عزم بین المللی برای صلح در قره باغ

به گزارش لیتن، درگیری های خونین در منطقه مورد مناقشه قره باغ در حالی وارد ششمین روز خود شد که ارمنستان به درخواست آتش بس فوری بین المللی چراغ سبز نشان داد اما جمهوری آذربایجان همچنان سرسختانه بر خروج نیروهای ارمنستان مصر بوده و مذاکره را تنها با تحقق این شرط میسر دانسته است.

عزم بین المللی برای صلح در قره باغ

جهت دریافت خدمات طراحی ویلاهای کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش فرانس پرس، در شرایطی که کارشناسان نبرد هفته گذشته ارمنستان و جمهوری آذربایجان را خشونت بارترین تقابل دو کشور در طول سال های مناقشات بر سر مالکیت منطقه قره باغ توصیف کردند، خطر بالقوه جنگ تمام عیار منطقه ای و حضور شبه نظامیان در نزدیکی مرزهای دیگر کشورهای منطقه و همچنین درخواست یاری ارمنستان در برابر اتحاد ترکیه با جمهوری آذربایجان، سه کشور روسیه، فرانسه و امریکا را به عنوان رهبران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای ایجاد آتش بسی فوری میان طرفین درگیر وارد میدان کرد. سه کشور که پس از نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در تماسی تلفنی به بحث و گفتگو در این باره پرداختند با انتشار بیانیه ای مشترک طرفین را دعوت به صلح کردند. در این نشست روسیه درباره ورود بعضی شبه نظامیان حاضر در سوریه و لیبی به جمهوری آذربایجان و این مناقشه اطلاع داد. به نوشته تاس، شارل میشل، رئیس شورای اروپا در واکنش به این هشدار گفت: رهبران اروپایی باید مانع از مداخله ترکیه در امور قره باغ شوند و در مقابل این کشور نیز باید نقشی سازنده در کاهش تنش ها در منطقه داشته باشد. روسیه نیز برای برگزاری نشست صلح وزرای خارجه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرد. شرایطی که با مخالفت شدید ترکیه به عنوان حامی جمهوری آذربایجان همراه شد. در این میان آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی عمیق از افزایش مناقشات، طرفین را بدون هیچ تعللی به مذاکره ای کارآمد دعوت کرد.

این در حالی بود که تا آغازین ساعات ششمین روز درگیری نیز با وجود کشته شدن بیش از 200 نفر که بالای 30 نفر آنها غیرنظامی بودند و مجروح شدن صدها نفر دیگر، ارمنستان ارتش خود را به سمت مرزها حرکت داده بود و جمهوری آذربایجان نیز با اعلام حکومت نظامی و منع آمد و شد در مرزها شرایط جنگی در کشورش اعلام نموده بود و هیچ یک حاضر به عقب نشینی نبودند.

اتهام زنی های بین المللی

گرچه هنوز جرقه اصلی ازسرگیری درگیری های تمام عیار ارمنستان و جمهوری آذربایجان تعیین نیست اما وخامت نبرد میان دو کشور، به نوعی خطر جدی شدن تقابل نیابتی حامیان آنها را نیز در پی خواهد داشت. فرانسه با انتقاد از جمهوری آذربایجان این کشور را آغازگر تنش ها با حمایت ترکیه خوانده و آنکارا نیز در مقابل دخالت کشورهای گروه مینسک را هیزمی بر آتش مناقشات منطقه قره باغ عنوان نموده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در همین ارتباط گفت: صلح قره باغ تنها با خروج اشغالگران ارمنستان حاصل خواهد شد. کشورهای گروه مینسک در طول این سال ها هیچ کاری انجام نداده اند و حالا نیز دخالت آنها جنگ را جدی تر خواهد نمود.

امانوئل مکرون همتای فرانسوی وی نیز پس از نشست اتحادیه اروپا و اخطار وزیر خارجه روسیه درباره اعزام شبه نظامیان تکفیری از سوریه و لیبی به سمت قره باغ توسط ترکیه، این کشور را به ایجاد ناامنی در مرزهای کشورهای منطقه متهم کرد و گفت: این مسأله بسیار جدی است چراکه معادلات منطقه ای را به هم می ریزد. این رفتار ترکیه، به عنوان کشور عضو ناتو غیرقابل قبول است. چراکه آنها خط قرمزها را رد نموده اند. با این حال اردوغان و جمهوری آذربایجان همچنان خبر اعزام شبه نظامیان حاضر در سوریه و لیبی را رد نموده اند.

جدا از مذاکرات گروه مینسک، اتحادیه اروپا نیز نشستی با محور درگیری ها در قفقاز برگزار کرد. به گزارش رویترز، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، پس از این نشست اعلام نمود، رهبران اتحادیه اروپا در این نشست که در بروکسل انجام شد، خواهان برقراری فوری آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره باغ شدند. وی تأکید کرد: برای ما مهم ترین مسأله برقراری آتش بس فوری است. تنها راهِ مسالمت آمیز حل این مشکل پیچیده نیز همین است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1226

به "عزم بین المللی برای صلح در قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزم بین المللی برای صلح در قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید