سیاست تازه مرکل در قبال انتخابات یونان

به گزارش لیتن، خبرنگاران: در حال حاضر مرکل و دیگر سران منطقه یورو به شدت نسبت به خروج یونان از این منطقه مالی نگران هستند، خروج یونان از منطقه یورو به معنای فروپاشی علنی منطقه یورو خواهد بود.

سیاست تازه مرکل در قبال انتخابات یونان

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، صدر اعظم آلمان به شدت نسبت به آنچه در یونان می گذرد نگران است. این نگرانی با توجه به کاهش شانس پیروزی راستگرایان در انتخابات و خیز حزب سیریزا جهت حضور در راس قدرت افزایش یافته است. آنتونیس ساماراس نخست وزیر یونان اعلام نموده است که انتخابات زودرس 25 ژانویه برگزار خواهد شد. بر اساس نظرسنجی های اجرا شده حزب مخالف سیریزا می تواند برنده انتخابات سراسری یونان گردد. مرکل به خوبی می داند که قدرت تاثیرگذاری مقامات حوزه یورو بر روی رفتار رای دهندگان یونانی نسبت به هر زمان دیگری کمتر است. در چنین وضعیتی صدر اعظم آلمان و همراهانش در منطقه یورو سعی در طبیعی جلوه دادن خروج یونان از منطقه یورو دارند.

در این خصوص گزارش نشریه اشپیگل قابل تامل است. اشپیگل مدعی شده است که آنگلا مرکل صدر اعظم و ولفگانگ شاوبل وزیر دارایی آلمان بر این باورند که منطقه یورو با تاثیرات ناشی از خروج یونان مقابله خواهد نمود. اما در مورد گزارش اشپیگل و دیگر رسانه های مشابه، سوال مهمی وجود دارد که هنوز پاسخ آن داده نشده است، اینکه چرا خروج یونان از منطقه یورو تا کنون برای مقامات آلمانی امری غیر طبیعی محسوب شده است؟

واقعیت امر این است که خروج یونان از منطقه یورو همچنان برای مقامات آلمانی یک فاجعه محسوب می گردد. در این میان اساسا اهمیتی ندارد که مرکل و شاوبل رفتار بیرونی خود را چگونه جلوه دهند.

در سال 2012 میلادی و در آستانه برگزاری انتخابات سراسری یونان، مقامات آلمانی در ابتدا مدعی شده بودند که خروج یا عدم خروج یونان از منطقه یورو کمترین اهمیتی برای آنها ندارد. حتی مقامات ارشد حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز عنوان نموده بودند که برلین و اروپای واحد آماده خروج آتن از این مجموعه هستند. با این حال در روزهای اندک باقیمانده تا برگزاری انتخابات سراسری در یونان شاهد بودیم که مقامات آلمانی و اروپایی صراحتا شهروندان یونانی را نسبت به اخراج همزمان از منطقه یورو اتحادیه اروپا تهدید کردند. به این ترتیب مقامات منطقه یورو به یونانی ها هشدار دادند که خروج آنها از منطقه یورو به معنای استمرار حضور آنها در اتحادیه اروپا نخواهد بود، همین مسئله سبب شد تا در آخرین روزهاو ساعات رای گیری بسیاری از آرا به سود حزب ساماراس (راستگرایان) به گردش در آید و در نهایت یونان برای مدتی دیگر به سیاست های ریاضتی تن دهد.

در حال حاضر نیز مرکل و دیگر سران منطقه یورو به شدت نسبت به خروج یونان از این منطقه اقتصادی نگران هستند. خروج یونان از منطقه یورو به معنای فروپاشی علنی منطقه یورو خواهد بود. تحلیلگران مسائل اروپای واحد بارها عنوان نموده بودند که سیاست جایگزین سازی اعضای جدید با اعضای قدیمی منطقه یورو نمی تواند متضمن حفظ منطقه یورو باشد و خروج هر یک از اعضای یورو از این منطقه اقتصادی (از جمله یونان) به معنای برداشتن یک گام بلند به سود اضمحلال اقتصادی این منطقه اقتصادی مشترک اروپایی خواهد بود.

گزارش جهت دار اشپیگل در مورد موضع ادعایی خیر مقامات آلمانی نیز در این خصوص قابل تامل است. اشپیگل در این خصوص مدعی شده است: اعلام مواضع جدید دولت آلمان در قبال خروج یونان از منطقه یورو در حالی است که مقام های برلین پیش از این مخالفت خود را با این مساله اعلام نموده بودند. شاید پیشرفت زیاد منطقه یورو پس از بحران اقتصادی 2012 میلادی عامل مهمی بوده تا سیاستمداران آلمانی موضع خود را در قبال خروج یونان از منطقه یورو تغییر داده باشند.

به راستی نشریه اشپیگل از کدام پیشرفت زیاد خبر به میان آورده است. شاید منظور نشریه اشپیگل روبرو شدید تر آلمان با بحران اقتصادی و کاهش میزان رشد اقتصادی در اروپای واحد و افزایش نرخ بیکاری در بعضی کشورهای عضو منطقه یورو باشد، بدون شک این موارد مصداق پیشرفت اقتصادی اروپا در سال 2014 میلادی نبوده است، خصوصا آنکه موسسات اعتبار سنجی نیز به صورت مداوم نگرانی خود را نسبت به وضعیت اقتصادی منطقه یورو در سال 2015 میلادی اعلام نموده اند. این موسسات هیچ یک مدعی نشده اند که منطقه یورو در سال 2014 میلاید به موفقیت دست یافته است، اما گویا مقامات آلمانی و نشریه اشپیگل عادت ندارند با استناد به واقعیات و آمارهای عینی موجود سخن و ادعایی را بیان نمایند.

مقامات ارشد اقتصادی دولت آلمان در قبال تحولات اخیر یونان رفتارهای دوگانه و پارادوکسیکالی از خود نشان می دهند. به عنوان مثال اخیرا مقامات ارشد وزارت دارایی آلمان عنوان نموده اند که دولت جدید یونان باید بدهی های این کشور را پرداخت کند و اگر یونان راستا دیگری را انتخاب کند خود را در وضعیت سختی گرفتار خواهد نمود.

با این حال به نظر می رسد این بار فرمولی که مرکل و همراهانش در سال 2012 میلادی امتحان کردند این بار جوابگو نباشد. در چنین وضعیتی یک نکته بر همگان مسجل است: اینکه خروج یونان از منطقه یورو کماکان برای مقامات این منطقه اقتصادی یک کابوس محسوب می گردد. این خروج خودخواسته که در صورت پیروزی حزب سیریزا در انتخابات سراسری یونان فعلیت تام و کامل خواهد یافت، به معنای آغزا بازی دومینوی خروج دیگر کشورهای بحران زده از منطقه یورو و بازگشت اروپا به دوران قبل از تشکیل منطقه یورو خواهد بود. در چنین شرایطی دیگر تابوی خروج از منطقه یورو برای شهروندان و حتی دولت های اروپایی خواهد شکست. بدون شک وضعیتی از این بدتر برای مرکل و دیگر مقامات تصمیم گیرنده در منطقه یورو متصور نخواهد بود.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 387

به "سیاست تازه مرکل در قبال انتخابات یونان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست تازه مرکل در قبال انتخابات یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید