طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز؛ بدونِ فر برای عید نوروز

به گزارش لیتن، لوز زعفرانی تبریز یکی شیرینی های سنتی و مشهور آذربایجان شرقی است که در بسیاری از مجالس و مهمانی ها برای پذیرایی از آن استفاده می گردد به خصوص پذیرایی با این شیرینی در عید نوروز بسیار مرسوم است. این شیرینی طعم فوق العاده ای دارد و ترکیب طعم بادام و زعفران باعث میگردد طعم و عطر آن منحصر بفرد باشد. بخصوص اگر لوز زعفرانی تبریز را در خانه تهیه کنید به علت استفاده از بادام و زعفران خالص طعم و عطر آن درجه یک و عالی خواهد بود. برای تهیه این شیرینی فر یا ابزار خاصی نیازی نیست و درست کردن آن بسیار ساده است. در قسمت آشپزی از خبرنگاران بلاگ با ما همراه شوید.

طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز؛ بدونِ فر برای عید نوروز
مواد لازم لوز زعفرانی تبریز:
پودر بادام300 گرم حدودی
پودر قند30 گرم
شکریک و نیم پیمانه
آبسه چهارم پیمانه
پودر زعفران2 گرم
پسته خرد شده (برای تزئین)به میزان لازم

برای تهیه این شیرینی به پودر بادام احتیاج داریم پودر بادام رو میتونید از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید و یا اگه میخواین پودر بادام مورد استفاده تون کاملا خالص باشه میتونید بادام رو توی خونه پودر کنید.

طرز تهیه پودر بادام در لوز زعفرانی:

برای این کار روی مغز بادام ها آب جوش بریزین تا آب روی بادام ها رو بپوشونه و اجازه بدین چند دقیقه بمونه و بعد آبکش کنید و به راحتی پوست رویی (پوست نازک قهوه ای) بادام ها رو جدا کنید و بادام های پوست گرفته رو روی یک دستمال پهن کنید و اجازه بدین بیست و چهار ساعت بمونه تا کاملا خشک بشه و در این زمان هر از گاهی بادام ها رو زیر و رو کنید تا کاملا خشک بشن.

بادام های خشک شده رو به همراه پودر قند داخل آسیاب بریزین و پودر کنید.

پودر قند از به روغن افتادن بادام ها جلوگیری میکنه.

چون بادام نوعی مغز چرب هست امکان به روغن افتادن پودر بادام وجود داره برای اینکه از این کار جلوگیری کنیم باید به این نکات توجه کنید.

دستگاه رو به صورت یکسره و مداوم روشن نکنید چون اصطکاک پره های دستگاه و گرمای حاصل باعث به روغن افتادن پودر بادام میشه بهتر هست که دستگاه رو به صورت پالس بزنید و مدام روشن و خاموش کنید تا در نهایت مواد داخل دستگاه کاملا پودر بشن.

بعلاوه بادام ها رو یکجا داخل دستگاه نریزین بلکه هر سری میزانی بادام رو به همراه کمی پودر قند داخل دستگاه بریزین و پودر کنید و این کار رو ادامه بدین تا همه بادام ها پودر بشن.

میزان زیاد بادام باعث میشه زمان پودر کردن اون بیشتر بشه و روشن کردن زیاد دستگاه بادام ها رو به روغن میندازه.

در نهایت پودر بادام شما باید کاملا حالت پودری و دون داشته باشه و اصلا چرب و خمیری نباشه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوز بادام دو رنگ به شکل گل؛ بدون احتیاج به فر!

طرز تهیه لوز زعفرونی خانگی:

حالا میریم سراغ درست کردن لوز زعفرانی خوشمزه:

1- شکر و آب رو داخل ظرفی بریزین.

2- و روی حرارت قرار بدین تا دونه های شکر حل بشه و با حرارت کم بجوشه تا کاملا به قوام برسه.

در این فاصله زعفران رو پودر کنید و با یک قاشق سوپ خوری آب جوش دم کنید یا دو تکه یخ کوچیک رو روی زعفرون ها بذارین تا یخ آب بشه و زعفران ها رنگ پس بدن.

وقتی شیره کاملا به قوام رسید طوری که وقتی چند قطره از شیره رو ما بین دو انگشت تست میکنیم کاملا کش بیاد و چسبنده باشه.

3- حرارت رو خاموش کنید.

شیره رو داخل ظرفی بریزین و اجازه بدین خنک بشه و بعد با همزن بزنید تا کاملا سفید بشه و شکرک بزنه و کمی حالت غلیظ پیدا کنه.

4- حدود ده دقیقه زدن با همزن برقی کفایت میکنه.

بعد زعفران آب شده رو بهش اضافه کنید (در صورت لازم میتونید از زعفران کمتر بهره ببرید و به جاش میزانی رنگ مجاز خوراکی به مواد اضافه کنید) و کمی با همزن مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشه.

5- پودر بادام رو به مواد اضافه کنید و با قاشق کاملا هم بزنید تا کاملا یکدست بشه.

6- در نهایت مواد باید حالت خمیری داشته باشه و به دست نچسبه.

اگه دیدین مواد شل و چسبنده هست میتونید میزان بیشتری پودر بادام اضافه کنید این کار رو تا جایی ادامه بدین که مواد به حالت خمیری برسه.

داخل ظرف مستطیل یا مربع سلفون بکشید (یا از نایلون فریزر بهره ببرید) بسته به ضخامتی که دوست دارین شیرینی در نهایت داشته باشه میتونید از ظرف هایی با سایز مختلف بهره ببرید سایز ظرف من هفده در دوازده سانتی متر بود.

مواد شیرینی رو داخل ظرف بریزین و با پشت قاشق کاملا پهن و فشرده و صاف کنید و یا دستکش بپوشید و از دست برای صاف کردن مواد بهره ببرید سعی کنید ارتفاع مواد در هر سمت برابر باشه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیزکیک زعفرانی 3 لایه با کیک هل و گلاب

7- میزانی پسته خرد شده یا کوبیده شده رو روی شیرینی بپاشین و با گوشت کوب کمی فشار بدین تا پسته ها به شیرینی بچسبن.

8- و کاملا صاف بشن میتونید. از پشت قاشق هم برای این کار بهره ببرید (استفاده از پسته برای تزئین کاملا اختیاری هست و در صورت لزوم میتونید حذفش کنید).

شیرینی رو به مدت یک شب داخل یخچال بذارین تا کاملا خودش رو بگیره (حدود دوازده ساعت).

و بعد به یاری سلفون ها از ظرف خارج کنید و با یک چاقوی تیز برش بزنید شکل و مقدار برشی که ایجاد میکنید کاملا سلیقه ای هست. ولی همون طور که از نام شیرینی پیداست به صورت سنتی اون رو به شکل لوزی برش میزنن.

9- برای ایجاد برش های تمیز و یک مقدار حتما از خط کش یاری بگیرین و بعد از هر برش چاقو رو با دستمال نم تمیز کنید.

من اول دو سمت کناری شیرینی رو به صورت لایه چند میلیمتری برش زدم تا کناره ها کاملا صاف و مرتب باشن و بعد برش های طولی یک مقدار ایجاد کردم.

و برش های بعدی رو به صورت خط هاب اریب زدم تا برش های لوزی شکل بگیره.

شیرینی ها رو داخل ظرف در بسته نگهداری کنید چون این شیرینی در معرض هوا خشک میشه و حالت نرم خودش رو از دست میده.

این شیرینی ماندگاری بالایی داره و میتونید از دو هفته قبل برای عید یا سایر مناسبت ها آماده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه 18 نوع حلوای مجلسی؛ رازهای خوشمزه تر شدن آن

نکات لوز زعفرانی:

  • به جای جدا کردن پوست بادام و خشک کردن اون میتونید از خلال بادام آماده برای تهیه پودر بادام بهره ببرید.
  • با این روش میتوانید لوزهای دیگری مثل لوز نارگیل یا لوز بادام ساده یا لوز پسته هم درست کنید و به جای بادام از نارگیل یا پودر پسته بهره ببرید برای اوز بادام ساده هم کافیه زعفران رو حذف کنید.
  • روش های دیگه ای هم برای تهیه لوز بادام وجود داره مثل این روش که پودر قند و بادام رو آسیاب میکنن و کم کم گلاب اضافه میکنن تا حالت خمیری پیدا کنه و بعد داخل سینی پهن میکنن و برش میدن با این که این روش راحت تر هست اما روش اصلی تهیه لوز بادام تبریز روشی است که در بالا آموزش داده شد.
  • خمیر شیرینی رو میتونید داخل سینی پهن کنید که یک سانت ارتفاع داشته باشه بعلاوه بسته به سلیقه میتونید اون رو داخل ظرف کوچیک تر پهن کنید تا ارتفاع شیرینی ها بیشتر باشه و بسته به ارتفاع شیرینی و بزرگی و کوچکی برش ها تعداد شیرینی ها متغیر هست.
منبع: اُکالا
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1980

به "طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز؛ بدونِ فر برای عید نوروز" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز؛ بدونِ فر برای عید نوروز" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز؛ بدونِ فر برای عید نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید