شرکت های هواپیمایی آئین نامه مسافران معلول را از یاد برده اند

به گزارش لیتن، محمد اسماعیل شیخ قرایی مدیرعامل انجمن معلولان پارس در این رابطه به خبرنگاران گفت: دستور العمل اجرایی حمل و نقل هوایی معلول و توانخواه جزو دستور العمل های هواپیمایی کشوری است که در سال 92 نوشته شد. در این دستور العمل که توسط گروه تسهیلات حمل و نقل هوایی تهیه شده، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی آن را آنالیز نموده و به تائید معاونت هوانوردی و امور بین الملل رسیده است. همچنین در اردیبهشت سال 92 توسط معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به تایید رسید. این دستور العمل توسط کلیه فرودگاه های کشور شرکت هابی هواپیمایی داخلی و خارجی فعال در کشور و نمایندگان فروش و خدمات آنان و نیز مسافران از سه ماه پس از تاریخ انتشار لازم الاجرا اعلام شد.

شرکت های هواپیمایی آئین نامه مسافران معلول را از یاد برده اند

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا نوروزی هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

وی ادامه داد: در این دستور العمل معلول و یا توانخواه به مسافری گفته می گردد که به دلیل نقص عضو حسی و فیزیکی، کند ذهنی، کهولت، بیماری و یا دلایل دیرگی فرد احتیاجمند توجه ویژه در انجام امور مربوطه است بنابراین در آن وظایف مدیران فرودگاهها قید شده و آمده که باید پرسنل خود را در روش برخورد با مسافران معلول و توانخواه و نیز فراهم کردن تسهیلات مورد احتیاج آموزش دهند. با سازمان های مربوطه از جمله مسئولان حمل و نقل عمومی برای ایجاد شرایط لازم در دسترسی آسان این مسافران از شهر به فرودگاه و بالاعکس را فراهم نمایند. نواحی سوار و پیاده کردن مسافر در نقطه مقابل درب ورود و خروج سالن ترمینال باید با علائم خاص مشص گردد، کانترهای پذیرش این نوع مسافران در نزدیک ترین فاصله از نقطه مقابل درب ورودی سالن ترمینال های خروجی و ورودی باشد. فرودگاه با هماهنگی نهادهای ذیربط دسترسی به خدمات قابل ارائه در فرودگاه و نیز دسترسی به کنترل های دولتی را در مسیرهای مشخص و حسب شرایط فرودگاه فراهم کند.

شیخ قرایی ادامه داد: در بخش دیگری از این وظایف اعلام شده است که باید از شیبراهه ها ترجیحا به صورت مکانیکی در مسیرهای دارای اختلاف سطح براساس استانداردهای موجود، نرده ها در شیبراهه ها و کف پوش های مناسب که امکان لغزش را کم کند، استفاده نمایند. آسانسورها جادار بوده به نحوی که یک جایگاه چرخدار به همراه یک و یا دو نفر ایستاده در آن جا گردد. از حروف و رنگ های مناسب در سیستم نمایش اطلاعات پرواز برای مسافران معلول و توانخواه دارای نقایص بینایی استفاده نمایند شیرهای آب سردکن و دستگاههای اتوماتیک تحویل مواد غذایی در ارتفاع مناسب برای این افراد گذاشته گردد.

مدیرعامل انجمن معلولان پارس اضافه نمود: سرویس های بهداشتی مناسب سازی شده و استاندارد به لحاظ درب و نیز گردش جایگاه چرخدار در آن و نیز دستگیره های نگهداری در موقعیت های مناسب نصب گردد. در این آیین نامه حدود 28 مورد وظایف آورده و وظایف شرکت هواپیمایی، وظایف شرکت خدمات فرودگاهی، دفتر فروش بلیت مسافر هوایی و وظایف مسافر معلول و توانخواه شرح داده شده است. در بند دیگر آن به این موضوع اشاره شده است که عملکرد شرکت های هواپیمایی در این زمینه مورد آنالیز قرار خواهد گرفت و شرکت نمونه به عنوان برگزیده ارائه خدمات به مسافران معلول و توانخواه معرفی می گردد.

شیخ قرایی گفت: اما اکنون بسیاری از موارد این آیین نامه نه تنها اجرا نمی گردد بلکه مسافران معلول و توانخواه نمی توانند بدون یاری دیگران خودشان کارهای مربوط به مسافرت های هوایی را به تنهایی انجام دهند. این به دلیل انجام نشدن موارد آیین نامه است گویا مدیران فرودگاهها وجود چنین آیین نامه ای را فراموش نموده اند. اکنون نه تنها معلولان حرکتی در فرودگاه های بین المللی بلکه در فرودگاههای ملی نیز با مسائل تردد روبرو هستند. به این مسائل باید مسائل مربوط به نابینایان و ناشنوایان را نیز افزود. چون هیچ علام هشدار دهند و یا چراغهایی وجود ندارد که آنها بدون یاری دیگران بتوانند راه خودشان را پیدا نموده، بلیت تهیه نمایند و مسافرت هوایی انجام دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 797

به "شرکت های هواپیمایی آئین نامه مسافران معلول را از یاد برده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های هواپیمایی آئین نامه مسافران معلول را از یاد برده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید