2 طرز تهیه کیک ماست و لیمو خوشمزه در فر و قابلمه

به گزارش لیتن، کیک ماست و لیمو یکی از کیک های اصالتا فرانسوی است که برای عصرانه یا میان وعده با انواع نوشیدنی ها سرو می گردد. در این کیک از عصاره لیمو برای طعم و عطر بیشتر کیک استفاده شده و روی کیک هم با مواد دلخواه تزیین و سرو می گردد. در این مقاله از در ما طرز تهیه کیک ماست و لیمو در فر و قابلمه و نکات پخت و خوشمزه شدن کیک لیمویی با ماست را به شما آموزش خواهیم داد.

2 طرز تهیه کیک ماست و لیمو خوشمزه در فر و قابلمه

مواد لازم برای تهیه کیک ماست و لیمو

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
آرد سفید قنادی2 و نیم لیوان فرانسوی دسته دار
شکر1 و نیم لیوان فرانسوی دسته دار
ماست (پرچرب یا یونانی)1 لیوان فرانسوی دسته دار
روغن مایع2/3 لیوان فرانسوی دسته دار
تخم مرغ4 عدد
آب لیموترش3 قاشق غذاخوری
رنده پوست لیمو2 قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر1 قاشق غذاخوری
وانیلنصف قاشق چای خوری
کره یا روغن جدا کننده کیکبه مقدار کافی (کمی)

مواد لازم برای تزیین کیک ماست و لیمو

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
خامه (ساده یا فرم گرفته)50 گرم
شکلات سفید25 گرم
آبلیمو1 قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت کیک ماست و لیمو: 40 دقیقه

مراحل طرز تهیه کیک ماست با لیمو در فر

کیک لیمویی با ماست مثل و دستور بسیار ساده ای دارد و طعم ملایم ترش و عطر لیموی این کیک، بسیار آن را مجذوب کننده می نماید. در ادامه مرحله به مرحله طرز تهیه کیک ماست با لیمو را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد کیک را آماده کنید

ابتدا قبل از آغاز آشپزی به مدت 30 دقیقه، مواد کیک را از یخچال بیرون بیاورید و در آشپزخانه بگذارید تا هم دما با محیط شوند. یک لیموی تازه را بشویید. پوست آن را با رنده ریز، رنده کنید. فقط باید غشای زرد یا سبز لیمو را رنده کنید. سپس لیمو را نصف کنید و آب آن را بگیرید. هسته ها را هم حتما بیرون بیاورید.

مرحله دوم: وسایل کیک پزی را آماده کنید

فر را روشن و روی دمای 170 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم گردد. سپس سراغ مواد بروید و مایه کیک ماست را آماده کنید. کف یک قالب با مقدار مناسب را با کمی کره سرد، چرب کنید و روی آن کمی آرد بپاشید. قالب را تکان دهید تا آرد به همه جای قالب بنشیند.

قالب را برگردانید تا آرد اضافی داخل آن، بریزد. قالب را کنار بگذارید. به جای آرد پاشی می توانید از کاغذ روغنی چرب شده یا روغن جداکننده کیک بهره ببرید.

مرحله سوم: آرد را الک کنید

آرد سفید قنادی و بیکینگ پودر را با هم مخلوط نموده و 3 بار با الک ریز، الک کنید تا کاملا لطیف شده و دانه های آن جدا گردد. این مخلوط را کنار بگذارید. تخم مرغ ها را در یک کاسه نسبتا بزرگ بشکنید تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید. سپس شکر و وانیل را اضافه کنید و با قاشق یک دور هم بزنید تا موقع استفاده از همزن، شکرها بیرون نپاشند.

کره، آرد سفید قنادی، شکر، بیکینگ پودر، وانیل و تخم مرغ را به روش های خرید و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

مرحله چهارم: مواد کیک را با هم میکس کنید

در این مرحله، تخم مرغ ها را با مدت 7 دقیقه با همزن دور تند بزنید. در حین زدن، چند بار مواد را دورگیری کنید. هم زدن زیاد تخم مرغ ها باعث گرفته شدن بوی زهم تخم مرغ می گردد. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که یک مایه کرم رنگ، حجیم و پوک به دست بیاید، طوری که وقتی کاسه را برمی گردانید، مواد نریزد.

مرحله پنجم: بقیه مواد مایع را اضافه کنید

سپس ماست پرچرب را اضافه کنید و به مدت 30 ثانیه دیگر مواد را هم بزنید تا یکدست گردد. بعد نوبت به اضافه کردن آبلیموی تازه و روغن است. این مواد را هم اضافه نموده و به مدت 30 ثانیه دیگر هم بزنید تا یک مایه روان داشته باشید. رنده پوست لیمو را هم به کاسه بیفزایید و با قاشق هم بزنید تا در مایه کیک، مخلوط گردد.

در صورت تمایل می توانید روغن مایع و ماست پرچرب را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید.

مرحله ششم: مواد خشک را اضافه کنید

مخلوط آرد و بیکینگ پودر را در 3 تا 4 مرحله به مایه کیک اضافه کنید و هر بار با لیسک مواد را هم بزنید تا یکدست گردد. مراقب باشید که در این مرحله، مواد را زیاد هم نزنید چون بیکینگ پودر خاصیت خود را از دست می دهد و کیک پف نمی نماید. همین که یک مایه یکدست داشته باشید، کافی است.

مرحله هفتم: مایه کیک را در قالب بریزید

در ادامه، قالب کیک را که آماده نموده بودید، روی سطح صاف بگذارید و 2/3 حجم قالب را پر کنید. قالبی را انتخاب کنید که جای کافی برای حجیم شدن کیک داشته باشد. مایه کیک ماست با لیمو را که در قالب ریختید، چند بار آن را به سطح بکوبید تا حباب های مایه کیک، از آن خارج گردد.

مرحله هشتم: کیک ماست با لیمو را بپزید

سپس قالب را در طبقه وسط فر بگذارید و درب فر را ببندید. تا 30 دقیقه درب فر را باز نکنید چون پف کیک می خوابد و بافت اسفنجی نمی گیرد. حدود 40 تا 50 دقیقه قالب را در فر بگذارید. بعد از 40 دقیقه با خلال دندان، کیک را تست کنید.

یک خلال دندان یا چنگال را در کیک فرو کنید، اگر مایه کیک به آن نچسبید، قالب را بیرون بیاورید و فر را خاموش کنید. قالب را در دمای آشپزخانه بگذارید تا سرد گردد. سپس سس روی کیک را درست کنید.

مرحله نهم: سس یا مایه روی کیک ماست و لیمو را درست کنید

برای تزیین روی کیک ماست لیمویی، شکلات سفید را خرد کنید و در یک شیرجوش یا قابلمه کوچک بریزید. به ، شکلات را روی حرارت غیرمستقیم یا بخار آب، ذوب کنید. خامه صبحانه یا را به شکلات ذوب شده اضافه کنید و با همزن دستی یا چنگال مواد را هم بزنید تا خامه باز گردد.

در آخر آبلیموی تازه را هم اضافه کنید و هم بزنید تا سس کیک، طعم لیمویی بگیرد. احتیاجی به جوشیدن خامه نیست، همین که یکدست گردد، کافی است. سس را از روی حرارت بردارید.

شما می توانید خامه صبحانه و انواع شکلات را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

مرحله دهم: کیک لیمویی با ماست را تزیین کنید

بعد از اینکه کیک سرد شد، آن را به آرامی از قالب بیرون بیاورید و در ظرف سرو بگذارید. سپس از سس لیمویی روی کیک بریزید. می توانید چند برش لیمو هم روی کیک بریزید و کیک ماست با لیمو را با پودر قند () یا پرک بادام تزیین کنید. سپس کیک را به مقدار های دلخواه با چاقوی تیز برش بزنید و سرو کنید.

روش تهیه کیک لیمویی با ماست در قابلمه و بدون فر

برای تهیه کیک با لیمو و ماست در قابلمه و بدون فر، از یک قابلمه بزرگ که مقدار آن 3 برابر قالب باشد، بهره ببرید. قابلمه را به مدت 20 دقیقه روی حرارت بگذارید و درب قابلمه را ببندید. اجازه دهید دمای داخل قابلمه گرم گردد.

سپس مایه کیک به روش بالا را درست کنید و در قالب مورد نظر بریزید. کف قابلمه را یک سه پایه قرار دهید و قالب را روی آن بگذارید تا قالب با کف قابلمه فاصله داشته باشد. درب قابلمه را دم کنی بپیچید تا بخار آب به درب قابلمه برنخورد نکند و قطرات آن روی کیک نریزد. حرارت را کم کنید یا زیر قابلمه را شعله پخش کن بگذارید.

حدود یک ساعت کیک را روی حرارت ملایم، بپزید و تا 40 دقیقه درب قابلمه را به هیچ عنوان باز نکنید. سپس کیک را با خلال دندان تست کنید. اگر مواد به آن نچسبید، قالب را بیرون بیاورید. بعد از سرد شدن کیک، آن را از قالب بیرون بیاورید و با پودر قند، سس لیمو (مثل بالا) یا مواد دلخواه دیگر، کیک را تزیین و سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کیک ماست با لیمو

  • از لیموی تازه آب گرفته شده برای تهیه کیک ماست لیمویی بهره ببرید. لیموها نباید تلخ باشند. هسته آنها را هم حتما جدا کنید.
  • ماستی را که در تهیه کیک ماست و لیمو به کار می برید، از نوع چرب و شیرین انتخاب کنید.
  • به جای رنده پوست لیمو می توانید از اسانس لیمو بهره ببرید.
  • اضافه کردن وانیل بیشتر به مایه کیک بوی تخم مرغ را نمی گیرد. برای گرفتن این بو، قبل از اضافه کردن آرد و زمانی که تخم مرغ و شکر را با هم مخلوط می کنید، مواد را برای حدود 7 دقیقه به شکل دورانی و در جهت عقربه های ساعت هم بزنید و چند بار آن را دورگیری کنید.
  • بسته به شیرین بودن ماست، مقدار شکر کمی فرق دارد و بین 1 تا 1 و نیم لیوان دسته دار فرانسوی شکر (برای نسبت های بالا) متغیر خواهد بود.

نکات خوشمزه شدن کیک ماست و لیمو

از چه ماستی در تهیه کیک ماست استفاده کنیم؟

برترین ماست برای تهیه کیک ماست لیمویی، انواع ماست پرچرب یا ماست یونانی است. از ماست چکیده و ماست های طعم دار تا حد ممکن استفاده نکنید.

چرا کیک ماست و لیمو، پف نمی کنه؟

علت پف نکردن کیک ماست با لیمو می تواند موارد زیر باشد:

1- مقدار مواد، مخصوصا آرد را رعایت ننموده اید و آرد زیاد بوده است.

2- مایه کیک را زیاد هم زده اید و بیکینگ پودر خاصیت خود را از دست داده است.

3- قالبی که برای کیک انتخاب نموده اید، مناسب نبوده و کوچک بوده است.

4- درب فر را در نیم ساعت اول پخت کیک، باز نموده اید.

چرا کیک لیمویی تلخ می گردد؟

علت تلخ شدن کیک ماست و لیمو، موارد زیر است :

1- پوست سفید لیمو را رنده نموده اید

2- هسته لیمو را همراه با دیگر مواد کیک، هم زده اید.

3- از آبلیموی تازه استفاده ننموده اید و آبلیمو تلخ بوده است.

محصولات مرتبط

بیکینگ پودر پت صادراتی 140 گرم گلها

55,500 تومان 56,000 تومان 1% تخفیف

وانیل خرس نشان اصل 3 گرمی گلها

23,700 تومان 24,000 تومان 1% تخفیف

سس شکلات 500 گرمی فرمند

73,900 تومان 87,000 تومان 15% تخفیف

آبلیمو پت 950 گرم کیمبال

61,900 تومان 75,000 تومان 17% تخفیف

آرد نول ممتاز 800گرمی فردینه

27,100 تومان 27,500 تومان 1% تخفیف

شکر 5 کیلویی سوییتشو

184,400 تومان 187,000 تومان 1% تخفیف

تخم مرغ 20 عددی زرده طلایی

114,000 تومان

منبع: افق کوروش
انتشار: 25 خرداد 1403 بروزرسانی: 25 خرداد 1403 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 2366

به "2 طرز تهیه کیک ماست و لیمو خوشمزه در فر و قابلمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه کیک ماست و لیمو خوشمزه در فر و قابلمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید