شب های عید مافیا

به گزارش لیتن، در سال های اخیر با خروج دولت از تنظیم بازار میوه، تنظیم بازار به طور کامل به دست دلالان و واسطه هایی افتاده که سازمان تعزیرات و حمایت نیز حریفشان نیستند.

شب های عید مافیا

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از جوان، در سال های اخیر با خروج دولت از تنظیم بازار میوه، تنظیم بازار به طور کامل به دست دلالان و واسطه هایی افتاده که سازمان تعزیرات و حمایت نیز حریفشان نیستند. به طوری که به گفته باغداران سیب و مرکبات، از ابتدای ماه جاری دلالان اجازه ورود سیب و مرکبات به بازار میوه را نمی دهند و باید تمام خرید ها از فیلتر این دلالان عبور کند تا مبادا با افزایش عرضه بازار از دستشان خارج شده و قیمت ها ارزان گردد.

بر اساس آمار، ایران سالانه 10میلیون تن سیب، پرتقال و نارنگی فراوری می نماید. این میوه ها قابل نگهداری در سردخانه است و در مواقع ضروری می توان، وارد بازار کرد و قیمت ها را به تعادل رساند، اما بیش از یک دهه است که دلالان بازار میوه و تره بار فرصت تنظیم بازار را از مسئولان و باغداران گرفته اند. از ابتدای ماه جاری با ورود میوه های سردخانه ای به بازار میوه قیمت ها به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که سردخانه ها و انبار ها مملو از سیب و مرکبات است. در حال حاضر سیب درجه یک دربازار تهران کیلویی 25 تا 30 تومان، پرتقال بین 15تا 25هزار تومان، نارنگی و کیوی 25 تا 30 هزار تومان، خیار 15 تا 20 هزار تومان و موز 40 تا 45 هزار تومان در میوه فروشی ها عرضه می گردد.

باغداران افزایش هزینه های فراوری مانند سمپاشی و کود، آبیاری، سبد های میوه و کارگر را یکی از دلایل گرانی قیمت ها اعلام می نمایند، اما نکته اصلی دلال بازی در میادین اصلی میوه و تره بار است که مانع از ورود میوه ارزان به داخل می گردد.

دست باغدار از عرضه مستقیم کوتاه است

دیاکو افخم یکی از باغداران سیب و صادرنمایندگان مشهور در شمال غرب کشور از مسائل صادرات و نبود بازار چه های عرضه مستقیم میوه در تهران و سایر شهرستان ها و فعالیت دلالان میوه اطلاع داد و گفت: مصرف داخلی سیب سالانه 800 هزار تن است و باید سیب های فراوریی صادرگردد، اما بازار های صادراتی ایران دچار مشکل شده است.

افت دینار عراق

وی از زیان صادرنمایندگان به عراق سخن گفت و اضافه نمود: با کاهش نرخ دینار صادرنمایندگان به بازار های عراق در ماه های گذشته به شدت متضرر شده اند و بازار صادراتی آذربایجان نیز به دلیل ناکارآمدی سفارت ایران و عدم رایزنی برای برطرف موانع صادرات با مسائل بسیاری همراه است، به طوری که اخیراً بار های سیب صادراتی ایران بیش از 10روز در مرز آذربایجان متوقف شد و هزینه حمل و نقل چند برابری را به ما تحمیل کرد.

سیب درجه یک نباید بیشتر از 11 هزار تومان باشد

افخم در مورد شرایط بازار سیب و مرکبات گفت: در حال حاضر قیمت سیب درجه یک صادراتی باید 11 هزار تومان در بازار عرضه گردد، در حالی که در بازار تهران و بسیاری از استان ها قیمت آن بیش از 25 هزار تومان است. در گذشته دولت با خرید تضمینی میوه و اقلام مورد احتیاج بازار در زمان فراوانی کالا، مانع از کمبود عرضه در بازار و احیاناً گرانی قیمت ها می شد، اما چند سالی است که بازار ر ها شده است و دلالان کنترل بازار را به دست گرفته اند.

قیمت صادراتی سیب؛ 16 هزار تومان

افخم با مقایسه قیمت میوه در بازار داخل با نرخ صادراتی آن اضافه نمود: به عنوان مثال سیب درجه یک با قیمت 16 هزار تومان صادر می گردد، اما با این قیمت ها به دست مصرف نماینده نمی رسد. نبود بازار چه های شهری و استانی برای عرضه مستقیم میوه یکی از کمبود های تنظیم بازار میوه است که متأسفانه در یک دهه اخیر هیچ فکری برای آن نشده است. هر از گاهی وزیر جهاد از اجرایی شدن این طرح حرف می زند، اما کار هماهنگی هنوز صورت نگرفته است. حتی میادین میوه و تره بار شهرداری ها که مثلاً قرار بود، قیمت ها را تعدیل نمایند چندان پیروز عمل ننموده اند، زیرا آن ها نیز با چند دست واسطه میوه و سبزی شان را خریداری می نمایند و در بسیاری از موارد میوه های با کیفیت در این میادین عرضه نمی گردد.

وی گفت: چندی قبل با مراجعه به بازار تهران و رصد قیمت های میوه با چند غرفه دار در میدان مرکزی صحبت کردم و گفتم حاضرم روزانه هر میزان سیب می خواهند با قیمت 12 هزار تومان در میدان تهران تحویل شان بدهم، اما غرفه داران از خرید خودداری و اعلام نموده اند که احتیاجی ندارند. افخم معتقد است که واسطه های بازار میوه تهران و سایر استان ها از ورود میوه به میزان فراوان جلوگیری می نمایند و کوشش می نمایند با عرضه قطره چکانی بازار را تشنه نگه دارند و قیمت ها را افزایش دهند.

وی تأکید کرد: اگر تا سرانجام اسفند سیب و مرکبات موجود در انبار ها و سردخانه ها روانه بازار نگردد، باغداران زیان هنگفتی متحمل می شوند. این فراوری نماینده اضافه نمود: اگر فروشگاه های زنجیره ای غرفه هایی را با قیمت مناسب در اختیار باغداران قرار دهد؛ میوه مرغوب و ارزان به دست مصرف نماینده می رسد و فراوری نماینده و مصرف نماینده دیگر ضرر نمی نماید. وی با اشاره به قیمت گران سبزی و صیفی (کیلویی 12 هزار تومان سبزی) در تهران گفت: این قیمت ها در حالی است که در مراکز فراوری سبزی که بیشتر بخش کرد نشین ایران هستند، سبزی حداکثر کیلویی 4 هزار تومان است. در حالی که بخش زیادی از سبزی تهران از شهر ری و حومه آن تأمین می گردد نه از سایر شهرستان ها.

سیب؛ میوه فقرا هم گران شد

افخم گفت: از قدیم میوه سیب به میوه فقرا معروف بود، چون ارزان بود و یک کیلو سیب حداقل 10 تا سیب است. اکنون این میوه به قدری در بازار مصرف گران شده که میوه اغنیا شده است.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1601

به "شب های عید مافیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب های عید مافیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید