علائم و نشانه های کم خونی

به گزارش لیتن، داشتن آگاهی از علائم و نشانه های آنمی یا کم خونی پیش از آنکه این شرایط به مسئله ای جدی تر تبدیل گردد، می تواند هرچه زودتر و مؤثرتر به شما در برطرف آن یاری کند. این مقاله اطلاعات مورد احتیاج آن را فراهم ساخته است.

علائم و نشانه های کم خونی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

داشتن آگاهی از علائم و نشانه های آنمی یا کم خونی پیش از آنکه این شرایط به مسئله ای جدی تر تبدیل شود، می تواند هرچه زودتر و مؤثرتر به شما در برطرف آن یاری کند. این مقاله اطلاعات مورد احتیاج آن را فراهم ساخته است.

مراقب باشید!

ظاهراً کم خونی مسئول بروز عوارض و مسائلی به خصوص در بیمارانی است که مبتلا به بیماری دیگری می باشند و از اینرو نبایستی به هیچ اسم نادیده گرفته شود. به اسم مثال، افرادی که دچار هم مسائل کلیوی و هم کم خونی هستند، احتمالاً بیشتر در معرض ابتلا به مسائل قلبی قرار دارند.

با داشتن انرژی کافی، زندگی با لذت و شادی پیش رفته و به طور خلاصه، شور و نشاط زیادی وجود خواهد داشت! در صورت عدم یا کمبود انرژی، زندگی طاقت فرسا بوده و شما را از بهره بردن از تمام پتانسیل وجود خود محروم می سازد. حوصله زیادی برای انجام کارها نداشته و چیزهای بسیار کمی وجود خواهند داشت که شما را به هیجان می آورند.

آیا به راحتی خسته می شوید؟ آیا سطح انرژی شما کمتر از چیزی است که باید باشد، و یا حتی کمتر از سابق است؟ آیا قبل از ساعت هشت شب احساس بی حالی می کنید؟ اگر پاسخ شما به این سئوالات بله است، حدس می زنیم که کم خونی می تواند مقصر تمام اینها باشد. کم خونی چیست. آیا می توانید متوجه شوید که از این شرایط رنج می برید؟ به تمام این پرسش ها در بخش بعدی مقاله پاسخ می دهیم.

معنا و انواع کم خونی

کم خونی یک شرایط پزشکی است که در آن هموگلوبین یا گلبول قرمز خون کمتر از حد طبیعی می باشد. در مردان، چنانچه تعداد هموگلوبین کمتر از 5ر13 گرم در 100 میلی لیتر باشد، این مقدار کمتر از حالت طبیعی خواهد بود، و در زنان هنگامی که این مقدار کمتر از 12 گرم در 100 میلی لیتر باشد، غیر طبیعی به شمار میرود. علل مختلفی در بوجود آوردن کم خونی دخیلند و هم انواع مختلفی از این شرایط وجود دارد. این شرایط می تواند یک بیماری موقت یا بلند مدت باشد، و شدت آن می تواند بین خفیف تا شدید تغییر کند.

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، و هر کدام علت خود را دارند. بعضی از آنها عبارتند از:

کم خونی ناشی از کمبود آهن

کم خونی همولیتیک

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین

آنمی آپلاستیک

کم خونی داسی شکل

انواع نادرتری از این اختلال هم وجود دارد، مانند انواعی که ناشی از هموگلوبین معیوب و تالاسمی هستند. گاهی اوقات، هیچ علت ظاهری وجود ندارد که بتوان به وسیله آن این بیماری را مورد شناسایی قرار داد.

علائم و نشانه ها

همانطور که اگر در بازی دست حریف را بخوانیم می توانیم بهتر بازی کنیم، به همین ترتیب هم اگر علائم بیماری را بدانیم می توانیم زودتر و بسیار بهتر به آن رسیدگی کنیم. از آنجا که کم خونی عمدتاً به علت کمبود آهن در بدن ایجاد می شود، دو نشانه مهم آن ضعف و خستگی می باشند. جدای از آن، بهتر خواهد بود که در پی نشانه های دیگری مانند آنچه در ذیل آمده باشیم. این نشانه ها معمولاً زمانی اتفاق می افتند که سلول های قرمز خون ظرفیت خود را جهت حمل مقدار کافی آهن جهت کار عضلات از دست می دهند.

 هنگامی که کمبود طولانی مدت آهن وجود داشته باشد، تغییرات خاصی بر روی زبان ایجاد شده، و موجب می شود زبان متورم و دردناک شود. گاهی اوقات، ترک هایی هم ممکن است در دو طرف دهان ایجاد شود.

 ناخن ها آغاز به رشد غیر طبیعی نموده و در ظاهر شبیه قاشق می شوند.

 پوست ممکن است کمی رنگ پریده تر از معمول شده و می تواند موجب از دست رفتن رنگ لب ها و لثه شود. از آنجا که این تغییرات به تدریج رخ می دهد، معمولاً به سختی تشخیص داده شده و ممکن است مورد توجه قرار نگیرند.

 بعضی علائم و نشانه های دیگر معمول عبارتند از:

احساس سبکی سر

ضربان قلب سریع

وقوع مکرر عفونت

دست و پای سرد

شکننده شدن ناخن ها

افزایش تحریک پذیری یا تند خویی

بزرگ شدن طحال.

 بسته به علت این بیماری، علائم بعلاوه می توانند شامل زردی، در جایی که سفیده چشم زرد می شود، و ادرار رنگی تیره و مانند چای به خود می گیرد.

 در حالی که کم خونی خفیف ممکن است هیچ علائم آشکاری نداشته باشد، انواع خاصی از آن، دارای علائم قابل تشخیصی مانند دردی است که کم خونی داسی شکل را همراهی می نماید. یا، در صورت وجود کم خونی ناشی از کمبود آهن، بیمار هوس غیر معمولی برای خوردن چیزهای کثیف، یخ، نشاسته و یا رنگ از خود نشان می دهد که به این شرایط پیکا یا ویار گویند.

این یک اختلال نسبتاً شایع خونی است. افراد مبتلا به بیماری های مزمن خاص، و زنان بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. چنانچه تصور می کنید دچار کم خونی شده اید، توصیه می شود بلافاصله با پزشک خود مشورت نمایید، به این علت که می تواند بعلاوه نشانه ای از بعضی بیماری های نهفته باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: liten.ir شناسه مطلب: 1885

به "علائم و نشانه های کم خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و نشانه های کم خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید