بازی با جان دانشجویان با سلف سرویس های غیربهداشتی

به گزارش لیتن، مدت زمان نامشخص نظارت بر بهداشت بوفه های دانشگاهی، جان دانشجویان را به خطر می اندازد.

بازی با جان دانشجویان با سلف سرویس های غیربهداشتی

به گزارش خبرنگار برای دانشجویان بسیاری پیش آمده که غذای سلف دانشگاه را فراموش کرده یا دوست نداشتند سفارش دهند و راهی خرید وعده غذایی خود به بوفه های دانشگاهی که همان پذیرای به صورت سلف سرویس است؛ شده اند.

بوفه های دانشگاهی جهت ایجاد تسهیلات برای دانشجویان است که با اولویت واگذاری آن به دانشجویان سعی شده هم از این محل درآمدی عاید دانشجویان گردد و هم در مواقع ضروری و احتیاج فوری دانشجو به مواد غذایی و... در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به تهیه آن اقدام گردد.

یکی از مکان های با اهمیت در دانشگاه بوفه ها هستند که باید مکان ایمن و آرامی باشد تا اساتید، کارکنان و دانشجویان هم بتوانند احتیاج های غذایی خودرا برآورده نمایند.

دانشگاه ها بوفه ها را با سرویس دهی مناسب جهت تغذیه آماده کرده تا دانشجویان احتیاجی به مراجعه خارج از دانشگاه نداشته باشند.

عرضه مواد غذایی سالم در بوفه همیشه ازسوی کارشناسان و متخصصان امر مورد تاکید قرار گرفته، تا جایی که طی چند سال گذشته اقداماتی برای نظام مند شدن عرضه این مواد در بوفه ها اجرا شده، اما برای تحقق کامل از حرف تا عمل فاصله وجود دارد.

بسیاری از بوفه های دانشگاهی از نظر بهداشت و سلامت کیفیت غذاهایشان نظارتی روی آن ها نیست.

به نظر بعضی دانشجویان؛ کیفیت غذای بوفه دانشگاه از سلف دانشگاه بهتر است، اما به تازگی از بهداشت ونبود نظارت گله مندی می نمایند.

نبود بهداشت در بوفه های دانشگاهی که بعضی از آن ها به دست دانشجویان وبعضی بدست پیمانکاران اداره می گردد در شرایطی هم با جان دانشجویان بازی می نماید.

غذا ها ونوشیدنی های بوفه اگر از مواداولیه تاریخ مصرف گذشته، فاسد شده و... فراوری شوند؛ دانشجویان بدون آگاهی از این موضوع پس از خرید دچار مسمومیت غذایی می شوند.

به راستی که چه کسی روی این بوفه ها نظارت دارد؟ نظارت به چه صورت است؟ چه کسی مسئول مربوط را انتخاب می نماید؟

اولویت کار در بوفه، داشتن کارت بهداشت است

بشیر خالقی، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان در گفت وگو با خبرنگار در مورد نحوه کنترل بهداشت و بازرسی از بوفه دانشگاه ها و دیگر مراکز آموزشی اظهار کرد: بر اساس ابلاغی که به معاونت ها بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور داشتیم نظارت های بهداشتی بر بوفه های دانشگاه ها و دیگر مراکز آموزشی قبل از آغاز سال تحصیلی جدید آغاز شده است.

او اضافه کرد: نظارت بر بهداشت فردی مسئول بوفه نیز مهم است چرا که اولویت کار در بوفه، داشتن کارت بهداشت و همچنین پوشیدن لباس فرم است.

خالقی با اشاره به نظارت در مورد بهداشت بوفه دانشگاه گفت: نظارت بر محیط بوفه دانشگاه ها نیز از جمله موارد لازم است؛ جمع آوری زباله و پسماند و همچنین نظافت قفسه های بوفه از مواردی است که باید رعایت گردد.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان گفت: بوفه ای که غذایی را فرآوری می نماید باید نگهداری آن را که شامل دمای لازم برای سالم ماندن این قبیل مواد غذایی است رعایت کرده و تجهیزات لازم را داشته باشد.

او ادامه داد: نیرو های بهداشتی به پرتابل، دما سنج لیزری و نفوذی مجهز هستند.

خالقی ابراز کرد: در کمیسیون بهداشت به گونه ای برنامه ریزی شده که با توجه به نیرو های بهداشتی هر شهر و بر اساس جمعیت و تعداد مراکز آموزشی و دانشگاه ها حداقل در هر فصل، یک بار بازرسی و نظارت می گردد.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان گفت: علاوه بر این بازرسی ها چنانچه از سوی دانشجویان از نحوه بهداشت بوفه شکایتی وجود داشته باشد ما سرکشی خواهیم کرد. دانشجویان به وسیله تماس با سامانه 190 می توانند شکایات خود را به جهت بازرسی و نظارت اعلام نمایند.

نحوه نظارت بر بوفه های دانشگاهی چگونه است؟

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویی در گفت وگو با خبرنگار در مورد نظارت بر بوفه دانشگاه ها اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل اجرایی - بهداشتی ابلاغی پایگاه تغذیه سالم، صدور مجوز برای راه اندازی پایگاه تغذیه سالم در دانشگاه ها، هرگونه قرارداد اقتصادی و اجرایی در این زمینه و نیز تأیید سلامت متصدی فروش بوفه با نظارت صندوق رفاه دانشجویی انجام می گردد.

مطیعی گفت: با همکاری وزارت بهداشت فهرستی از محصولات بهداشتی و سالم قابل عرضه در بوفه دانشگاه ها و نیز اقدامات کنترلی تهیه و در قالب بخشنامه به تمامی دانشگاه های کشور ابلاغ شده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویی ابراز کرد: صندوق در زمینه نظارت بر بوفه ها به دنبال ساماندهی، نظارت و مدیریت فرآیند های دستورالعمل ابلاغی و سلامت دانشجویان از مرحله تهیه تا توزیع است.

مطیعی توضیح داد: با توجه به حساسیت تغذیه و تاثیر مواد غذایی بر روان دانشجویان باید نظارت ویژه ای بر فروش تغذیه بوفه وجود داشته باشد.

رئیس صندوق رفاه با اشاره به پیمانکاران بوفه های دانشگاهی گفت: از نظر قانونی صندوق رفاه می تواند با متخلفان برخورد جدی کند و با توجه به حساسیت موضوع در این زمینه نباید کم کاری صورت گیرد.

مطیعی با بیان اینکه ساماندهی وضعیت بوفه ها در دستور کار است، اظهار کرد: قبل از صندوق رفاه، واحد های نظارت بر مواد غذایی در دانشگاه های علوم پزشکی و معاونت های غذا و دارو مسئولیت نظارت جدی بر بوفه های دانشگاه ها را دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 641

به "بازی با جان دانشجویان با سلف سرویس های غیربهداشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی با جان دانشجویان با سلف سرویس های غیربهداشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید