بسته حمایتی اهالی فرهنگ و هنر آماده می شود

به گزارش لیتن، خبرنگاران/اصفهان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لزوم تمرکز زدایی از مرکز، آغاز واکسیناسیون سراسری هنرمندان، تخصیص بسته های حمایتی برای اصحاب فرهنگ و هنر، اهمیت ملی شدن صنعت نشر و هم، حمایت از خبرنگاران توضیحاتی را اعلام نمود.

بسته حمایتی اهالی فرهنگ و هنر آماده می شود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، در نشستی که امروز (دوشنبه-هشتم شهریورماه) با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان اصفهان در اتاق بازرگانی داشت، گفت: خدا را شاکرم که در روزهای اول فعالیتم در وزارتخانه، به شهر خودم اصفهان آمدم. اصفهان، شهری است که خاکش آغشته به فرهنگ و هنر است و همیشه همچون یک هاب فرهنگی بزرگ در ایران عمل کرده است.

وی یادآور شد: تاریخ غنی فکری و فرهنگی موجود در اصفهان در هیچ کجای ایران وجود ندارد. اصفهان به تنهایی می تواند تمام نیازمندی های ارزی کشور را برطرف کند و برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران توضیح داد: آبان 1388 با پیگیری های زیاد، مصوب شد که اصفهان مرکز فرهنگ و تمدن ایران باشد و معتقدم که اصفهان در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر، مثل چشمه جوشانی بوده که همه کشور را سیراب کرده است.

اسماعیلی در ادامه توضیح داد: نگاه ما به حوزه فرهنگ، نگاه عام است و همه بخش های فرهنگی و هنری در دولت مردمی قابل توجه است.

وی خاطر نشان کرد: ما در این دوره قائل به انحصار نیستیم و دولت وظیفه تصدی گری ندارد؛ ما فضا را تسهیل خواهیم کرد و تلاش می کنیم در سرانجام این چهار سال، رشد محسوسی در تولید محصولات فرهنگی و هنری اتفاق بیفتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به هنرمندان گفت: بدانید که در دولت مردمی، تمام همتمان تلاش برای ایجاد بستر مناسب به منظور رشد فضای فرهنگی کشور خواهد بود و شهرهایی مثل اصفهان پیشتاز این بسترسازی هستند.

وی با اشاره به بازدید خود از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، اظهار کرد: امروز به هنرستان هنرهای زیبا رفتم تا ضمن احترام به اساتید هنری اصفهان، به اهالی هنر اطمینان بدهم که ما از حوزه فرهنگ و هنر دفاع می کنیم.

اسماعیلی، با تأکید بر لزوم تمرکز زدایی، اضافه نمود: سعی می کنیم تا از گروه های نخبه در هر حوزه و از اصحاب هنر و اندیشه در هر شهر استفاده شود و در واقع می کوشیم تا از معدل نخبگی کشور جهت پیشرفت حوزه فرهنگ و هنر استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ما معتقدیم باید درها را باز کرد. اصفهان برای من مهم است و شنیدن حرف های نخبگان در اینجا برای من آموزنده است و باید ارتباط با تهران فراهم باشد.

وی ادامه داد: اصفهان خودش یک تهران است؛ آقای حداد عادل همیشه به من می گوید اصفهانی ها هنوز فکر می کنند اصفهان مرکز ایران است و من می گویم درست است، همین طور هم هست، در همه حوزه ها اصفهان این قابلیت را دارد و البته ما از جریان فرهنگی هنری در کشور به صورت گسترده استقبال خواهیم کرد.

اسماعیلی یادآور شد: زمانی که آقای رئیسی پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد را به من دادند، گفتم می ترسم با توجه به عمق مسائل اقتصادی که امروز در کشور وجود دارد، تصویر دولت شما فقط مسائل اقتصادی و مسکن باشد اما شما شخصیت فرهنگی هستید و حتماً باید این دوره، دوره مشعشع فرهنگی-هنری باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا، رشته های هنری به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند؛ فروش سینماهای کشور در سال 99 شاید به یک بیستم افت کرد، رشته های هنری دیگر هم نظیر تئاتر و موسیقی از این شرایط مستثنا نبودند و همه آسیب دیده اند. ما قطعاً این موارد را در دستور کار داریم.

اسماعیلی خبر داد: از امروز واکسیناسیون سراسری 83 هزار نفری هنرمندان آغاز شده است. این کار به ما اجازه می دهد که فعالیت های حوزه فرهنگی هنری را به ریل خود برگردانیم و امیدواریم در نیمه دوم سال با کنترل شرایط کرونا و همراهی مردم در رعایت پروتکل ها، به تدریج فضای فرهنگی هنری کشور را آماده کنیم.

وی درباره تخصیص بسته های حمایتی برای اهالی فرهنگ و هنر گفت: معاونین وزارتخانه را موظف کرده ام تا جلسه آینده دولت، بسته حمایتی اهالی فرهنگ و هنر را آماده کنند و از آقای رئیس جمهور هم قول گرفته ام تا در گام اول، این موضوع به تصویب دولت و ستاد ملی کرونا برسد که حمایت های جبرانی را برای آسیب هایی که به اصحاب فکر و فرهنگ و هنر وارد شده به عمل آوریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اضافه نمود: دولت با برنامه کاملی که این وزارتخانه ارائه می دهد، در بخش فرهنگ و هنر جهش قابل توجهی را شاهد خواهد بود.

اسماعیلی، همچنین توضیح داد: مسائلی از حرف های منقطع شده منتشر شده و من همه نقدها برخاسته از این اشتباهات را به دیده احترام نگاه می کنم و تلاش می کنم فضای انس و دوستی را در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد کنم.

وی با اشاره به تلاش برای ملی شدن صنعت نشر تشریح کرد: یکی از برنامه اعضای وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت سیزدهم، رسیدگی به صنعت چاپ است؛ در این خصوص با متخصصین این حوزه مشورت شده، برنامه ها آماده است و در پی تفاهم نامه هایی برای اجرایی کردن این برنامه ها با مشارکت حوزه های فناوری دولت، صنعت، معدن و تجارت و... هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران درباره شرایط خبرنگاران گفت: خبرنگاران و عکاسان، همکاران زحمت کش و مظلوم ما هستند، آن ها جلوی چشم هستند ولی کمتر دیده می شوند، من از آقای معتمدی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان این توقع را دارم که طرح های علمی و دقیقی در جهت حمایت از این اهالی داشته باشند. توقع جدی من این است که برنامه های دقیق و جزئی مطرح شود و نه برنامه های کلی.

اسماعیلی، در سرانجام با بیان اینکه مطالبه حق همه اهالی فرهنگ و هنر است، اظهار کرد: معاونین این وزارتخانه، در بخش های مختلف، از چهره های آشنا و اهالی همان حوزه ها خواهند بود و وظیفه هر کدام مصاحبت با اهالی فرهنگ و هنر و ایجاد برنامه های عملیاتی است. در این صورت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمام قد از تمام این برنامه ها دفاع و آن ها را اجرایی می کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1832

به "بسته حمایتی اهالی فرهنگ و هنر آماده می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته حمایتی اهالی فرهنگ و هنر آماده می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید