راز چشمان خونین (اینفوگرافیک)

به گزارش لیتن، چشم ها را به کره های سفید رنگی می شناسیم که قسمت مرکزی یا عنبیه آن در افراد مختلف رنگ های متنوعی دارد. اما گاهی به دلایلی متفاوت قسمت سفیدرنگ یا همان صلبیه چشم قرمزرنگ می گردد و به اصطلاح چشم خونریزی می نماید.

راز چشمان خونین (اینفوگرافیک)

جهت دریافت مشاوره خدمات هزینه طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

خونریزی داخل چشم منجر به ایجاد لکه های ریز قرمز رنگ یا ناحیه عظیم خونی رنگ می گردد. در حالی که دیدن خونی شدن سفیدی چشم معمولا ترسناک و دلهره آور است اما معمولا این نوع خونریزی خطرناک نیست و جای نگرانی ندارد.

با این حال باید بدانید خونریزی های خطرناک چه ویژگی های دارد تا در صورت روبرو شدن با این شرایط به موقع اقدام کنید.

خونریزی چشم معمولا به دو حالت اتفاق می افتد. یکی از آنها به خونریزی بین ملتحمه و سفیدی چشم معروف است.

سفیدی چشم با لایه نازک و شفافی به نام ملتحمه پوشیده شده است که مملو از عروق خونی کوچک و نازک است.

این عروق خونی کوچک بسیار حساس و شنماینده بوده و به آسانی پاره می شوند. زمانی که این عروق خونی پاره می شوند، خون از آنها نشت نموده و بین ملتحمه و سفیده چشم جمع می گردد.

اگر این نشت خون کم باشد، بخشی از چشم دچار قرمزی کوچکی می گردد و چنانچه نشت بیشتر باشد، ممکن است حتی شامل کل سفیدی چشم قرمز گردد.

حتی گاهی ممکن است به دلیل نشت بیش از حد خون در بین دو لایه چشم، به سمت بیرون برآمدگی خونی رنگی ایجاد کند.

این حالت معمولا دردی به دنبال ندارد و هیچ تغییری در دید فرد ایجاد نمی نماید اما گاهی در موارد نادر می تواند به خارش خفیف در چشم منجر گردد.

گاهی نیز احساس ایجاد خراش ممکن است در پلک زدن ها برای فرد ایجاد گردد. این نوع خونریزی به درمان احتیاج ندارد و معمولا بعد از یک هفته به خودی خود از بین می رود. این خونریزی خود را با قرمزی در سفیدی چشم، تحریک چشم و احساس خراش در چشم و احساس پری در چشم نشان می دهد.

در حالت دوم، ممکن است خونریزی چشم در عنبیه و مردمک ایجاد گردد که در اطراف قسمت رنگی و سیاه چشم رخ می دهد.

این نوع خونریزی زمانی ایجاد می گردد که خون بین عنبیه، مردمک و قرنیه جمع می گردد. قرنیه بخش گنبدمانند شفافی است که مانند یک لنز تماسی، چشم را می پوشاند.

این شکل خونریزی معمولا موقعی بروز می نماید که آسیبی به عنبیه یا مردمک وارد شده یا این دو ناحیه دچار پارگی شده باشد که معمولا شایع نیست و بینایی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

این خونریزی معمولا برخلاف نوع قبلی، دردناک است و به طور نسبی یا کامل دید را محدود می نماید و چنانچه درمان نگردد، ممکن است آسیب دائمی به بینایی وارد کند.

درد چشم، خون واضح در جلوی عنبیه، مردمک یا هر دو (خون ممکن است به دلیل خونریزی کم واضح نباشد)، تاری دید یا دید محدود، تیره شدن چشم و حساسیت به نور از علائم شایع این نوع خونریزی محسوب می گردد.

برخی خونریزی های چشمی هم عمیق تر هستند به طوری که در داخل یا پشت چشم اتفاق می افتد که در سطح چشم قابل مشاهده نیست. این خونریزی ها هم باعث قرمزی چشم می گردد.

آسیب و پارگی عروق خونی و دیگر عوارض می تواند باعث خونریزی داخلی در کره چشم گردد. برخی از انواع این خونریزی ها شامل خونریزی در مایع چشم، خونریزی در زیر شبکیه و خونریزی در زیر ماکولا (بخشی از شبکیه) می گردد که معمولا با علائمی مثل تاری دید، مشاهده مگس پران، دیدن نقاط نورانی، مشاهده رنگ قرمز، احساس فشار یا پری در چشم و تورم چشم بروز می نماید.

چرا چشم خونریزی می نماید؟

خونریزی چشم علل مختلفی ممکن است داشته باشد که شایع ترین عامل آن، وارد آمدن آسیب جدی به چشم است اما از نادرترین عوامل این حالت می توان به سرطان چشم، بدشکل شدن عروق خونی در چشم، تحریک و التهاب عنبیه چشم اشاره نمود.

خونریزی های کوچک زیر لایه ملتحمه یا همان سفیدی چشم حتی ممکن است به دنبال سرفه یا عطسه های شدید هم رخ دهد. همچنین فشار خون بالا و مصرف برخی داروهای خاص که مکانیسم انعقاد خون را تغییر می دهد از دیگر عوامل پرخطر برای خونریزی چشم محسوب می گردد.

علاوه بر عللی که برای خونریزی چشم اشاره نمودیم، برخی موارد دیگر شامل آسیب های شدید یا تروما، استفراغ، مالیدن شدید چشم، یبوست و عفونت های مختلف چشم هم جزو عوامل این خونریزی ها به شمار می رود. درست است که خونریزی های چشمی در اغلب مواقع کاملا بی خطر هستند اما باید در برخی مواقع مراقب باشید.

گاهی این حالت ممکن است علامت هشداردهنده ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، اختلالات خونی یا خونریزی، سرطان خون و بیماری سلول های داسی شکل باشد حتی استفاده از لنزهای تماسی، تجربه واکنش حساسیت زا، واردآمدن ضربات ناگهانی به سر و بلندکردن وزنه های سنگین هم جزو دیگر علائم هستند.

محققان معتقدند بچه هایی که مبتلا به آسم و سرفه های شدید هستند، بیشتر دچار خونریزی های ملتحمه ای چشم می شوند.

پژوهشگران بر این باورند علت خونریزی هایی که در عنبیه و مردمک رخ می دهد، معمولا بر اثر وارد آمدن ضربه در تصادف ها، افتادن از جایی، ایجاد خراش در چشم و برخورد اجسام و واردآمدن ضربات، عفونت های چشمی به ویژه ویروس تبخال، خونریزی غیرمعمول در عنبیه، مشکل لخته خون و سرطان چشم از معمول ترین علائم این خونریزی به شمار می رود.

دانشمندان همچنین دریافته اند مصرف برخی داروهای رقیق نماینده خون ممکن است خطر خونریزی های چشم را افزایش دهد.

داروهایی مثل وارفارین و هپارین برای جلوگیری از انعقاد خون مصرف می گردد. علاوه بر این، مصرف داروهایی مثل ضدالتهاب های غیراستروئیدی و مکمل های طبیعی هم ممکن است خونریزی چشم را به دنبال داشته باشد. اگر شما هم از داروهای آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، ویتامین E و سیر استفاده می کنید، مراقب باشید در معرض خونریزی چشمی قرار نگیرید. مصرف داروی اینترفرون که در درمان عفونت های ویروسی مؤثرند نیز با خونریزی چشم در ارتباط است.

اگر این بیماری ها را دارید مراقب باشید

وجود برخی بیماری ها و مسائل جسمی احتمال ضعیف شدن عروق خونی چشمی و خونریزی چشم را افزایش می دهد.

بیماری اعصاب دیابتیک، پارگی شبکیه، آرترواسکلروز که باعث سفتی و باریک شدن عروق خونی می گردد، آنوریسم (عظیم شدن عروق به دنبال ضعف دیواره عروق)، مسائل چشمی دوره سالمندان، بیماری اعصاب در مبتلایان به سلول های داسی شکل، مسدودشدن عروق شبکیه مرکزی و... ازجمله بیماری هایی است که خونریزی های چشمی را تشدید می نمایند .

به دنبال درمان های دارویی

درمان خونریزی چشمی رابطه مستقیمی با علت ایجاد آن دارد. خونریزی های ملتحمه معمولا جزو مواردی هستند که احتیاج به درمان خاصی ندارند و خودبه خود بهبود پیدا می نمایند اما اگر بیماری زمینه ای مانند فشار خون بالا دارید، حتما باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی های عنبیه و مردمک و موارد جدی تر حتما به درمان احتیاج دارند که اغلب از قطره های چشمی برای درمان خونریزی استفاده می نمایند. استفاده از آنتی بیوتیک ها، ضدویروس ها و در مواردی جراحی عروق خونی آسیب دیده و تخلیه خون اضافی از موارد درمانی این عارضه به شمار می رود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

درست است که خونریزی های معمولی چشم خطرناک نیست و حتی بدون درمان هم خود به خود بهبود پیدا می نمایند اما توصیه می کنیم با مشاهده هرگونه خونریزی در چشم یا هر علامت چشمی دیگری، به پزشک مراجعه کنید و هرگز تغییرات ایجاد شده در چشم یا بینایی خود را نادیده نگیرید.

حتی عفونت های کوچک چشم هم باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا ممکن است عوارض شدیدی به دنبال داشته باشد. درد، حساسیت به لمس، تورم، احساس فشار یا پری در چشم، آبریزش یا خروج چرک، قرمزی، تاری دید یا دوبینی، تغییر در بینایی، مشاهده نقاط نورانی و تورم اطراف چشم ها از علائمی هستند که باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آنها شناسایی شوند.

مراقبت های خانگی مؤثر

اگر دچار خونریزی چشم شده اید، مراقب باشید در صورت استفاده از لنزهای تماسی، حتما آنها را خارج کنید و تا زمانی که پزشک معالج اجازه نداده دوباره از آنها استفاده نکنید. برای بهبود شرایط، حتما داروهای تجویزی را بهره ببرید. فشار خونتان را مدام در منزل کنترل کنید. به اندازه کافی استراحت کنید. موقع خوابیدن سرتان را بالاتر قرار دهید تا به خشک شدن چشم یاری کند. از فعالیت بیش از حد خودداری کنید. با مراجعه به پزشک، مدام چشم و بینایی خود را کنترل کنید. لنزهای تماسی را مرتب تمیز و در صورت احتیاج تعویض کنید و هرگز در حالی که لنز داخل چشم هایتان است، نخوابید.

جهت مشاهده تصویر اصلی بر روی عکس زیر کلیک کنید.

ندا اظهری - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منابع: Health line و Very well health

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1526

به "راز چشمان خونین (اینفوگرافیک)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز چشمان خونین (اینفوگرافیک)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید