زخم معده تان را با این گیاهان شفابخش درمان کنید

به گزارش لیتن، برای ابتلا به بیماری - هر بیماری ای که باشد- مقدماتی ضروری است! این مقدمات بسته به نوع بیماری فرق دارد اما تقریبا می توان گفت در لیست این مقدمات جای تغذیه نامناسب چه به لحاظ کیفی و چه کمی محفوظ است! کافی است در ذهنتان چند بیماری را به خاطر آورده و در پی علل آنها بگردید.

زخم معده تان را با این گیاهان شفابخش درمان کنید

در مرور علت ها، بالاخره به تغذیه نامناسب هم می رسید. زخم معده هم از این قاعده مستثنا نیست، هر چند عامل اصلی ابتلا به این بیماری، باکتری ای به نام هلیکو باکترپیلوری (H.Pylori) است، اما همین باکتری هم پس از ورود به بدن، در صورتی که شرایط برای فعالیت آن فراهم نگردد، نمی تواند فعالیت کند. تغذیه نامناسب می تواند یکی از عوامل تسهیل نماینده فعالیت این باکتری باشد. دوست دارید با اصول تغذیه مناسب برای جلوگیری از ابتلا به این اختلال یا درمان آن آشنا شویم؟

زخم معده با پیش آگهی هایی معین می گردد. شاید بهتر است بگوییم؛ مسائلی که ابتدا به صورت خفیف آزردگی و آسیب بافت معده را نشان می دهند؛ نخستین نشانه های اعلام خطر است که از این نشانه ها می توان به درد یا احساس آتش گرفتن ناحیه معده و مری (بیماران با این لفظ مشکل را تشریح می نمایند)، حالت تهوع، استفراغ، نفخ، کاهش وزن، دردی که ناحیه پشت معده یعنی سمت ستون فقرات را درگیر می نماید، تغییر رنگ زبان (به طوری که انگار لایه ای سفید رنگ روی زبان را گرفته که به اصطلاح به بار داشتن زبان معروف است) احساس دل پیچه و دل درد پس از خوردن غذا، ضعف رفتن معده حتی پس از خوردن غذا، بالا بودن اسید معده و تلخی طعم دهان (ترش کردن معده) اشاره نمود.

افراد در خطر

بعضی شرایط، اعم از شرایط روانی یا ساختار زندگی زمینه ساز ایجاد یا پیشرفت بیماری هستند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره نمود:

استرس و اضطراب؛ افرادی که شرایط زندگی فردی، اجتماعی و شغلی آنها استرس زاست. مانند پزشکان، پرستاران، روزنامه نگاران، آتش نشان ها.

تغذیه نامناسب؛ از رعایت نکردن رژیم غذایی تجویز شده به وسیله پزشک معالج پس از شناسایی نخستین نشانه های بیماری تا تغذیه نامناسب با وجود بروز علائم یا بدون ابتلا به بیماری که خود زمینه ساز ابتلا به زخم معده است.

زندگی در کلانشهرها؛ از آلودگی هوا تا هزار و یک مشکل دیگر که گریبان شهرنشین ها را گرفته و می گیرد. قرارگرفتن در معرض باکتری؛ خوردن ته مانده غذای فرد بیمار به آلودگی با این باکتری به هر شکل ممکن.

قند گیاهی پخته

فیبر نوعی قند گیاهی است اما همان طور که می دانید این ترکیب غذایی به وسیله دستگاه گوارش ما قابل هضم و جذب نیست. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری زخم معده و سایر اختلالات گوارشی، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر خام مثل انواع میوه و سبزی چندان مناسب نیست. این بیماران باید از انواع پخته شده خوراکی های حاوی فیبر استفاده نمایند. اما برای جلوگیری از ابتلا به زخم معده و سایر اختلالات گوارشی استفاده از خوراکی های حاوی فیبر لازم است.

تحقیقات نشان می دهند افرادی که در رژیم غذایی شان از خوراکی های حاوی فیبر استفاده می نمایند 45 درصد کمتر از آنهایی که یا کمتر از این خوراکی ها استفاده می نمایند یا اصلا از آنها مصرف نمی نمایند در معرض خطر ابتلا به اختلالات گوارشی قرار دارند. بنابراین اگر قصد دارید از خوراکی های حاوی فیبر بهره ببرید آنها را بپزید. هویج پخته، کلم پخته، کمپوت های کم شکر خانگی، اسفناج پخته و... از انواع خوراکی های حاوی فیبر اما از نوع پخته هستند.

برای برطرف مسائل دستگاه گوارش و یاری به درمان زخم معده، مصرف این خوراکی ها نیز مفید است؛

شربت عسل

یعنی محلول عسل در آب ولرم یا معمولی

جوشانده گیاهی

جوشانده برگ و ریشه کاسنی با عسل که بهتر است به صورت ناشتا مصرف گردد

معجون عسل

مخلوط عسل و انجیر به مقدار مساوی

بالنگ

مخلوط گرد بالنگ با عسل

شیر

مخلوط شیر و عسل (البته اگر پزشک نوشیدن شیر را ممنوع نکرده باشد)

حلوا

حلوای آرد گندم، زعفران و عسل با حداقل مقدار چربی

ویتامین الف

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A می تواند خطر ابتلا به زخم معده و سایر اختلالات گوارشی را تا 54 درصد کاهش دهد. خوراکی های حاوی این ویتامین نه تنها از ابتلا به زخم معده جلوگیری می نمایند بلکه در صورت ابتلا به این بیماری به عنوان داروی التیام بخش قابل استفاده اند. کدو، کدوحلوایی، انواع سیب زمینی، عدس، لبو و اسفناج حاوی این ویتامین هستند.

اسلحه زنده

خوراکی های پروبیوتیک که حاوی مخمر زنده هستند یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به زخم معده اند. وجود لاکتوباسیلوس کازئی در خوراکی های پروبیوتیک هم مانع رشد باکتری هلیکوباکترپیلوری شده و هم تاثیر مصرف آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری عامل بیماری زخم معده را چند برابر می نماید. ماست پروبیوتیک و دوغ کفیر از این نوع خوراکی ها هستند.

برگ سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است. این آنتی اکسیدان به عنوان ترکیبی ضدباکتریایی می تواند مانع از رشد هلیکوباکترپیلوری، عامل ایجاد زخم معده گردد. از طرفی نوشیدن چای سبز مقدار ترشح اسید معده را کنترل می نماید. مقدار مصرف روزانه چای سبز نباید به بیش از دو فنجان میانه برسد.

طلای جنگلی

هرچقدر مصرف شیرینی های غیرطبیعی برای افراد مبتلا به زخم معده مضر است؛ به همان مقدار مصرف عسل به ویژه عسل با موم برای این بیماران مفید است؛ تا حدی که آن را دارای درمان زخم معده می دانند. یکی از مسائل افراد مبتلا به زخم معده، اختلال در هضم مواد غذایی خورده شده است. عسل ملین است و همین ویژگی به هضم بهتر غذا یاری می نماید.

عسل سرشار از آهن و منگنز بوده و همین باعث کنترل ترشح اسید معده می گردد. از آنجایی که یکی از دلایل ابتلا به زخم معده مسائل عصبی و استرس بوده، به همین علت خوردن عسل برای افراد در معرض استرس لازم است. این خوراکی سرشار از ویتامین D است و همین باعث جذب بهتر کلسیم و فسفر می گردد؛ جذب بهتر این دو عنصر به عملکرد بهتر سیستم عصبی یاری می نماید و این ویژگی باعث آرامش بهتر و بیشتر فرد مبتلا به زخم معده می گردد. در مواردی عسل حاوی اسید گلوتامیک را برای درمان بعضی عوارض دستگاه اعصاب مرکزی توصیه می نمایند. کنترل عملکرد سیستم عصبی تاثیر بسزایی در درمان مسائل گوارشی و افراد مبتلا به زخم معده دارد.

راهکارهای مبارزه

به بخش درمان دارویی کاری نداریم؛ چراکه این بخش بحثی کاملا پزشکی بوده و فرد بیمار پس از مراجعه باید داروی مناسب با مقدار مصرف مناسب (دوز مناسب) دریافت کند. اینجا تنها به توصیه های تغذیه ای برای جلوگیری از ابتلا و پیشرفت بیماری اشاره می کنیم.

میدان مین

خوردن بعضی خوراکی ها، داروها یا عدم اصلاح بعضی رفتارهای تغذیه ای نادرست باعث وخیم تر شدن شرایط افراد مبتلا به زخم معده می گردد؛ پس به این نکات دقت کنید و وارد منطقه مین گذاری نشوید!

نخستین گام

تغییر و اصلاح الگوی غذایی فرد نخستین گام برای سرعت گرفتن روند درمان است. در این نخستین گام، اولین قدم! تغییر شکل پختن غذاها از سرخ کردنی و پرچرب به آب پز یا کبابی است. قدم بعدی مصرف غذاها هم در حجم کم است. البته افزایش دفعات مصرف خیلی توصیه نمی گردد چون با هر بار مصرف غذا، معده وادار به ترشح اسید می گردد. بنابراین افزایش وعده ها حداکثر تا پنج بار توصیه شده است.

نوع و حجم

نه تنها حجم بلکه نوع نوشیدنی های مصرفی افراد مبتلا به زخم معده هم مهم است. حجم نوشیدنی ها باید از نوشیدن در لیوان های بزرگ معروف به ماگ، به فنجان میانه تغییر کند. بهتر است انواع بدون گاز و بدون کافئین جایگزین انواع گازدار و حاوی کافئین گردد. عرقیات و دوغ بدون گاز هم از نوشیدنی های تایید شده هستند.

شیرینی و چربی

مثل اغلب برنامه های غذایی سالم، مصرف غذاها و خوراکی های شیرین با شیرینی غیرطبیعی و چرب ممنوع است.

تند، بودار و حاضری

مصرف غذاها، تنقلات، انواع خوراکی های حاضری و انواع کنسروها به علت افزودنی های مختلف و نگهدارنده های مورد استفاده ممنوع است.

مخدرها و داروها

سیگار و قلیان ممنوع است! برای مصرف انواع مسکن ها، کورتن ها و آسپرین باید با پزشک معالج مشورت کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1402 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2298

به "زخم معده تان را با این گیاهان شفابخش درمان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زخم معده تان را با این گیاهان شفابخش درمان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید