه اتوماسیون Ansible، پاورشل مایکروسافت، کتابخانه جاوا اسکریپت P5.js بدنبال تغییر نام پیش فرض مخزن سورس کد خود هستند تا با حذف کلمات نژادپرستانه به نوعی حمایت خود از جنبش زندگی سیاه پوستان مهم است را نشان دهند.

در حالی که گیت هنوز رسما اعلام ننموده مستر را با کلمه دیگری جایگزین می نماید، گیت هاب تصمیم به انجام چنین کاری گرفته است. روز آدینه یکی از توسعه دهندگان کروم به نام Una Kravets در توییتر خاطرنشان کرد که پروژه کروم نیز تغییر کلمه مستر به اصلی را مدنظر دارد. این مهندس از گیت هاب درخواسته کرد که گوگل را همراهی کند که مدیرعامل این کمپانی، از چنین اقدامی اطلاع داد.

گیت هاب با این اقدام خود میخواهد کلمات نژادپرستانه را از میلیون ها پروژه حذف کند و به چنین اقدامی مآغازیت ببخشد. بد نیست بدانید این اولین باری نیست که شرکت ها بدنبال حذف کلمات نژادپرستانه هستند چرا که در سال 2014 سیستم مدیریت محتوای دروپال تصمیم به جایگزینی کلمات master/slave با primary/replica گرفت.

این اقدام دروپال توسط زبان برنامه نویسی پایتون، کرومیوم، کامپایلر Roslyn .NET مایکروسافت، PostgreSQL و دیتابیس سیستم های ردیت دنبال شد. با وجود این کوشش ها، در سال های اخیر کلمات نژادپرستانه از دنیای برنامه نویسی و فناوری حذف نشده اند.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1142

به "گیت هاب اصطلاحات مستر و اسلیو را حذف می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیت هاب اصطلاحات مستر و اسلیو را حذف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید