شروع تدریجی آزادی زندانیان طالبان پس از توقف مذاکره با دولت افغانستان

به گزارش لیتن، دولت افغانستان در حالی روزانه آزادی 100 زندانی طالبان را شروع نموده است که هیئت 3 نفری این گروه در کابل با توقف هرگونه گفت وگو، به قطر فراخوانده شده است.

شروع تدریجی آزادی زندانیان طالبان پس از توقف مذاکره با دولت افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، شورای امنیت ملی افغانستان در حالی از آزادی 100 زندانی طالبان در روز گذشته اطلاع داد که امروز نیز قرار است 100 زندانی دیگر این گروه آزاد شوند و به احتمال بسیار این فرایند آزادی تدریجی ادامه خواهد یافت.

صدیق صدیقی سخنگوی اشرف غنی چند هفته قبل گفته بود: افرادی که با استفاده از دستور ریاست جمهوری آزاد می شوند مکلف به ارائه تعهد کتبی مبنی بر عدم بازگشت به صفوف جنگ هستند و آزادی این زندانیان پس از تکمیل فرایند بیومتریک آن ها صورت می گیرد.

وی گفته بود که آزادی 1500 نفر از زندانیان طالبان شروع می گردد و روزانه 100 نفر از آنها با توجه به سن، شرایط سلامتی و مدت زمان حبس به جامانده آزاد خواهند شد.

از سوی دیگر، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در گفت وگو با الجزیره با طرح اشرف غنی برای آزادی تدریجی زندانیان طالبان مخالفت نموده بود.

طالبان همیشه دولت افغانستان را به بهانه تراشی و به تعویق انداختن فرایند آزادی زندانیان متهم می نماید.

متین بیگ رئیس اداره ارگان های محلی افغانستان می گوید که طالبان بر آزادی 15 فرمانده ارشد نظامی طالبان پافشاری می نماید که در چندین حمله انتحاری و حملات پیچیده دیگر نقش دارند و دولت نمی تواند این افراد را آزاد کند.

رسانه آمریکایی ان.بی.سی نیز به تازگی فاش کرد که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در سفر به کابل به اشرف غنی و عبدالله هشدار داده بود؛ اگر دو طرف با طالبان به توافق نرسند، یاری های آمریکا به افغانستان یک میلیارد دلار کاهش می یابد و تمام نیروهای آمریکایی نیز افغانستان را ترک خواهند کرد.

بعضی از کارشناسان می گویند که آزادی تدریجی زندانیان طالبان در حالی شروع شده است که هیئت سه نفری این گروه گفت وگو با دولت افغانستان در کابل را متوقف نموده و به قطر بازخواهد گشت بنابراین آزادی یکجانبه زندانیان، ناتوانی دولت کابل را نشان می دهد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1002

به "شروع تدریجی آزادی زندانیان طالبان پس از توقف مذاکره با دولت افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع تدریجی آزادی زندانیان طالبان پس از توقف مذاکره با دولت افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید