فرایند ثبت سفارش کالاهای وارداتی باید تسهیل و تسریع گردد

به گزارش لیتن، طبق مصوبه هیات دولت از سال 1397 ورود هرگونه کالا به ایران بدون ثبت سفارش ممنوع است. بنابراین باید همه محموله هایی که وارد کشور می شوند، ثبت سفارش داشته باشند تا بتوانند به گمرکات اجرایی مقصد در داخل کشور منتقل شوند.

فرایند ثبت سفارش کالاهای وارداتی باید تسهیل و تسریع گردد

بر این اساس چنان چه محموله ای به هنگام ورود به کشور ثبت سفارش نشده باشد، قبل از مرز متوقف شده و باید صاحب بار، تعهدات خود را در سیستم انجام دهد و در نهایت مجوز ورود و حرکت به سمت مقصد را دریافت کند. متاسفانه طی کردن این فرایند، طولانی بوده و گاهی تا یک ماه نیز ادامه پیدا می نماید و موجب رسوب کالا در مرزها می گردد.

چالش های ناشی از این فرایند طولانی، انتقادهایی را در پی داشته است. به اعتقاد فعالان اقتصادی ضرورت دارد برای کاهش مسائل مرزی تا حد ممکن فرایند ثبت سفارش تسهیل و تسریع گردد.

بهنام فرامرزیان، مدیر حمل ونقل بین المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ در گفت وگو با اتاق ایران آنلاین به تشریح مسائل ناشی از طولانی شدن فرایند ثبت سفارش محموله ها در مرزها پرداخت و گفت: موضوع ثبت سفارش کالای وارداتی، اصلی است که باید رعایت گردد؛ اما درباره شیوه اجرای آن باید اندیشید و فرآیندی را تعریف کرد که قابل اجرا باشد و به کار سرعت ببخشد.

او با بیان این مطلب که درباره ثبت سفارش محموله های وارداتی دو گفتمان وجود دارد، گفت: بعضی معتقدند که پیش از ورود کالا در صورتی که ثبت سفارش صورت نگرفته است، باید این فرایند طی گردد. چون ممکن است در نهایت ایراداتی به وجود آید و کالا اجازه ورود پیدا نکند و مرجوع گردد، بنابراین اگر اجازه دهیم که وارد گردد و پس از رسیدن به مقصد فرایند ثبت سفارش صورت گیرد، مرجوع کردن آن سخت تر و پیچیده تر می گردد.

فرامرزیان ادامه داد: از سوی دیگر اگر این فرایند را قبل ورود محموله به کشور انجام دهیم، شاهد تشکیل صف های طولانی کامیون ها در پشت مرز، رسوب کالا و چالش های جدی مرزی هستیم. بنابراین دوگانگی خاصی در این بخش وجود دارد که باید به آن رسیدگی گردد.

مدیر حمل ونقل بین المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ با توجه به اینکه فرایند ثبت سفارش به علت فرآیندهای اقتصادی به سیستم بانکی نیز متصل بوده و متاسفانه در ایران این فعالیت ها زمان بر هستند، تاکید نمود: آنچه به عنوان راه چاره مطرح است و باید از سوی دولت مدنظر باشد، تسهیل فرآیندهاست. باید فرایند ثبت سفارش را به حدی آسان نمایند که مدت خواب محموله ها پشت مرز کاهش پیدا کند و کامیون ها هرچه زودتر به مقصد رسیده و پس از تخلیه بار، آزاد شوند و اینگونه فرایند تجارت تسریع گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2127

به "فرایند ثبت سفارش کالاهای وارداتی باید تسهیل و تسریع گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند ثبت سفارش کالاهای وارداتی باید تسهیل و تسریع گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید