عربستان 110 میلیون دلار اوراق قرضه منتشر کرد

به گزارش لیتن، بر اساس گزارش مرکز ملی مدیریت بدهی عربستان، این کشور در ماه دسامبر حدود 110 میلیون دلار اوراق قرضه اسلامی منتشر کرد.

عربستان 110 میلیون دلار اوراق قرضه منتشر کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران،مرکز ملی مدیریت بدهی در عربستان سعودی روز گذشته اظهار داشت که این کشور اوراق قرضه اسلامی به ارزش 415 میلیون ریال (110.55 میلیون دلار) در ماه دسامبر منتشر نموده است.

پایگاه الخلیج آنلاین نوشت: این مرکز در بیانیه ای اظهار داشت که این انتشار به دو بخش تقسیم شده است که اولی آن به مبلغ 200 میلیون ریال (53.27 میلیون دلار) برای اوراق قرضه اسلامی سررسید در سال 2029 است.

قسط دوم برای اوراق قرضه اسلامی سررسید سال 2031 به مبلغ 215 میلیون ریال (57.27 میلیون دلار) است.

این دو موضوع بخشی از برنامه استقراض سالانه برای سال 2021 است که به وسیله مرکز مدیریت بدهی در عربستان در ابتدای سال اقتصادی اعلام شده است.

مرکز ملی مدیریت بدهی عربستان سعودی اظهار داشت که 8.5 میلیارد ریال (2.27 میلیارد دلار) در اکتبر برنامه انتشار اوراق قرضه اسلامی صادر نموده است .

عربستان اوراق قرضه اسلامی را در ژوئیه 2021 در دو بخش منتشر کرد . ارزش اولی 6.46 میلیارد ریال (1.723 میلیارد دلار) برای سال 2031 و ارزش دومی بالغ بر 3.95 میلیارد ریال (1.053 میلیارد دلار) در سال 2035 بود .

اوراق قرضه اسلامی به گونه ای ساختار یافته است که برای سرمایه گذاران سودآوری ایجاد می نماید. آنها با رعایت اصول شرع که منافع را منع می نماید، صادر و معامله می شوند. ارزش اوراق در خاتمه دوره بازپرداخت می گردد و خریدار پول سرمایه گذاری خود را پس می گیرد .

رسانه ها پیش از این اظهار داشتند که بدهی عربستان سعودی در شش سال گذشته 21 برابر شده و این کشور از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی ، نیم تریلیون دلار از دست داده است .

عربستان سال گذشته اقداماتی مانند سه برابر شدن اقتصادیات بر ارزش افزوده و لغو هزینه یاری هزینه زندگی را با هدف افزایش منابع دولت که با کاهش تاریخی قیمت نفت خالی شده بود، اعمال کرد و عایدیهای غیرنفتی نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کاهش یافت.

ریاض پس از کاهش قیمت نفت از اواسط سال 2014 به بازار بدهی متوسل شد که منبع اصلی عایدی بزرگترین صادرکننده نفت خام و سومین فراوریکننده بزرگ در دنیا است.

وزارت دارایی عربستان اظهار داشت انتظار می رود بدهی ملی این کشور در سال آینده میلادی 989 میلیارد ریال معادل 264 میلیارد دلار یا 31.3 درصد فراوری ناخالص داخلی آن افزایش یابد .

اخیرا یک موسسه بین المللی فاش کرد که عربستان سعودی با وجود افزایش قیمت نفت، دوباره به بازارهای بدهی متوسل شده تا وام جدیدی استقراض کند.

منابعی به رویترز گفتند که عربستان سعودی در حال مذاکره با بانک ها برای اصلاح شرایط وام 16 میلیارد دلاری سررسید سال 2023 و احتمال کاهش حجم این وام است، در حالی که بزرگترین صادرکننده نفت دنیا در پی کاهش بدهی های دولتی موجود است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1997

به "عربستان 110 میلیون دلار اوراق قرضه منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان 110 میلیون دلار اوراق قرضه منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید