سفر منطقه ای پمپئو برای مقابله با چین و انعقاد پیمان امنیتی

به گزارش لیتن، ایرنا نوشت: مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا پس از حضور در استرالیا با سفر به سه کشور کوچک و دور افتاده اقیانوس آرام در کوشش است تا با انعقاد یک پیمان امنیتی جدید ، با نفوذ فزاینده چین در این منطقه مقابله کند.

سفر منطقه ای پمپئو برای مقابله با چین و انعقاد پیمان امنیتی

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

بعضی رسانه های آسیایی روز سه شنبه دراین زمینه گزارش دادند: وزیر امورخارجه دولت ترامپ از روز گذشته سفر خود به سه کشور کوچک در اقیانوس آرام شامل میکرونزی، پالائو و جزایر مارشال را آغاز نموده است.

وی عصر گذشته با مقام های ارشد این سه کشور دیدار و مذاکرات خود را برای احیای پیمان امنیتی مشترک با این کشورها آغاز کرد.

به گزارش روزنامه ساوت چاینا ،آمریکا پیشتر در گزارشی اعلام نموده بود که سفر پمپئو به این کشورها پس از گفت وگو با مقام های کانبرا به دلیل افزایش نگرانی ها از نفوذ فزاینده پکن در منطقه پاسفیک انجام می گردد.

پمپئو در یک هفته اخیر در راس یک هیات از مقام های ارشد آمریکا با سفر به بعضی کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله تایلند و همچنین استرالیا و بعضی کشورهای کوچک اقیانوس آرام درصدد است سیاست های ضد چینی دولت ترامپ را در این مناطق دنیا تقویت کند.

مقام های سیاست خارجی آمریکا امیدوارند تا پیمان امنیتی میان واشنگتن و این سه کشور تجدید و گسترش یابد، زیرا دوره پیمان های قبلی به اتمام رسیده است.

درصورتی که کشورهای اقیانوسیه این پیمان را امضا نمایند ، براساس شرایط جدید زمینه دسترسی نیروهای نظامی و تفنگداران آمریکایی به عرصه های آبی- خاکی و هوایی این کشورها در فراهم خواهد شد.

انعقاد این قرارداد در واقع حوزه جغرافیایی رویارویایی آمریکا با چین را تا آبهای شرق دور وسعت می بخشد.

پمپئو در میکرونزی در گفت وگو با خبرنگاران دراین زمینه ادعا کرد که امروز من اینجا هستم تا تائیدی باشد بر این موضوع که آمریکا به کشورهای این منطقه برای حفاظت از حاکمیت خود و حق زندگی در آزادی و آرامش یاری کند.

وی اضافه نمود: آمریکا مذاکرات خود را برای توسعه قرارداد امنیتی با کشورهای این منطقه آغاز نموده است. این کشورها در مقابل کوشش های چین برای بازیابی اقیانوس آرام از دموکراسی حمایت می نمایند.

گراسمن یکی از تحلیلگران شرکت رند در واشنگتن دی سی با بیان اینکه کنترل آبهای این منطقه در مرکز پروژه های دفاعی چین است، در خصوص اهمیت این قراردادهای امنیتی گفت : محدوده ای از اقیانوسیه که آمریکا دسترسی انحصاری آن را به وسیله این قراردها با حمایت کشورهای منطقه به دست خواهد آورد، بزرگتر از قاره آمریکاست.

طبق این گزارش، بخش ارائه یاری های مالی رسمی آمریکا به این کشورها تا سال 2023 به اتمام خواهد رسید و واشنگتن نگران آن است که چین از این فرصت به نفع خود استفاده کند.

چین هفته گذشته یک یاری 2 میلیون دلاری به صندوق اعتماد میکرونزی واریز کرد که تحلیلگران آمریکایی آن را نشانه ای از خیز پکن برای گسترش نفوذش در منطقه ارزیابی نموده و می گویند اقدام پکن یک هفته پیش از سفر پمپئو به این منطقه گامی در جهت خنثی کردن این ماموریت بوده است.

علاوه براین نماینده ویژه شی جین پینگ رئیس جمهوری چین هفته گذشته در مراسم آغاز به کار دیوید پانوئلو رئیس جمهوری جدید میکرونزی شرکت نموده بود.

در مجموع آمریکا امیدوار است با یاری استرالیا به عنوان متحد دیرینه واشنگتن ،بتواند گام های موثری را در رقابت با چین و برای جلوگیری از نفوذ آن در کشورهای قطره ای اقیانوسیه بردارد.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 308

به "سفر منطقه ای پمپئو برای مقابله با چین و انعقاد پیمان امنیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر منطقه ای پمپئو برای مقابله با چین و انعقاد پیمان امنیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید