اصلاحات در دولت الکاظمی؛ مقدمه ای برای سازش فراکسیون های سیاسی عراق

به گزارش لیتن، اصلاحات در دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مکلف عراق، مقدمه ای برای سازش فراکسیون های سیاسی این کشور پس از اختلافات و اعتراضات متعدد ایجاد کرد.

اصلاحات در دولت الکاظمی؛ مقدمه ای برای سازش فراکسیون های سیاسی عراق

به گزارش خبرنگاران، به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، حتی فهرستی که درست به نظر می رسید و دربردارنده اسامی وزیرانی بود که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مامور به تشکیل دولت عراق آنها را انتخاب کرده بود، اصلاحاتی در مورد آن فهرست نیز انجام شد که این اصلاحات مقدمه ای برای سازش سیاسی میان فراکسیون ها پس از اختلافات و اعتراضات متعدد ایجاد کرد.

الکاظمی که اینگونه به نظر می رسید که نظر تمام فراکسیون های سیاسی را درخصوص وزیران منتخبش لحاظ نکرده بود، آماده انجام مذاکره درخصوص آنها چه در سطح طوایف و چه گروه ها و احزابی بود که معتقد هستند حقی در مجلس دارند که سهمیه های وزارتی را برای آنها ایجاد می کند. آزادی که همیشه گفته می شود نخست وزیران مکلف در تشکیل دولت های عراق از سوی فراکسیون های مجلسی بخصوص فراکسیون بزرگتر دارند به بهانه های مختلف از بین رفته و محدود شده اند آن هم با بهانه های ساده نظیر باز کردن پفراینده هایی علیه تمام نامزدها، حتی کسانی که هیچ نقش برجسته ای در فرایند سیاسی بعد از سال 2003 نداشته اند.

به محض اینکه اسامی کابینه منتشر شد، برای کسانی که گروه های سیاسی نمی خواهند آنها در کابینه باشند، پفراینده هایی درست شد. این پفراینده ها شامل حارث حسن، نامزد پست وزارت خارجه است که گفته می شود، زمانی که در کمیته انتخابات فعالیت می کرده، متهم به پفراینده فساد شده است، اما وی این اتهام را رد کرد که بی فایده بود.

گفته می شود که او انصراف داد و عبدالکریم هاشم، یکی از معاونان این وزارتخانه جایگزین حارث حسن شد، اما حسن در صفحه کاربری خود در فیسبوک نوشت که وی از سمت خود انصراف نداده است اما مهلتی برای فکر کردن و مشورت با خانواده و دوستان خواسته است.

وزیر پیشنهادی برای وزارت مهاجرت و امور مهاجران از گروه های مسیحی است که شک و شبهه هایی درخصوص این وزیر ایجاد کردند که بر اساس رزومه کاری اش، وی قبلا در برنامه مهمی در سفارت آمریکا فعالیت داشته است و علاوه بر این اختلافاتی میان دو فراکسیون مسیحی وجود دارد که می خواهند که نامزدی از آنها انتخاب شود با علم بر این که برای این گروه سیاسی یک وزارت وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1048

به "اصلاحات در دولت الکاظمی؛ مقدمه ای برای سازش فراکسیون های سیاسی عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاحات در دولت الکاظمی؛ مقدمه ای برای سازش فراکسیون های سیاسی عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید