خروج از منطقه یورو تنها راهکار بحران یونان است

به گزارش لیتن، خبرنگاران: رئیس انستیتو مالی ایفوی آلمان خروج یونان از منطقه یورو را تنها راهکار بحران این کشور دانسته و گفت چنین اقدامی ثبات و پایداری بیشتر منطقه ارز مشترک اروپایی را به دنبال خواهد داشت.

خروج از منطقه یورو تنها راهکار بحران یونان است

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، حزب چپ گرای سیریزای یونان که مخالف سیاست های ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا است در انتخابات مجلسی 25 ژانویه در این کشور به موفقیت دست پیدا نموده و آلکسیس تسیپراس رهبر این حزب به نخست وزیری یونان نائل آمد.

متوقف کردن برنامه های ریاضتی تروئیکای اروپایی یکی از وعده های مهمی بود که تسیپراس در مبارزات انتخاباتی خود به مردم یونان داده بود.

به این ترتیب بعد از روی کار آمدن تسیپراس در یونان اختلافات زیادی بین بروکسل و آتن بر سر چگونگی حل مناقشات بر سر بدهی های یونان و ادامه حمایت های اقتصادی این اتحادیه از آتن به وجود آمد و بعد از برگزاری نشست های مکرر بالاخره اخیرا وزرای دارایی اتحادیه اروپا در بروکسل توافق کردند که حمایت های اقتصادی به یونان را به منظور جلوگیری از ورشکستگی دولتی این کشور برای چهار ماه دیگر تمدید نمایند. در مقابل آتن باید تا روز دوشنبه پیشنهادات خود برای در پیش دریافت سیاست های اصلاحی را ارائه دهد.

خبرنگار خبرنگاران در همین ارتباط مصاحبهیی را با پروفسور هانس ورنر سین رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی ایفو (Ifo) در آلمان انجام داده است.

این کارشناس برجسته آلمانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه اتحادیه اروپا حمایت های اقتصادی به آتن را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد نظر شما درباره این توافق چه بوده و آیا به این ترتیب بحران یونان حل می گردد گفت: خیر، ما در چهار ماه دیگر به گونه ای دیگر از امروز نخواهیم بود. یونان با ارز مشترک اروپایی (یورو) بسیار گران شده و حالا باید از ارزش آن کاسته گردد؛ از آنجایی که کاهش قیمت ها به اندازه ای که ضرورت دارد به ندرت در چنین شرایطی امکان پذیر است تنها بازگشت به ارز سابق راه چاره بحران این کشور است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که خروج یونان از منطقه یورو چه مفهومی برای اروپا داشته و تا چه اندازه این احتمال وجود دارد که چنین اتفاقی بیافتد گفت: در طولانی مدت احتمال خروج یونان از منطقه یورو وجود دارد اما در کوتاه مدت ما همچنان یونان را به دنبال خود خواهیم کشید.

پروفسور سین در ادامه در این باره که چه سناریوهایی در هفته ها و ماه های آینده برای یونان رقم خواهد خورد گفت: تا ماه ژوئن برنامه های جدید اجرا می گردد و از آنجایی که این برنامه ها باید در مجلس های اروپایی تصویب گردد تا آن موقع احتمالا آرامش نسبی وجود خواهد داشت. اما بعد از آن مجددا بحث ها در این باره بالا خواهد گرفت.

این کارشناس برجسته آلمانی درباره عواقب خروج یونان از منطقه یورو نیز گفت: این مسئله واضح است که یورو سیستمی با قواعد تعیین است که باید رعایت گردد. خروج یونان از منطقه یورو پایداری و ثبات منطقه ارز مشترک اروپایی را تقویت خواهد نمود.

وی درباره عواقب چنین خروجی برای آلمان نیز گفت: در ابتدا بیشترین خشم و ناراحتی در این باره متوجه آلمان خواهد شد اما زمانی که بعد از حدود دو سال اقتصاد یونان پیشرفت کند این خشم ها هم فروکش خواهد نمود.

پروفسور سین در سرانجام درباره عملکرد دولت جدید یونان به نخست وزیری آلکسیس تسیپراس هم گفت: عملکرد وی به این مسئله مربوط می گردد که چه تصمیمات و فکر و خیال هایی دارد.اگر وی همچنان پول بیشتری را درخواست نموده و همزمان درباره مسئله خروج از یونان در برابر مردم خود مسئولیت را به سمت دیگران هل دهد موفقیت خواهد داشت.

مصاحبه: زکیه شریعتمدار تهرانی

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 401

به "خروج از منطقه یورو تنها راهکار بحران یونان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج از منطقه یورو تنها راهکار بحران یونان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید